    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Notariusz wymaga zaswiadczenia z WM - czy slusznie?
    Date: Sat, 06 Dec 2008 14:28:10 +0100

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > A na zdrowy rozum - z czego wynika owo wyłączne uzytkowanie miejsca nr 8
    > jak nie ze zgody pozostałycn współwłaścicieli właśnie?

    Owszem, a precyzyjniej z umowy między uprawnionymi ze współwłasności.
    Ale gdyby przyjąć, że w przypadku, gdyby istnieje umowa dzieląca rzecz
    quoad usum, pozostali współwłaściciele - strony tej umowy - muszą
    wyrazić zgodę na zbycie swojego udziału zaprzeczało by to istocie
    współwłasności, która jest taka, że każdy może swobodnie rozporządzać
    swym udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli. Dlatego właśnie
    jest przepis art. 221, który rozszerza skuteczność umowy określającej
    sposób korzystania z rzeczy względem nabywcy udziału.

    Analogicznie, gdyby przyjąć taką interpretację jak notariusz w tej
    sprawie, to mając nieruchomość zabudowaną budynkiem, na której mieści
    się kilka działek (ogródków) i właściciel danego lokalu jest uprawniony
    do korzystania z danego ogródka na podstawie umowy dzielącej
    nieruchomość quoad usum, to nie mógłby on sprzedać swojego mieszkania
    bez zgody pozostałych współwłaścicieli - IMHO absurd.

    --
    pozdrawiam
    kuba