  • 1. Data: 2012-05-24 19:13:20
    Temat: Normy prawne płatne
    Od: <news>

    Są sobie pewne akty prawne zwane normami, czyli wymagania w nich stawiane są
    normą w pewnych dziedzinach, na przykład w budownictwie.
    Problem w tym ze owe akty prawne są płatne i to bardzo słono, na dodatek
    każda strona takiego zakupionego aktu prawnego jest opisana zakazem
    kopiowania i rozpowszechniania.
    Zastanawia mnie czy coś takiego jest legalne?
    Ciekawe co by było gdyby np: prawo drogowe stało się nagle płatne tak z
    kilka tysiączków, ciekawe co?

  • 2. Data: 2012-05-24 20:11:08
    Temat: Re: Normy prawne płatne
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    > Zastanawia mnie czy coś takiego jest legalne?
    Normy ISO są np płatne.
    Wydaje się to nielegalne - w sensie bez sensu - naruszające podstawowe prawa
    człowieka, ale tak jest od wielu lat.

    http://reforma.ortografi.w.interia.pl/

  • 3. Data: 2012-05-24 20:14:11
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-05-24 19:13, news wrote:
> [...]
    > Zastanawia mnie czy coś takiego jest legalne?
    > Ciekawe co by było gdyby np: prawo drogowe stało się nagle płatne tak z

    Zdaje się, ze sąd najwyższy orzekł, że nie musisz znać a jedynie masz
    stosować:P

    Shrek.

  • 4. Data: 2012-05-24 20:23:40
    Od: Czeslawek <c...@g...pl>

    W dniu 2012-05-24 20:14, Shrek pisze:

    > Zdaje się, ze sąd najwyższy orzekł, że nie musisz znać a jedynie masz
    > stosować:P

    Zdaje się że normy wydawane przez PKN nie mają charakteru bezwzględnie
    obowiązującego
    http://www.pkn.pl/news/2010/11/stanowisko-pkn-w-kwes
    tii-dobrowolnosci-stosowania-norm
    W związku z czym nie muszą być udostępniane bezpłatnie.
    Wszystko co jest zawarte w normach można wywieść z powszechnie dostępnej
    wiedzy: matematyka, fizyka, chemia itd.

    --
    Pozdrawiam,
    Czesławek

  • 5. Data: 2012-05-24 20:28:17
    Od: <news>

    Użytkownik "Shrek" napisał :
    > Zdaje się, ze sąd najwyższy orzekł, że nie musisz znać a jedynie
    > masz stosować:P

    Jak mam stosować nie znając?
    Jeśli ustawodawca wymaga ode mnie znajomości prawa drogowego to musi mi dać
    szansę z nim się zapoznać, zresztą z jakiej okazji jakieś akty prawne maja
    być płatne skoro wymaga się ode mnie ich znajomości?
    Cz jeśli te akty prawne są objęte zakazem kopiowania to czy one są tajne?

  • 6. Data: 2012-05-24 20:37:46
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-05-24 20:28, news wrote:

> [...]
    > prawne maja być płatne skoro wymaga się ode mnie ich znajomości?
    > Cz jeśli te akty prawne są objęte zakazem kopiowania to czy one są tajne?

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/F495B5443E

    Norma jest utworem literackim, a nie informacją publiczną - tako rzecze
    ustawa - trochę tak jak z marchewką będącą owocem - i co im zrobisz;)
    Informacją publiczną jest natomiast (chyba) tytuł normy.

    Mnie nie pytaj o logike;) Ja nie jestem sędzią. Jakby to ode mnie
    zalezało, to cały PKN, CNBOP, i izby inżynierskie rozgoniłbym w pizdu.

    Shrek.

  • 7. Data: 2012-05-24 20:39:51
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-05-24 20:23, Czeslawek wrote:

    > Zdaje się że normy wydawane przez PKN nie mają charakteru bezwzględnie
    > obowiązującego
    > http://www.pkn.pl/news/2010/11/stanowisko-pkn-w-kwes
    tii-dobrowolnosci-stosowania-norm

    Po pierwsze nieprawda, bo spora część jest przywołana przez
    rozporządzenia i są obowiązujące. Po drugie ich znajomość jest wymagana,
    zeby zostać członkiem izby, co z kolei uprawnia do wykanywania zawodu.

    Shrek.

  • 8. Data: 2012-05-24 20:40:12
    Od: <news>

    Użytkownik "Czeslawek" napisał:
> [...]
    > Wszystko co jest zawarte w normach można wywieść z powszechnie
    > dostępnej wiedzy: matematyka, fizyka, chemia itd.

    Nieprawdą jest stwierdzenie pod linkiem że znajomość owych norm była
    dobrowolna!
    A nawet jeśli by była to z jakiej okazji prawo produkowane przez tą
    finansowaną ze środków publicznych instytucję, było płatne?
    Żeby uzyskać pewne uprawnienia wymaga się znajomości norm, więc ich
    znajomość nie jest dobrowolna, a bez tych uprawnień upranień nie można
    wykonywać pewnych czynności, podobnie jak bez uzyskania prawa jazdy nie
    można kierować samochodem!
    Dodatkowo nie posiadając uprawnień i bez znajomości norm nie mam możliwości
    sprawdzenia czy dany towar/usługa te normy spełniają!

  • 9. Data: 2012-05-24 20:47:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości

> [...]
    > maja być płatne skoro wymaga się ode mnie ich znajomości?
    > Cz jeśli te akty prawne są objęte zakazem kopiowania to czy one są tajne?

    Nie są tajne, tylko postawiono tezę, że są objęte ochroną wynikajacą z praw
    autorskich. Moim zdaniem bez sensu, skoro są aktami prawa. Czekam, aż ktoś
    wpadnie na pomysł i będzie za grosze sprzedawał treść norm. W praktyce może
    to przepisać albo posłużyć sie OCR-em i moim zdaniem nie naruszy żadnego
    prawa już wówczas. Paranoją w mojej ocenie jest nie tyle płatność tych
    aktów, co ich nieadekwatna do kosztu wykonania danego egzemplaża cena.
    Prawo o Ruchu Drogowym czy Kodeks Karny kupywany w księgarni też kosztują.
    Za czasów braku internetu, to kosztowały też Dzienniki Ustaw. No ale cena
    tych rzeczy jest jakoś adekwatna do ceny wydruku. Cena normy przekracza
    rażąco cenę jej wydrukowania i stąd problemy.

  • 10. Data: 2012-05-24 20:54:07
    Od: <news>

    Użytkownik "Shrek" napisał:
    > http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/F495B5443E Norma jest utworem literackim,
    > a nie informacją publiczną - tako
    > rzecze ustawa - trochę tak jak z marchewką będącą owocem
    > i co im zrobisz;)

    Więc skoro norma to utwór literacki to ich znajomość może być wymagana co
    najwyżej na jakimś egzaminie z literatury, czy sztuki a nie do uzyskania
    uprawnień technicznych, czy budowlanych, ja tu wyraźnie czuję że to jest po
    prostu niezgodne nawet z naszym badziewnym prawem, mam rację?