  • 1. Data: 2010-09-17 19:50:26
    Temat: Oplata adiacencka
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Witam.
    Mam do Was pytanie, bo jakos nie moge znalezc odpowiedzi w necie.
    Sytuacja jest taka, ze gmina ma mi wybudowac przylacze wod-kan z
    publicznych srodkow - ostatnio sie o tym dowiedzialem - i wiem rowniez,
    ze w takim przypadku moze zostac naliczona dla mojej i sasiednich
    nieruchomosci, ktorych sprawa dotyczy, oplata adiacencka.

    Wyczytalem, ze w przypadku wybudowania urzadzen infrastruktury ze
    srodkow publicznych, ta oplata moze wyniesc do 50 proc wzrostu wartosci
    nieruchomosci.

    Problem polega na tym, ze nie mam pojecia o ile procent, czy tez o jaka
    kwote moze wzrosnac wartosc tych nieruchomosci, za ktore mialbym taka
    oplate wniesc... czy zna ktos jakies przyblizone chociaz szacunki takich
    wartosci? - o ile procent wzrosly wartosci w jakichs tam przypadkach po
    zbudowaniu przez gmine wod-kan...?

    chce uniknac sytuacji, kiedy to skorzystam z dobrodziejstwa publicznych
    pieniedzy, ale oplata bedzie na tyle wysoka, ze mogloby mi sie oplacac
    zbudowac wod-kan z wlasnych srodkoww, bo wyszloby taniej... Mam 'do
    oplacenia' spory kawalek gruntu, a przylacze wyszloby mnie max
    kilkanascie tys, to gdyby mi to gmina sfinansowala, mogloby sie okazac,
    ze wlasnie te kilkanascie, albo i wiecej przyszlo by mi zaplacic i tego
    sie obawiam.

    pbede wdzieczny za sugestie.

    pozdr
    roberciku0us

  • 2. Data: 2010-09-19 08:22:16
    Temat: Re: Oplata adiacencka
    Od: "pjk" <p...@p...fm>

> [...]
    > oplate wniesc... czy zna ktos jakies przyblizone chociaz szacunki takich
    > wartosci? - o ile procent wzrosly wartosci w jakichs tam przypadkach po

    Maksymalną stawkę opłaty określa ustawa - 50%, ale to gminy w rzeczywistości
    decydują czy jest to 50% czy też mniej - trzeba sprawdzić uchwałę - jeśli w
    ogóle została taka podjęta, a może nie ma tej opłaty na terenie gminy? i
    sprawdziłbym czy czasami czy w uchwale - tej w sprawie opłaty - nie określono,
    że wchodzi ona w życie z dniem ogłoszenia - były takie uchwały i w związku z
    tym, że inaczej niż ustawa określały termin wejścia w życie - sądy uchylały
    decyzje o ustaleniu opłaty, ale to myślę jednostkowe przypadki.

    co do procentowego wzrostu - pytanie to raczej do rzeczoznawcy majątkowego.
    Organ po wszczęciu postępowania w sprawie ustalenia opłaty powoła rzeczoznawcę
    majątkowego celem ustalenia różnicy w wartości nieruchomości - także radzę
    odżałować 500 na operat i będzie sprawa mniej więcej jasna.

    Inną kwestią jest, czy np. jeśli gmina buduje ze środków własnych kanalizację i
    np. właściciel nieruchomości uczestniczy częściowo w kosztach tej budowy
    /zazwyczaj nie kosmiczne sumy/ to czy nie będzie zwolniony z tej opłaty - trzeba
    sprawdzić w uchwale rady gminy.

  • 3. Data: 2010-09-19 10:36:20
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik pjk napisał:

    to czy nie będzie zwolniony z tej opłaty - trzeba
    > sprawdzić w uchwale rady gminy.

    No i szukam, szukam..., :-)
    dowiedzialem sie juz kilku przydatnych rzeczy przy okazji, a uchwaly o
    oplatach adiacenckich nie znalazlem jakos...
    Gdyby komus sie chcialo i nie stanowiloby to zbyt duzego nakladu czasu,
    to bylbym wdzieczny za pomoc w znalezieniu jakiegos aktu zawierajacego
    tekst takiej uchwaly.
    Chodzi o gmine Uscie Gorlickie w powiecie gorlickim, w wojewodztwie
    malopolskim.

    pozdr
    robercik-us

  • 4. Data: 2010-09-19 15:29:41
    Od: "pjk" <p...@p...fm>

> [...]
    > tekst takiej uchwaly.
    > Chodzi o gmine Uscie Gorlickie w powiecie gorlickim, w wojewodztwie

    telefon do ręki, numer do urzędu gminy w książce telefonicznej i panie /panowie/
    wszystko ładnie powiedzą - jaki numer, kiedy opublikowany i pewnie gdzie na
    stronie internetowej tego szukać.

  • 5. Data: 2010-09-19 16:43:14
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik pjk napisał:

    > telefon do ręki, numer do urzędu gminy w książce telefonicznej i panie /panowie/
    > wszystko ładnie powiedzą - jaki numer, kiedy opublikowany i pewnie gdzie na
    > stronie internetowej tego szukać.

    No w sumie racja... :-)
    Myslalem jednak, ze da rade na wlasna reke to sobie odszukac.
    Dzieki.