  • 31. Data: 2012-05-26 06:30:11
    Temat: Re: Normy prawne płatne
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-05-25 22:47, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Nie mam pojęcia, nie sprawdzałem, ale ze znanych pułapek pierwsza
    > z brzegu to taka, że jest sobie nieuchylone rozporzadzenie, które
    > zostało wydane na podstawie ustawy, która została uchylona.
    > Rozporzadzenie wtedy niejako "wygasa".

    Nie wydaje mnie się. W izbach, i czasopismach branżowych są całkiem
    oficjalnie dostępne wykazy norm obowiązkowych wraz z podstawą prawną w
    której zostały przywołane. Raczej poszedłbym drogą, że rozporządzenie
    jest aktem niższego stopnia niż ustawa.

    ale:

    "Od 1 stycznia 2003 stosowanie PN jest już całkowicie dobrowolne (DzU z
    2002 r nr 169 poz 1386, ustawa o normalizacji), *z wyjątkiem* działań
    wykonywanych ze środków publicznych, podlegających ustawie "Prawo
    zamówień publicznych", która nakłada obowiązek ich uwzględnienia oraz
    innych _ustaw_i_rozporządzeń ministrów_."

    Więc też nie. Więc jak jest z tą nieobowiązkowością?

    Shrek.

  • 32. Data: 2012-05-26 11:03:08
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Weźmy inny przykład z innej branży.

    W aptekach jest coś takiego co nazywa się Farmakopea (polska i
    europejska), wydawnictwo całkowicie płatne i niedostępne inaczej (jak
    najbardziej autorskie bo w końcu konkretni profesorowie napisali
    konkretne artykuły po swoich konkretnych badaniach).

    Jednak ustawa nakazuje posiadanie w aptece takiego wydawnictwa i nic nie
    zrobisz.

    ps. nakazuje też posiadać urzędowy spis leków, ale to jest wydawane
    państwowo i dostępne bezpłatnie w internecie więc nie stanowi problemu

  • 33. Data: 2012-05-28 17:54:23
    Od: <news>

    Użytkownik "Sonn" napisał:
    > Polskie Normy nie obowiązują. Koniec dyskusji. Maja jedynie
    > znaczenie archiwalne, o czym zresztą uprzedza właściciel strony

    Kurcze, to teraz jakie normy w polsce obowiązują, amerykańskie, ruskie,
    niemickie?

  • 34. Data: 2012-05-28 21:22:46
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-05-28 17:54, news wrote:

    > Kurcze, to teraz jakie normy w polsce obowiązują, amerykańskie, ruskie,
    > niemickie?

    Niektóre obowiązują i są to Polskie Normy (często będace tłumaczeniem,
    niekiedy z "lub czasopisma" norm europejskich). To że PKN pisze, że nie
    są obowiązkowe i tak naprawde są utworami literackimi ma podobne
    znaczeniez jak że dopalacze są przedmiotami kolekcjonerskimi. W
    rozporządzeniach są przywołane, ustawa o normalizacji wprost na to
    zezwala - norma jest obowiązkowa - koniec tematu.

    Shrek.

  • 35. Data: 2012-06-04 21:46:54
    Od: <news>

    Użytkownik "Shrek" napisał:
> [...]
    > przywołane, ustawa o normalizacji wprost na to zezwala
    > - norma jest obowiązkowa - koniec tematu.

    Ja rozumiem że norma obowiązuje, ale problem polega na tym że skoro
    obowiązuje to powinna być dostępna, a nie jest, jest jakby tajna i dopiero
    za opłatą ładnych paru setek złotych można ją dostać, a takich norm mogę
    potrzebować Kilkanaście.
    Słyszałem nawet taki numer że podobno nawet wykaz norm jakie obowiązują na
    dane uprawnienie jest tajna i można się z nim zapoznać dopiero za parę
    stówek:)

  • 36. Data: 2012-06-05 17:49:43
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-06-04 21:46, news wrote:

    > Słyszałem nawet taki numer że podobno nawet wykaz norm jakie obowiązują
    > na dane uprawnienie jest tajna i można się z nim zapoznać dopiero za
    > parę stówek:)

    Zasadniczo dobrze słyszałeś, choć można wziąć od kolegi;)

    Shrek.

  • 37. Data: 2012-06-06 13:01:00
    Od: <news>

    Użytkownik "Shrek" napisał:

    > Zasadniczo dobrze słyszałeś, choć można wziąć od kolegi;)

    No więc dochodzimy do sedna sprawy, skoro norma to akt prawny do dlaczego
    nie jest dostępny? A jeżeli każą za niego płacić to niby z jakiej okazji?
    Skoro tak to dlaczego nie wpadną na pobieranie opłat w wysokości 2000zł za
    egzemplarz prawa drogowego, oraz pozostałych ustaw jakich znajomości wymaga
    się do uzyskania uprawnienia prawa jazdy?

  • 38. Data: 2012-06-07 07:23:50
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-06-06 13:01, news wrote:

    > No więc dochodzimy do sedna sprawy, skoro norma to akt prawny do dlaczego
    > nie jest dostępny?

    Bo w ustawie zapisano, ze to "utwór literacki" i ma wartość
    "kolekcjonerską";)

    Bo PoRD nie zajmuje się PKN.

    Shrek.

  • 39. Data: 2012-06-07 21:33:37
    Od: <news>

    Użytkownik "Shrek" napisał:
    > Bo PoRD nie zajmuje się PKN.

    Ale kto wie, może zacznie:)
    A wracając do tematu to widzę sprzeczność prawną, bo norma jako akt prawny
    nie podlega ochronie praw autorskich a jako dzieło podlega, więc nie
    polega:)
    A skoro norma to akt prawny to zdaje się powinna być opublikowana w jakimś
    dzienniku ustaw. Czy jest?

  • 40. Data: 2012-06-07 21:54:12
    Od: Shrek <u...@d...invalid>

    On 2012-06-07 21:33, news wrote:

> [...]
    > nie polega:)
    > A skoro norma to akt prawny to zdaje się powinna być opublikowana w

    Jeszcze raz - ustawa wprost stwierdza, że norma nie jest aktem prawnym,
    a utworem literackim;) A, że inne ustawy i rozporządzenia przywołują
    normy - to już tej ustawy nie obchodzi:( Sąd najwyższy wypowiedział się
    podobnie odwołał się do ustawy o normalizacji, resztę mając w poważaniu
    = nie mają pańskiego płaszcza i co im pan zrobisz?

    Shrek.