  • 1. Data: 2007-07-03 07:40:42
    Temat: Odszkodowanie za areszt
    Od: "Zachar" <z...@i...pl>

    Witam
    Moja sprawa wygląda następująco:
    16.12.05 zostałem napadnięty, obroniłem się ale "za mocno", zostałem
    oskarżony o spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art 156 par 1 pkt
    2)- napastnik stał się poszkodowanym a ja sprawcą. Przyznałem się do winy
    itp.
    Sprawa zaczęła się toczyć przed sądem rejonowym ale w trakcie trwania
    procesu, na podstawie biegłej z ZMSu asesorek przestraszył się że może to
    być art 13 par 1 w zw. z art 184 par 1 i przesłał zapytanie do sądu
    odwoławczego (?), który potwierdził jego obawy i sprawę przeniesiono do sądu
    okręgowego.
    Tam ta sama biegła przedstawiła drugą opinię, krańcowo różną, z której jasno
    wynikało, że nie chciałem go zabić. Sprawa została dokończona w sądzie
    okręgowym 14.06.07. Wyrok brzmiał "na podstawie art 25 par 2 i 3 sąd
    odstępuje od wymierzenia kary za przestępstwo z art 13 par 1 w zw. z art 184
    par 1", 4 godziny poźniej, po półtora roku w areszcie, byłem na wolności.
    Prokuratorka odwołała się od wyroku bo wg niej to nie był to art 13 par 1 w
    zw. z art 184 par 1 tylko art 156 par 1 pkt 2. Sprawa będzie się toczyć w
    sądzie apelacyjnym.

    Teraz pytanie:
    Czy mam szanse na odszkodowanie gdy wyrok się uprawomocni? Moja adwokat
    twierdzi że jak najbardziej, koleżanka- że mam o nim zapomnieć. Jak będzie
    naprawdę?
    Wiem, wiem- ewentualna walka o odszkodowanie dłuuugo potrwa... :(

    Pozdrawiam
    Zachar

  • 2. Data: 2007-07-03 16:45:42
    Temat: Re: Odszkodowanie za areszt
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "Zachar" <z...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > naprawdę?
    > Wiem, wiem- ewentualna walka o odszkodowanie dłuuugo potrwa... :(

    Na pewno nie ma na to wpływu fakt że nie zostałeś skazany.
    Musisz wykazac, że tymczasowe aresztowanie bylo niewątpliwie niesłuszne, a
    to zachodzi przede wszystkim w wypadkach zupełnej bezpodstawności stosowania
    tego środka zapobiegawczego. Przy czym oceniać to nalezy w momencie
    podejmowania decyzji o zastosowaniu tymczasowego aresztowania.

    Z drugiej strony tymczasowe aresztowanie, które w momencie jego zastosowania
    było zasadne, może później stać się oczywiście niesłuszne w rozumieniu. (Sąd
    i prokurator w post. przygotowawczym mają obowiązek stałego czuwania, czy
    zachodzi potrzeba lub celowość utrzymywania tego środka i ewentualnie
    uchylenia go lub zmiany).

    SN z dnia 7 stycznia 1977 r. - II KZ 223/76, OSNKW 1977/4-5/47:
    Oczywista niesłuszność tej decyzji może zachodzić np. wtedy, gdy zebrane
    dowody jawnie nie wystarczały do wszczęcia postępowania karnego albo samo
    postępowanie było niedopuszczalne z przyczyn wymienionych w art. 17 § 1
    k.p.k. (np. przedawnienie, rzecz osądzona, amnestia) lub też pierwotnie
    istniejące podstawy odpadły w toku dalszego postępowania.

    SN II KZ 255/73
    Sytuacja taka nie zachodzi natomiast wówczas, gdy zebrane w toku
    postępowania przygotowawczego dowody dostatecznie uzasadniają, że oskarżony
    popełnił przestępstwo choćby dowody te w dalszym toku postępowania zostały
    przez sąd ocenione jako niewystarczające do wydania wyroku skazującego

  • 3. Data: 2007-07-03 16:55:54
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    NoMAD pisze:

> [...]
    > popełnił przestępstwo choćby dowody te w dalszym toku postępowania zostały
    > przez sąd ocenione jako niewystarczające do wydania wyroku skazującego

    A może coś bardziej nowoczesnego:

    2005.04.06 wyrok SN V KK 383/04

    Niewątpliwie niesłuszne aresztowanie ma miejsce wówczas, gdy było ono
    stosowane z naruszeniem przepisów k.p.k. dotyczących tego środka
    zapobiegawczego albo okazało się niezasadne z punktu widzenia
    prawomocnego rozstrzygnięcia w przedmiocie odpowiedzialności karnej, w
    świetle całokształtu okoliczności ustalonych w sprawie.

    2002.02.06 wyrok SN V KKN 533/99

    Prawidłowa wykładnia art. 552 § 4 kpk zmienia zasadniczo uregulowanie
    przewidziane w art. 487 § 4 dkpk i stanowi, że odpowiedzialność Skarbu
    Państwa z tytułu niewątpliwie niesłusznego tymczasowego aresztowania
    opiera się na zasadzie ryzyka.

    2001.10.26 wyrok SN II KKN 122/99

    Oceny słuszności tymczasowego aresztowania na podstawie przepisu art.
    552 § 4 kpk należy dokonywać w zasadzie z punktu widzenia ostatecznego
    rozstrzygnięcia sprawy (ex nunc).

    1999.09.15 uchwała SN I KZP 27/99 OSNKW 1999/11-12/72

    1. Odpowiedzialność Skarbu Państwa z tytułu niewątpliwie niesłusznego
    tymczasowego aresztowania (art. 552 § 4 k.p.k.) opiera się na zasadzie
    ryzyka.
    2. Niewątpliwie niesłusznym, w rozumieniu art. 552 § 4 k.p.k., jest
    takie tymczasowe aresztowanie, które było stosowane z obrazą przepisów
    rozdziału 28 k.p.k. oraz tymczasowe aresztowanie oskarżonego
    (podejrzanego), powodujące dolegliwość, której nie powinien doznać, w
    świetle całokształtu okoliczności ustalonych w sprawie, a także, w
    szczególności, prawomocnego jej rozstrzygnięcia.

    itd...

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 4. Data: 2007-07-03 20:57:16
    Od: "Zachar" <z...@i...pl>

    NIC NIE KUMAM <buuu>

    > 2001.10.26 wyrok SN II KKN 122/99
    > Oceny słuszności tymczasowego aresztowania na podstawie przepisu art. 552
    > § 4 kpk należy dokonywać w zasadzie z punktu widzenia ostatecznego
    > rozstrzygnięcia sprawy (ex nunc).

    Czyli jeśli sąd odstąpił od wymierzenia kary= aresztowanie było niesłuszne?

    Pozdrawiam
    Zachar

  • 5. Data: 2007-07-04 07:23:14
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    > NIC NIE KUMAM <buuu>

    > Czyli jeśli sąd odstąpił od wymierzenia kary= aresztowanie było
    > niesłuszne?

    Niekoniecznie. Jesli zastosował tymczasowe aresztowanie i byly ku temu
    podstawy oraz jesli w trakcie calego okresu stosowania tego srodka nie bylo
    podstaw zeby go uchylic lub zmienic to nie bylo ono oczywiscie niesłuszne.

  • 6. Data: 2007-07-04 10:59:02
    Od: "Zachar" <z...@i...pl>

    Użytkownik "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > podstawy oraz jesli w trakcie calego okresu stosowania tego srodka nie
    > bylo podstaw zeby go uchylic lub zmienic to nie bylo ono oczywiscie
    Czyli wcale nie jest pewne, że będę mógł sie o nie ubiegać? Ostateczne
    rozstrzygnięcie sprawy jest takie, że odstąpiono od wydania wyroku bo sąd
    uznał moje działanie za uzasadnione. Przez cały ten czas stosowano areszt z
    obawy przed ucieczką z kraju, matactwem (napastnik/poszkodowany miał dwóch
    świadków)...

    Pozdrawiam
    Zachar

  • 7. Data: 2007-07-04 11:01:01
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Zachar napisał:
> [...]
    > obawy przed ucieczką z kraju, matactwem (napastnik/poszkodowany miał dwóch

    Należy Ci się jak najbardziej odszkodowanie.
    Gościu za 1,5 roku dostał 300 tys.
    Tyle, że to sprawa nie do polskich sądów bo tu dostaniesz grosze.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.hipnoza.info

  • 8. Data: 2007-07-04 11:16:47
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

> [...]
    > uznał moje działanie za uzasadnione. Przez cały ten czas stosowano areszt
    > z obawy przed ucieczką z kraju, matactwem (napastnik/poszkodowany miał

    Ubiegać się możesz, co najwyżej nie dostaniesz.
    Jeżeli obawy o twojej ewentualnej ucieczce z kraju i matactwie były
    uzasadnione, to odszkodowania nie dostaniesz. A jeśli okaże się, że te obawy
    były albo w późniejszym okresie okazały się nieuzasadnione i mimo tego nie
    zwolnili cię z aresztu odszkodowanie dostaniesz.

  • 9. Data: 2007-07-04 18:03:42
    Od: "Zachar" <z...@i...pl>

> [...]
    > obawy były albo w późniejszym okresie okazały się nieuzasadnione i mimo
    > tego nie zwolnili cię z aresztu odszkodowanie dostaniesz.
    A jakie przesłanki trzeba spełnić, żeby obawa np. ucieczki była UZASADNIONA?
    Mam paszport, mieszkam 20 km od granicy z Niemcami i czy to już wystarczy by
    obawa była uzasadniona?
    Nigdy nie byłem karany za przestepstwo przeciw zdrowiu i zyciu, nigdy nikogo
    nie naklanialem do zmiany zeznań ani niczego w tym rodzaju więc wg mnie ta
    obawa też jest nieuzasadniona.

    Pozdrawiam
    Zachar

  • 10. Data: 2007-07-04 18:08:59
    Od: "Zachar" <z...@i...pl>

    > Należy Ci się jak najbardziej odszkodowanie.
    > Gościu za 1,5 roku dostał 300 tys.
    > Tyle, że to sprawa nie do polskich sądów bo tu dostaniesz grosze.

    Ale chyba najpierw musi się to przetoczyć przez polskie sądy a dopiero
    później można się wychylić z jakimś Strasurgiem, prawda?
    100-150 tys PLN mi spokojnie styka, to chyba niezbyt wygórowane żądanie za
    544 dni. Jak się wylicza takie odszkodowanie? W chwili zatrzymania byłem na
    okresie próbnym w nowej pracy i po nim mógłbym zarobić X albo 3X- będę
    musiał wziąć jakieś zaświadczenie z pracy? :D Co ze stratami moralnymi?
    Planowałem kupić mieszkanie, plan musiał się odwlec o ok 2 lata, w tym
    czasie ceny mieszkań poszły w górę, ktoś mi zwróci tą kasę? Kiedyś stać mnie
    było na 2pokojowe mieszkanie, teraz mi na dużą kawalerkę wystarczy...

    Pozdrawiam
    Zachar