  • 1. Data: 2007-10-31 11:30:26
    Temat: Okres przedawnienia
    Od: "Maci" <m...@N...gazeta.pl>

    Mam taki problem:
    Nieznany mi bank przysyła po siedmiu latach wezwanie do zapłaty na określoną
    kwotę (około 400 zł) bez podania szczegółów. Przez telefon nikt nie chce
    udzielić mi informacji czego dotyczy należność, bez żadnych konkretów jaki
    kredyt, która rata czy odsetki itd.
    Jedyne co sie dowiaduje to, że obecny bank przejął zadłużenie od innego (nie
    podano jakiego!) i zaległość jest z 2000 r.
    Co w tej sytuacji mogę zrobić, nie posiadam już dowodów wpłat z roku 2000.
    1. Czy powinienem otrzymać pełną informację z czego wynika kwota należności?
    2. Jakie przepisy to regulują?
    3. Jaki jest okres przedawnienia dla takich zobowiązań?

  • 2. Data: 2007-10-31 12:11:31
    Temat: Re: Okres przedawnienia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "LemonR" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Złożyłbym doniesienie o próbie wyłudzenia pieniędzy.

    W wyniku czego pytający dostanie wezwanie do złożenia zeznań i po kilku
    dniach postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania karnego. Nie wiem co
    to w jego sytuacji zmieni, ale innych skutków takiego działania bym się nie
    spodziewał.

  • 3. Data: 2007-10-31 12:18:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maci" <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy powinienem otrzymać pełną informację z czego wynika kwota
    > należności?

    Tak, ale pewnie nie na telefoniczne pytanie. Wysłał bym do rzeczonego banku
    pismo z żądaniem wyjaśnienia:

    1) Jakiego zobowiązania dotyczą ich roszczenia?
    2) Od kogo otrzymali Twoje dane osobowe?

    Pismo wysyłasz albo listem poleconym, albo składasz w najbliższym Ci
    oddziale tego banku za pokwitowaniem na kopii pisma. W okienkach niechętnie
    to przyjmują - jak wykazuje praktyka - i najlepiej udać się tam w godzinach
    przedpołudniowych i złożyć w sekretariacie dyrektora. Sprawdź przy okazji,
    czy pismo jest z banku, a nie z jakiejś firmy windykacyjnej, bo rzadko
    banki po takim czasie się budzą. Częściej na takie pomysły wpadają różne
    firmy windykacyjne kupujące zobowiązania hurtowo za kilka procent ich
    wartości.

    > 2. Jakie przepisy to regulują?

    Głównie kodeks cywilny i prawo bankowe. :-) Wiem, że to nie odpowiedź która
    Cię zadawala, ale skoro nie wiemy, z jakiego tytułu oni podnoszą to
    roszczenie, to trudno o bardziej konstruktywną odpowiedź.

    > 3. Jaki jest okres przedawnienia dla takich zobowiązań?

    Przeważnie 3 lata, choć nie wiemy nadal z jakiego tytułu roszczeń dochodzą,
    więc pewności tu żadnej nie ma. Ale raczej nie dłużej. Przepisy prawa w
    różnych miejscach przewidują krótsze okresy przedawnienia roszczeń z tytułu
    działalności gospodarczej.

  • 4. Data: 2007-10-31 13:37:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maci wrote:
    > 3. Jaki jest okres przedawnienia dla takich zobowiązań?

    3 lata.
    Niech się bank idzie bujać.

  • 5. Data: 2007-10-31 13:37:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    LemonR wrote:
    > Może chociaż uzyskałby więcej informacji na temat tego roszczenia.
    > LemonR

    te może uzyskać fatygując sie np. do banku.
    zdecydowanie szybciej.

  • 6. Data: 2007-10-31 14:03:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Może chociaż uzyskałby więcej informacji na temat tego roszczenia.

    A skąd? Policja tych informacji mieć przecież nie będzie. Żądać ich z banku
    za bardzo możliwości prawnych nie ma, bo prokurator musiał by zwolnić ich z
    tajemnicy bankowej, a to dopiero jest możliwe po wszczęciu postępowania.

  • 7. Data: 2007-10-31 14:05:41
    Od: "LemonR" <l...@g...pl>

  • 8. Data: 2007-10-31 15:28:39
    Od: "LemonR" <l...@g...pl>