  • 1. Data: 2002-01-30 16:11:42
    Temat: Re: Nowa Strona o górach - plagiat
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Sprawa dotyczy wykorzystania tekstu z księgi gości umieszczonej na jednej
    stronie WWW na drugiej stronie WWW (bez informacji o pochodzeniu tekstu). Sprawa
    jest tym bardziej skomplikowana, że autor "zapożyczenia" twierdzi, że tekst
    wziął z grupy dyskusyjnej, gdzie źródło tego interesującego wpisu nie było
    podane.
    Księga gości: http://www.lupkow.pl/ksiega.php3 (17.1.2002, godz.13:8)
    Zapożyczony tekst: http://tatry.dhs.org/ (początkowo bez żadnych linków do
    źródła).

    Byłbym wdzięczny za komentarze tej wielce interesującej sytuacji...

    Dnia Wed, 30 Jan 2002 16:48:01 +0100, "Grzegorz Lipnicki"
    <g...@f...onet.pl> wklepał(-a):

    >Drogi yanecku!
    >
    >czy wpis jest anonimowy, czy też może skontaktowałeś
    >się z Autorem?
    >Ciekawy ten problem nie może pozostać niewyjaśniony
    >dogłębnie;

    Wpis nie jest zupełnie anonimowy tzn. jest imię i e-mail, a jeśli ktoś się
    wpisuje do księgi gości, to można domniemywać, że wyraża on zgodę na
    umieszczenie jego wpisu w tejże księdze. Jednak kwestia, kto właściwie może
    wykorzystywać taki wpis jest wielce interesująca, ponieważ właściciel strony WWW
    nie odkupił majątkowych praw autorskich od autora tekstu, tak więc nie może
    domagać się odszkodowania. Nie wiadomo też, czy właściciel witryny posiada
    jakiekolwiek prawa do reprezentowania autora wpisu do księgi gości.

    Druga sprawa, czy podanie na innej stronie tego tekstu nawet z linkiem do
    oryginalnej wersji może być uznane za tzw. dozwolone cytowanie, czy też w tej
    sprawie powinno się skontaktować z autorem tekstu.

    Problem jest zaiste ciekawy, ale nadaje się raczej na pl.soc.prawo, gdzie też
    ustawiam FUT-a.

    FUT: pl.soc.prawo
    FAQ pl.rec.gory http://www.faq.gory.pl/
    Karate Klub NATAN http://www.karate.iq.pl/

  • 2. Data: 2002-01-30 19:35:31
    Od: "Peter Wolf" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Sławomir Szyszło" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Problem jest zaiste ciekawy, ale nadaje się raczej na pl.soc.prawo, gdzie
    też
    > ustawiam FUT-a.

    Pominęliscie jedną, a dość prawdopodobną możliwość: autor tego wpisu wcale
    nie musi być autorem tekstu który wpisał w księdze gości. Ten tekst nie
    wygląda na taki: otworzyłem księgę gości i piszę co mi slina na język
    przyniesie. Jest zabawny, ale i przemyślany, prawdopodobnie wiec został do
    księgi skopiowany, pytanie tylko skąd, czy z kompa wpisującego i jest on
    rzeczywiście jego autorem, czy też tekst wcale taki już oryginalny nie jest,
    bo po pierwsze niektórym znany, po drugie zapozyczony np. z jakiejś
    literatury i być może żeby było śmieszniej widnieje już w wielu ksiegach
    gości. Jeżeli natomiast autorem jest sam wpisujący, to nie prościej było go
    o to zapytać, niz cały dzień toczyć tę niezbyt miłą debatę? ( to nie do
    Ciebie - tylko tak ogólnie )

    Peter Wolf
    www.bieszczady-serwis.prv.pl