  • 11. Data: 2004-10-26 19:20:11
    Temat: Re: Odp: Odp: Zmuszanie uczniow do sprzatania szkoly po lekcjach
    Od: scream <s...@...pl>

    Roman G. wrote:
    > Przy tak ogólnych informacjach mogę napisać tylko, że spokojnie można to
    > potraktować jako wychowanie przez pracę i jest to zgodne z prawem.

    możesz przytoczyć jakieś rozporządzenie/ustawę/cokolwiek mówiące o tym
    że szkole daje się prawo do "wychowywania przez pracę"?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 12. Data: 2004-10-26 19:23:46
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    Kubaz <k...@t...wytni-to.pl> napisał(a):

    > nawet jak uczniowie maja inne obowiazki

    Tak.

    > czasu na wyreczanie szkoly z obowiazkow (bo tak traktuje sprzatanie przy
    > pomocy uczniow)?

    Nie mając szczegółowych informacji o treści zarządzenia, o tym ile czasu uczeń
    statystycznie musi na to poświęcić, jak regularnie ma to robić, czy wynika to
    wyłącznie z polityki oszczędności (szkoła np. może w ogóle nie zatrudnia
    woźnego, każąc uczniom wykonywać regularnie jego obowiązki?), nie mogę ci
    odpowiedzieć, czy wykracza to poza pojęcie "wychowania przez pracę".

    RG

  • 13. Data: 2004-10-26 19:25:35
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    scream <s...@...pl> napisał(a):

    > możesz przytoczyć jakieś rozporządzenie/ustawę/cokolwiek mówiące o tym
    > że szkole daje się prawo do "wychowywania przez pracę"?

    art. 12 ust. 2 Karty nauczyciela.

    RG

  • 14. Data: 2004-10-26 19:37:37
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Roman G. wrote:
    > Przy tak ogólnych informacjach mogę napisać tylko, że spokojnie można to
    > potraktować jako wychowanie przez pracę i jest to zgodne z prawem.

    Praca przymusowa zgodna z prawem???

    KG

  • 15. Data: 2004-10-26 19:40:05
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    kam <X#k...@w...pl.#X> napisał(a):

    > Praca przymusowa zgodna z prawem???

    Wiele rzeczy w szkole i ogólnie wiele rzeczy w wychowaniu opiera się na
    przymusie i jest to zgodne z prawem.

    RG

  • 16. Data: 2004-10-26 19:40:18
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Roman G. wrote:
    > art. 12 ust. 2 Karty nauczyciela.

    Niekiedy Twoja interpretacja ogólnych przepisów mnie zadziwia...

    KG

  • 17. Data: 2004-10-26 19:50:20
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    kam <X#k...@w...pl.#X> napisał(a):

    > Niekiedy Twoja interpretacja ogólnych przepisów mnie zadziwia...

    "Wychowywania i nauczania, z samej ich istoty, nie można zamykać w schematy
    norm prawnych, nie da się bowiem układać żadnego kodeksu postępowania
    wychowawczego.(&#8230;) Istnienie(&#8230;) samodzielności pracy szkół wynika nie
    tylko z
    istoty wychowawczo-dydaktycznej działalności, ale także z samej struktury
    obowiązujących przepisów. Bowiem dyrektywy norm prawnych to sformułowania z
    reguły ogólne i ramowe, które w zasadzie są w stanie wytyczać nakazywaną
    działalność, jej cele, zadania, programy, kierunki i organizację, a nie
    poszczególne czynności(&#8230;). Przepisy prawne stwarzają zatem raczej ramy, a
    działalność zgodna z prawem z reguły oznacza tylko nieprzekraczanie tych norm
    i ram (secundum et non praeter legem). Wszystko, co się w tych ramach mieści,
    nie tylko jest zgodne z prawem i nakazane, ale także oczekuje na twórczą i
    samodzielną inicjatywę oraz gestię organizatorską i pedagogiczną."

    Janusz Homplewicz "Polskie prawo szkolne"

  • 18. Data: 2004-10-26 19:52:37
    Od: "neo" <m...@n...pl>

    taką podstawą może być w tym przypadku Statut szkoły a jak jest to szkoła
    średnia to przecież możesz ją zmienić

    P.S. a jak ja pamiętam to zawsze tak było w szkole i nikt z tego nie robił
    wielkiego ale,

  • 19. Data: 2004-10-26 19:56:11
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Roman G. wrote:
> [...]
    > i ram (secundum et non praeter legem). Wszystko, co się w tych ramach mieści,
    > nie tylko jest zgodne z prawem i nakazane

    O właśnie. "Obowiązek pracy może być nałożony tylko w drodze ustawy".

    KG

  • 20. Data: 2004-10-26 20:02:46
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    kam <X#k...@w...pl.#X> napisał(a):

    > O właśnie. "Obowiązek pracy może być nałożony tylko w drodze ustawy".

    Szkoła mocą ustawy ma nadane delegacje do nauczania, wychowania i sprawowania
    pieczy nad uczniem oraz prawo do swobody doboru metod wg kryterium celowości
    pedagogicznej. Wychowanie poprzez pracę mieści się w zakresie znaczeniowym
    pojęcia "piecza nd dzieckiem" i spełnia kryteria celowości ped.

    Rozumiem, że swojemu dziecku nie nakazujesz posprzątać jego pokoju, ani
    wynosić śmieci? - obowiązek pracy wszak może być wg Ciebie nałożony tylko
    przez ustawę.

    RG