eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOdszkodowanie za zaginiony twardy dysk, jako dowód rzeczowy › Re: Odszkodowanie za zaginiony twardy dysk, jako dowód rzeczowy
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odszkodowanie za zaginiony twardy dysk, jako dowód rzeczowy
    Date: Wed, 26 Oct 2011 13:15:09 +0200

    news:1smw5javu5fb2$.3lhece0wnej8$.dlg@40tude.net...

    > Skoro dysku nie ma, to co z zasadnością całego oskarżenia?

    A co ma wspólnego jedno z drugim? Tak naprawdę, to dowodem w sprawie były
    informacje zawarte na dysku, a nie dysk, jako przedmiot materialny. Coś
    analogicznego do dowodu w postaci nielegalnie wyprodukowanego alkoholu. Sam
    kanister czy beczka przeważnie dowodem nie są, ale luzem tego przecież
    zabezpieczyć nie sposób. Wracając do dysku, informcje na nim mogły być
    procesowo zabezpieczone poprzez wydrukowanie, opisanie w protokole
    oględzin, utrwalenie na innym nośniku itd. Z punktu widzena procesu
    spokojnie byłoby to poprawnym sposobem. Przecież i tak nikt na rozprawie
    bezpośrednio tego dysku oglądać nie będzie. Zatrzymano go, jak pojemnik na
    płyn i przewidując jego ewentualny przepadek.

    Problem zresztą istnieje od wielu lat, odkąd powstały komputery. W wielu
    sprawach dowodem nie jest komputer, dysk, nośnik informacji, a właśnie ta
    informacja. Obecnie w praktyce zabezpiecza się te dowody "z podłożem", choć
    na zdrowy rozsądek w wielu wypadkach wystarczyłoby je zabezpieczyć same w
    sobie.