  • 1. Data: 2013-04-23 11:25:30
    Temat: Nowa ustawa śmieciowa i kilka pytań.
    Od: marsel <marcin@pl>

    Czytam i przeglądam tą nową ustawę oraz regulamin w mojej gminie ale nie
    mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi.
    Czy coś stoi na przeszkodzie żebym zgłosił jako właściciel, że w moim
    przypadku trzy osoby będą segregowały śmiecie za czwarta nie?
    Czy z automatu cała rodzina podpada od razu pod śmieci niesegregowane?
    Czy żona jako współwłaściciel nieruchomości nie może, na przykład
    inaczej wytwarzać odpadów niż ja i dzieci?

  • 2. Data: 2013-04-23 12:19:07
    Temat: Re: Nowa ustawa śmieciowa i kilka pytań.
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    5...@n...neostrada.pl
    *marsel* napisał(-a):

> [...]
    > Czy żona jako współwłaściciel nieruchomości nie może, na przykład
    > inaczej wytwarzać odpadów niż ja i dzieci?

    Dobre Pytanie. Ja w nim od razu zwietrzyłem sposób na minimalizację
    wysiłku i kosztów ;)

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 3. Data: 2013-04-23 13:52:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "marsel" <marcin@pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy coś stoi na przeszkodzie żebym zgłosił jako właściciel, że w moim
    > przypadku trzy osoby będą segregowały śmiecie za czwarta nie?

    U mnie w uchwale jest, ze albo segregujesz, albo nie i tyle. Mozesz
    zgłosić, że trzy bedą, a czwarta nie, ale z punktu widzenia ustawy po
    prostu nie będą one segregowane.

    > Czy z automatu cała rodzina podpada od razu pod śmieci niesegregowane?

    Skoro nie segreguje, to tak.

    > Czy żona jako współwłaściciel nieruchomości nie może, na przykład inaczej
    > wytwarzać odpadów niż ja i dzieci?

    To raczej sprawa uchwały, a nie ustawy. Ale moim zdaniem można złożyć
    dwiedeklaracje. Jedną na męża i dzieci (segregowane) i drugą na żonę -
    niesegregowane. Tylko będziecie musieli mieć najprawdopodobniej fizycznie
    dwa osobne pojemniki, albowiem w ustawie stoi, że każdy wytwórca ma się w
    pojemnik zaopatrzyć, więc wychodzi na to, że przy dwóch deklaracjach
    powinny być dwa.

  • 4. Data: 2013-04-23 15:57:59
    Temat: Re: Re: Nowa ustawa śmieciowa i kilka pytań.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Apr 2013, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > osobne pojemniki, albowiem w ustawie stoi, że każdy wytwórca
    > ma się w pojemnik zaopatrzyć, więc wychodzi na to, że przy dwóch

    Na razie, to wygląda na to iż bonusem przy wyborze segregacji
    będzie obowiązek zaopatrzenia się w szerszy zestaw pojemników.
    Powiadasz, że jak ktoś zadeklaruje segregację śmieci to
    będzie mógł je wrzucać do JEDNEGO pojemnika?
    Bo tę kwestię już dyskutowaliśmy z sąsiadami (mała wspólnota),
    i na razie stanęło na poczekaniu jakie techniczne rozwiązania
    będą dostępne.

    Wietrzę podstęp - na zasadzie że ktoś coś słyszał, słyszałem
    wersję jakoby "segregujący" mieli sobie *kupować* własne
    worki na segregowane odpady (pewnie odpowiednio "certyfikowane"
    żeby zapewnić jednolity rozróżnialny kolor tudzież "niezbędną
    wytrzymałość", w stosownej cenie) :>

    "wytwórca ma się zaopatrzyć w pojemnik", nic nie napisałeś
    że nie można kazać mu zaopatrzyć się w jednorazowe...
    Jestem ciekaw, jak to się skończy w praktyce.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-04-23 18:39:02
    Od: <4...@9...183902.invalid> (Tom N)

    Gotfryd Smolik news w

    > Na razie, to wygląda na to iż bonusem przy wyborze segregacji
    > będzie obowiązek zaopatrzenia się w szerszy zestaw pojemników.

    Do tej pory płaciłem jakies 2PLN/miesiąc za wynajem pojemnika i 0PLN za
    worki na plastiki/szkło/papier. Za usługe jakies 70PLN/kwartał

> [...]
    > Bo tę kwestię już dyskutowaliśmy z sąsiadami (mała wspólnota),
    > i na razie stanęło na poczekaniu jakie techniczne rozwiązania

    W gminie obok są w uchwale rady pojemniki na zmieszane, pojemniki na
    segregowane, pojemniki na biodegradowalne, pojemniki na popiół.
    "Domki" maja zamiast pojemników na segregowane używać worków...

> [...]
    > worki na segregowane odpady (pewnie odpowiednio "certyfikowane"
    > żeby zapewnić jednolity rozróżnialny kolor tudzież "niezbędną

    ... w odpowiednim kolorze. Zresztą pojemniki też mają być w odpowiednim
    kolorze, o odpowiedniej pojemności.

    > "wytwórca ma się zaopatrzyć w pojemnik", nic nie napisałeś
    > że nie można kazać mu zaopatrzyć się w jednorazowe...

    Chyba zabronić, byle spełniały normy :D
    No i pojemnik#worek.
    Z tym, ze pojemnik, który mnie rocznie kosztuje 24PLN i jeżeli go
    "śmieciarze" zepsują, to mam darmową wymianę, kosztuje w okolicach 150PLN
    nowy (są zapisy na używane -- dostępne po 30 czerwca 2013)

    > Jestem ciekaw, jak to się skończy w praktyce.

    Wywózką do lasu (kosze gminne mają zbyt małą zdefiniowaną w uchwale
    pojemność), a następnie upoważnieniem dla Poczty do sprawdzania ilości osób
    zamieszkujących ;-)

    Kolega pytał w gminie gdzie ma "działkę letniskową" -- obowiązek meldunkowy
    może go uratować od płacenia za cały rok... Ot jak pojedzie to ma zgłosić,
    że produkuje, przed wyjazdem ma zgłosić zakończenie produkcji (oczywiście
    raz na miesiąc wystarczy, bo stawka jest miesięczna)

    --
    'Tom N'

  • 6. Data: 2013-04-23 18:56:21
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2013-04-23 18:39, (Tom N) pisze:
    > Gotfryd Smolik news w

    Nie dyskutuję, tylko dorzucam moje 0,03PLN

    Mój przykład: teraz płacimy za śmieci 6,5pln/mies/os, a będziemy 20zł.
    Ludziom będzie żyło się lepiej. Zdecydowanie.

    Nie mam wątpliwości, że ustawa ma zwiększyć gminom możliwości
    poustawiania "swoich" - odbiorców odpadów, wytwórców pojemników itd.

    Niech mi ktoś wskaże jak rozwiązać problem np. takiego Kowalskiego:
    Ma dom rodzinny np w Radomsku i tam jest zameldowany.
    Pracuje w Warszawie (w szkolnictwie wyższym), gdzie mieszka 5 dni w
    tygodniu u szwagra (cieć i sąsiedzi widują go). Na weekendy jeździ do
    Radomska.
    Ma domek na Mazurach, gdzie mieszka ca 20 tygodni w roku.

    Gdzie ma zapłacić za śmieci i ile i jak to zweryfikować?

    ... MSZ rozsądne rozwiązanie byłoby tylko takie, że kupuje/pobiera się
    worki oznaczone numerem seryjnym, a odbiorca odpadów "zalicza" worki
    sczytując kod paskowy i obciążając za każdy worek wytwórcę odpadów.

    Tylko jak to rozwiązać w przypadku bloków wielorodzinnych? Musiałyby być
    małe worki, jednodobowe...

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 7. Data: 2013-04-23 20:05:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Apr 2013, Maruda wrote:

    > ... MSZ rozsądne rozwiązanie byłoby tylko takie, że kupuje/pobiera się worki
    > oznaczone numerem seryjnym, a odbiorca odpadów "zalicza" worki sczytując kod
    > paskowy i obciążając za każdy worek wytwórcę odpadów.

    Ale wtedy:
    1. dostajemy w bonusie największy problem który rzeczona idea "przymusu
    śmieciowego" ma rozwiązać, czyli podrzucanie śmieci oraz wyrzucanie
    ich do lasu, rowów i gdziekolwiek indziej się da
    2. równie dobrze możemy pozostać przy istniejącym systemie, który
    bez "czapy" w postaci administracji działa TANIEJ.

    > Tylko jak to rozwiązać w przypadku bloków wielorodzinnych?
    > Musiałyby być małe worki, jednodobowe...

    Znaczy mnożymy problemy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2013-04-23 20:11:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Apr 2013, 4...@9...183902.invalid wrote:

    > Gotfryd Smolik news
    >
    > Chyba zabronić, byle spełniały normy :D
    > No i pojemnik#worek.

    Właśnie o ten worek chodzi, jako jednorazowy pojemnik.

    > Wywózką do lasu (kosze gminne mają zbyt małą zdefiniowaną w uchwale
    > pojemność), a następnie upoważnieniem dla Poczty do sprawdzania ilości osób
    > zamieszkujących ;-)

    Niewykluczone.
    Czyli cała konstrukcja wróci do punktu wyjścia, poza podniesieniem
    ceny oczywiście.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-04-23 20:31:41
    Od: Maruda <m...@n...com>

    > Ale wtedy:

    No to przyznaj, jak czekista czekiście, że ta ustawa niczego nie
    porządkuje, nie ułatwia, a ma charakter jedynie drenażowy plus pole do
    przekrętów.
    :)

    To może najprościej byłoby upaństwowić śmieci z gospodarstw domowych i
    pokrywać to ze zwykłych podatków? W końcu w przypadku gosp. dom.
    rozbieżności nie będą duże. Owszem - najwięcej produkują niemowlaki, ale
    podobno "wszystkie dzieci są nasze" (czyli ich).

    A sortowanie - wydaje mi się, że można wprowadzić "skup śmieci
    sortowanych". Wtedy ludzie stopniowo przyzwyczają się do sortowania.
    Choć ciągle mam niejasne wrażenie, że lepiej byłoby sortować w
    sortowniach śmieci.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 10. Data: 2013-04-23 21:17:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > nie ułatwia, a ma charakter jedynie drenażowy plus pole do przekrętów.

    Powiem tak: "zależy od implementacji".
    Ale coraz bardziej wygląda na to, że zostawiła na tyle duże
    możliwości, że efekt jak wyżej nie jest wykluczony.

    > To może najprościej byłoby upaństwowić śmieci z gospodarstw domowych
    > i pokrywać to ze zwykłych podatków?

    Jak widać, państwo postanowiło dać wykazać się gminom ;)

    > A sortowanie - wydaje mi się, że można wprowadzić "skup śmieci sortowanych".

    Wiesz, może nawet skupu by nie trzeba.
    W aktualnym stanie "u mnie" gmina wystawiła pojemniki na sortowane
    odpady, znaczy szkło, plastik. Darmowe.
    DUŻE. I w tym problem.
    Pic w tym, że do najbliższego zestawu mam w okolicy pół kilometra,
    więc zbieram i jadę z plastikami tylko jak mi się bardzo chce,
    z tego co widzę z okolicy takich chętnych są co najwyżej ślady.

    > Wtedy ludzie stopniowo przyzwyczają się do sortowania. Choć ciągle mam
    > niejasne wrażenie, że lepiej byłoby sortować w sortowniach śmieci.

    Ale "sortowanie u źródła" na poziomie plastik/szkło/metale/
    papier/organiczne ma sens.
    Problem w tym żeby "przynajmniej nie utrudniać" tym którym się chce.

    pzdr, Gotfryd