  • 11. Data: 2008-12-05 11:08:35
    Temat: Re: Notariusz wymaga zaswiadczenia z WM - czy slusznie?
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Właściwie to wcale niepotrzebny Wam notariusz, możecie dwaj złozyć zgodny wniosek do
    sądu - miałoby to i zalety, i wady.
    JaC

    -----

  • 12. Data: 2008-12-05 11:14:18
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Widzisz, tym zdaniem są opisane jednocześnie dwa prawa:

    * współwłasność (niepodzielna);
    * wyłącznego użytkowania miejsca nr 8.

    Na upartego notariusz mógłby zażądać zgody pozostałych współwłaścicieli lokalu
    garazowego (a nie zgody wspólnoty mieszkaniowej), ale
    to idąc wyjątkowo formalistyczną drogą.
    JaC

    -----

    > Spolka sprzedaje udzial wynoszacy 3279/96655 czesci we wlasnosci nieruchomosci
    lokalowej opisanej w par.1 z ktorym zwiazane bedzie
    prawo do wylacznego korzystania i uzytkowania z miejsca do garazowania oznaczonego
    numerem 8 o powierzchni 13,55m2 oraz czesci
    komunikacyjnej

  • 13. Data: 2008-12-05 11:54:48
    Od: kuba <j...@g...com>

    666 pisze:
> [...]
    >
    > Na upartego notariusz mógłby zażądać zgody pozostałych współwłaścicieli lokalu
    garazowego (a nie zgody wspólnoty mieszkaniowej), ale

    Mam 2 pytania:

    - po co notariuszowi taka zgoda? I na jakiej podstawie może jej żądać?

    - z czego wynika możliwość złożenia wniosku do sądu? Przecież potrzeba
    jest umowa w przedmiocie zbycia udziału w nieruchomości, dla której
    ustawa zastrzega pod rygorem nieważności formę aktu notarialnego. Chyba
    że jakiś niedouczony jestem albo obmyśliłeś jakiś inny sposób na
    "sprzedaż" tego miejsca postojowego.

  • 14. Data: 2008-12-05 20:05:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2008, kuba wrote:

> [...]
    [...]
    > Mam 2 pytania:
    >
    > - po co notariuszowi taka zgoda?

    A na zdrowy rozum - z czego wynika owo wyłączne uzytkowanie miejsca nr 8
    jak nie ze zgody pozostałycn współwłaścicieli właśnie?

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2008-12-06 13:28:10
    Od: kuba <j...@g...com>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > A na zdrowy rozum - z czego wynika owo wyłączne uzytkowanie miejsca nr 8
    > jak nie ze zgody pozostałycn współwłaścicieli właśnie?

    Owszem, a precyzyjniej z umowy między uprawnionymi ze współwłasności.
    Ale gdyby przyjąć, że w przypadku, gdyby istnieje umowa dzieląca rzecz
    quoad usum, pozostali współwłaściciele - strony tej umowy - muszą
    wyrazić zgodę na zbycie swojego udziału zaprzeczało by to istocie
    współwłasności, która jest taka, że każdy może swobodnie rozporządzać
    swym udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli. Dlatego właśnie
    jest przepis art. 221, który rozszerza skuteczność umowy określającej
    sposób korzystania z rzeczy względem nabywcy udziału.

    Analogicznie, gdyby przyjąć taką interpretację jak notariusz w tej
    sprawie, to mając nieruchomość zabudowaną budynkiem, na której mieści
    się kilka działek (ogródków) i właściciel danego lokalu jest uprawniony
    do korzystania z danego ogródka na podstawie umowy dzielącej
    nieruchomość quoad usum, to nie mógłby on sprzedać swojego mieszkania
    bez zgody pozostałych współwłaścicieli - IMHO absurd.

    --
    pozdrawiam
    kuba