  • 11. Data: 2012-05-24 20:56:43
    Temat: Re: Normy prawne płatne
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-05-24 20:54, news wrote:

    > Więc skoro norma to utwór literacki to ich znajomość może być wymagana
    > co najwyżej na jakimś egzaminie z literatury, czy sztuki a nie do
    > uzyskania uprawnień technicznych, czy budowlanych, ja tu wyraźnie czuję
    > że to jest po prostu niezgodne nawet z naszym badziewnym prawem, mam rację?

    Sąd nie podziela twojego zdania. Jak w ustawie napisano że norma jest
    utworem literackim w rozumieniu ustawy, to znaczy że jest utworem
    literackim (w rozumieniu ustawy). To że jest to bzdurą (w stanie
    faktycznym) dla sądu nie jest podstawą do dyskusji. No i co im kurwa
    zrobisz - nie mają pańskiego płaszcza:( Pewnie jeszcze "artyści" mają z
    tego powodu 50% koszty uzyskania przychodu (czy tłumacze też są
    "artystami"?).

    Pocieszające jest to, że normy można ściągnąć z chomika i oni też mogą
    ci naskoczyć:P

    BTW - PKN nie zgadza się na bezpłatne udostępnianie norm w bibiotekach -
    czy każdy autor może takie zastrzeżenie skutecznie złożyć? No i jak
    bibioteka ma to niby sprawdzać - ma obowiązek dzwonić do wydawnictwa?
    Jakiś rejestr jest? Co z lekturami obowiązkowymi?

    Shrek.

  • 12. Data: 2012-05-24 20:57:20
    Od: Czeslawek <c...@g...pl>

    W dniu 2012-05-24 20:39, Shrek pisze:
> [...]
    tii-dobrowolnosci-stosowania-norm

    > Po pierwsze nieprawda, bo spora część jest przywołana przez
    > rozporządzenia i są obowiązujące. Po drugie ich znajomość jest wymagana,
    > zeby zostać członkiem izby, co z kolei uprawnia do wykanywania zawodu.

    Podaj przykład rozporządzenia (konkretny art, par, ust), które nakazuje
    stosowania jakiejś normy.

    --
    Pozdrawiam,
    Czesławek

  • 13. Data: 2012-05-24 21:02:58
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-05-24 20:57, Czeslawek wrote:

    > Podaj przykład rozporządzenia (konkretny art, par, ust), które nakazuje
    > stosowania jakiejś normy.

    Pierwszy z brzegu:

    § 18. 1. W budynkach stosuje się następujące rodzaje punktów poboru wody
    do celów przeciwpożarowych:
    1) hydranty wewnętrzne z wężem półsztywnym o nominalnej średnicy węża 25
    mm i 33 mm, zwane dalej odpowiednio "hydrantem 25" i "hydrantem 33";
    2) hydrant wewnętrzny z wężem płasko składanym o nominalnej średnicy
    węża 52 mm, zwany dalej "hydrantem 52";
    3) zawór hydrantowy, zwany dalej "zaworem 52", bez wyposażenia w wąż
    pożarniczy.
    2. Hydranty wewnętrzne muszą spełniać wymagania _Polskich_Norm_
    dotyczących tych urządzeń.
    3. Zawory 52 muszą spełniać wymagania _Polskich_Norm_ dotyczących tych
    urządzeń.
    4. Zasilanie hydrantów wewnętrznych musi być zapewnione co najmniej
    przez 1 godzinę.

    Szukać dalej?

    Shrek.

  • 14. Data: 2012-05-24 21:06:29
    Od: Czeslawek <c...@g...pl>

    W dniu 2012-05-24 21:02, Shrek pisze:

> [...]
    > urządzeń.
    > 4. Zasilanie hydrantów wewnętrznych musi być zapewnione co najmniej

    Nie trzeba. Do tej pory żyłem w błogiej nieświadomości. Byłem pewien, że
    normy są aby ułatwieniem dla projektantów czy wykonawców.

    --
    Pozdrawiam,
    Czesławek

  • 15. Data: 2012-05-24 21:14:59
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-05-24 21:06, Czeslawek wrote:

    > Nie trzeba. Do tej pory żyłem w błogiej nieświadomości. Byłem pewien, że
    > normy są aby ułatwieniem dla projektantów czy wykonawców.

    Chyba żartujesz. Od siebie dodam, że tworzeniem i tłumaczeniem norm
    całkiem oficjalnie na zlecenie PKN zajmują się firmy będące
    "autorytetami na rynku rozwiązań technicznych" (czytaj sprzedające
    sprzęt), które przemycają tam całkiem skutecznie "lub czasopisma" i
    jeszcze się tym chwalą na konferencjach (tłumacząc, co złego dla
    inwestorów z danych czasopism wynika i czemu muszą wyłożyć więcej kasy
    na ich sprzęt).

    Na przykład nie bez powodu przepisy przeciwpożarowe mamy świętsze od
    Niemców (na których się wzorowaliśmy). Btw - tam jest też przypadek
    prawa działającego wstecz, choć równie "nieoficjalnie" jak z "utworami
    literackimi".

    Shrek.

  • 16. Data: 2012-05-24 21:41:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Shrek" <u...@d...invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > bibioteka ma to niby sprawdzać - ma obowiązek dzwonić do wydawnictwa?
    > Jakiś rejestr jest? Co z lekturami obowiązkowymi?

    Wystarczy to napisać na egzemplażu po prostu. Nie potrzeba rejestru.

  • 17. Data: 2012-05-24 21:43:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Pierwszy z brzegu:

    Tego jest masa. W budownictwie, urządzeniach dźwigowych, ciśnieniowych,
    BHP. Trudno, by ustawa opisywała średnicę gwintu przyłącza.

  • 18. Data: 2012-05-24 22:28:26
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-05-24 21:41, Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Shrek" <u...@d...invalid> napisał w wiadomości

    > Wystarczy to napisać na egzemplażu po prostu. Nie potrzeba rejestru.

    Ok. Wydaje się logiczne. Aż muszę sprawdzić co jest na normach napisane.

    Shrek.

  • 19. Data: 2012-05-25 01:06:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 May 2012, Robert Tomasik wrote:

    > Trudno, by ustawa opisywała średnicę gwintu przyłącza.

    Jak trzeba, robi się to rozporzadzeniem.
    Przywoływanie odpłatnych norm wydaje się rzeczywiscie łamać prawo.
    Pytaniem jest, czy bezprawne jest owo przywołanie normy, czy
    tekst o zakazie kopiowania.

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2012-05-25 08:15:47
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > praw autorskich. Moim zdaniem bez sensu, skoro są aktami prawa. Czekam,
    > aż ktoś wpadnie na pomysł i będzie za grosze sprzedawał treść norm. W
    > praktyce może to przepisać albo posłużyć sie OCR-em i moim zdaniem nie
    > naruszy żadnego prawa już wówczas.

    Niestety naruszy - prawo autorskie. Ktoś to przecież fizycznie
    napisał/przetłumaczył.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof