    From: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nowa ustawa śmieciowa i kilka pytań.
    Date: Wed, 24 Apr 2013 13:42:01 +0000 (UTC)

    Osobnik posiadający mail m...@n...com napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Oczywiście, sortowanie jest OK. Ale podejrzewam, że w dużej skali
    > taniej jest sortować w sortowniach śmieci. Uwzględniam tu koszt całego
    > tego urzędniczego aparatu od pilnowania tych śmieci. A po drodze
    > podejrzewam, że m.in. o to chodzi, żeby jednak były te stołki.

    Oj, nie wydaje mi się, aby sortowanie w sortowniach było tansze.
    To sa tysiace ton...
    O jakich stołkach mówisz?

    > Powalczyć - gotowego pomysłu nie mam. Myślę, że należy to urządzić
    > tak, aby sortowanie po prostu opłacało się. Czyli np. skupować
    > posortowane. Przynajmniej (na początek) to, co może dłużej leżeć, nie
    > śmierdzi i nie zajmuje za dużo miejsca. Np. Butelki PET (oczywiście
    > zdeptane), kartony po sokach i mleku, puszki po piwie (no - te dwa już
    > mogą śmierdzieć). Korci mnie zaprzęgnięcie elektroniki i IT. Np.
    > płacisz ryczałtem podatek śmieciowy jak za nieposortowane. Jeśli
    > odstawisz "do skupu" worek puszek po piwie czy PETów, to przysługuje
    > Ci zwrot, jak z podatku.

    Puszki po piwie to juz dzis jest łakomy kasek dla wszelkiej masci
    zbieraczy, wiec tutaj imo nie ma problemu.
    Pojemników na plastiki jest pełno. Z drugiej strony plastiki nie smierdza
    wiec zbieranie nie jest specjalnie kłopotliwe.
    Dodatkowo plastików produkuje sie mnostwo. U mnie w domu ilośc wyrzucanych
    plastików i innych smieci jest porównywalna.
    Wiec nie rozumiem, dlaczego nie mieli byśmy robić tego sami z siebie.

    Mówisz o stołkach a sam chcesz stworzyc machine z płatnosciami i
    odliczeniami itd.

    A sprawa jest duzo prostsza.
    Chodzi o wyrobienie nawyków. Wtedy nie bedzie problemu z zastanawianiem sie
    "jak sprawdzac" jeżeli ludzie beda widzieli w tym wspolny interes
    (niekoniecznie bezposrednio finansowy) i niesortowanie bedzie
    "udziwnieniem".

    > Cały czas zakładam, że produkcja śmieci w gospodarstwach domowych nie
    > będzie miała dużych rozpiętości. To słabe założenie, bo g.d. w bloku
    > zawsze będzie produkowało więcej śmieci, niż w domku 1-rodz, a tym
    > bardziej w gosp. wiejskim, gdzie możliwości krótkiego recyclingu są
    > dużo większe.

    Dlaczego w bloku produkcja miałaby być wieksza? Mówisz o produkcji per
    osoba?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jeśli będąc w towarzystwie kobiety potrafisz z niej czytać jak z