  • 1. Data: 2004-10-26 17:48:54
    Temat: Umowa przedwstepna kupna mieskzania a klauzula o niewpisywaniu do KW roszczenia z niej wynikajacego...
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

    Witam,

    mam takie pytanie do Was, moze ktos sie z tym spotkal, moze wie...

    jest umowa przedwstepna dotyczaca zakupu (pierw wyodrebnienia) lokalu od
    developera. Inwestycja dopiero sie rozpoczyna, jest na etapie piwnic.
    Natomiast na zyczenia (wyrazne) developera jest taki oto zapis:

    "Strony oświadczają, że nie żądają ujawnienia w księdze wieczystej
    roszczenia wynikającego z tego aktu, lecz nie wyłączają możliwości jego
    ujawnienia w księdze wieczystej w przyszłości i wyrażają na to zgodę, przy
    czym ujawnienie roszczenia przez stronę zobowiązaną do kupna wymaga zgody
    Spółki.
    Strony ustalają, że w przypadku złożenia przez stronę zobowiązaną
    do kupna wniosku o ujawnienie roszczenia wynikającego z tej umowy do księgi
    wieczystej bez zgody spółki wyrażonej na piśmie niniejsza umowa ulega
    rozwiązaniu, a spółka zwróci wpłacone kwoty w wysokości nominalnej w ciągu
    30 dni od daty rozwiązania umowy"

    Moje pytanie, czy takie zapisy sa standartem w dzisiejszym obrocie
    nieruchomosciami, a jesli tak to z jakich wzgledow - podatkowych,
    biznesowych jakies innych?

    Jestem swiadomy, ze brak wpisu roszczenia wynikajacego z przedwstepnej nie
    jest najbezpieczniejszy (mozna sprzedac kilka razy to samo mieszkanie - tj.
    w stosunku do mnie jako pierwszego (ostatniego:))) nie zadziala rekojmia)
    ale podobno wszystkie umowy tak byly podpisywane...

    Co prawda jest zapis, ze strony nie wylaczaja mozliwosci, ale jest to
    uzaleznione od zgody developera, ktory nie musi jej wyrazac. Natomiast
    jakiekolwiek posuniecie do zabezpieczenia moich praw moze spowodowac
    natychmiastowe rozwiazanie umowy.

    Dziekuje za odpowiedz.

    marcin

  • 2. Data: 2004-10-26 21:18:39
    Od: witek <w...@w...gazeta.pl.invalid>

    MAGISTER wrote:

> [...]
    > uzaleznione od zgody developera, ktory nie musi jej wyrazac. Natomiast
    > jakiekolwiek posuniecie do zabezpieczenia moich praw moze spowodowac

    Uciekaj tak szybko jak tylko mozesz, bo okaże się, że zostałeś z umową i
    nawet nie masz roszczeń w przypadku kiedy deweloper pójdzie z torbami.
    A jeśli tak formułuje umowy, to znaczy, że zamierza zebrać kasą i pójść
    z torbami.
    Po prostu cudze roszczenia na gruncie skutecznie zniechęcą bank do dania
    mu kredytu pod zastaw gruntu, a zapewne to zmierza zrobić.

  • 3. Data: 2004-10-26 21:54:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Oct 2004, MAGISTER wrote:
    [...]
    >+ Jestem swiadomy, ze brak wpisu roszczenia wynikajacego z przedwstepnej nie
    >+ jest najbezpieczniejszy (mozna sprzedac kilka razy to samo mieszkanie

    ...a nie można NIE SPRZEDAĆ żadnego mieszkania ?
    Czyli wariant optymistyczny: dostajesz z powrotem swoje pieniądze.
    Developer miał pożyczkę za darmo :>
    Wariant pesymistyczny... nie, lepiej nie rozpatrywać...

    [...]
    >+ jakiekolwiek posuniecie do zabezpieczenia moich praw moze spowodowac
    >+ natychmiastowe rozwiazanie umowy.

    Przeczytaj tej wyrwany kawałek cytatu z twojej wypowiedzi raz jeszcze...

    Jaka jest odpowiedź na pytanie o cel zapisu ? - żebyś nie miał ŻADNYCH
    praw. Dobrze rozumiem ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-10-27 20:11:30
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

    No dobrze, to moze oddam jeszcze jedna informacje, ktora prubuje sobie
    wytlumaczyc zasadnosc zapisu.
    Dzialka na ktorej zaczeto inwestycje, jest w 1/10 wlasnascia developera,
    natomiast co do 9/10 maja podpisana umowe przedwstepna zakupu z terminem
    realizacji do konca 2004. Moze ten fakt jakos wplywa na niewpisywanie do KW
    roszczen z przedwstepnych - poniewaz nie bedzie wtedy tozsamosci podmiotow,
    tj. developer podpisujacy przedwstepna nie jest wlascicielem calosci w
    konsekwencji wpis bylby dokonywany jeszcze na rzecz podmiotu, ktory nie
    stawal do aktu przedwstepnego i teoretycznie nie ma nic wspolnego z
    inwestycja....

    Dla pogmatwania dodam, ze wlascicielem spolki, od ktorej ma do konca roku
    kupic dzialke inwestor jest wlasnie inwestor - co wiecej, dla celow
    inwestycji powolal spolke celowa, na ktora przeniosl juz 1.10 nieruchomosci
    (dzialki) a 9/10 ma do konca roku. All dokumenty na to wszystko mialem w
    rece...

    dzieki tak czy inaczej za odpowiedz.
    POzdrawiam
    M.