  • 1. Data: 2004-09-05 18:52:26
    Temat: Naruszenie obowiązków przez pracodawcę ?
    Od: "megaraptor" <m...@w...pl>

    Czy odprowadzanie niepełnej składki na ZUS za wiedzą pracownika
    można potraktować jako ciężkie naruszenie obowiązków wobec pracownika
    (art.55 par. 11) i
    czy może to posłużyć za podstawę do rozwiązania umowy przez pracownika bez
    wypowiedzenia ?

    megaraptor

  • 2. Data: 2004-09-05 19:30:53
    Temat: Re: Naruszenie obowiązków przez pracodawcę ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "megaraptor" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (art.55 par. 11) i
    > czy może to posłużyć za podstawę do rozwiązania umowy przez pracownika bez

    Po pierwsze to jest przestępstwo. "Kto narusza przepisy prawa o
    ubezpieczeniach społecznych, nie zgłaszając, nawet za zgodą
    zainteresowanego, wymaganych danych albo zgłaszając nieprawdziwe dane mające
    wpływ na prawo do świadczeń albo ich wysokość, podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2." - rzecze 219 art.
    kk. Skoro tak, to moim zdaniem można to potraktować jako ciężkie naruszenie
    obowiązków wobec pracownika.

  • 3. Data: 2004-09-05 20:10:28
    Od: "megaraptor" <m...@w...pl>

> [...]
    art.
    > kk. Skoro tak, to moim zdaniem można to potraktować jako ciężkie

    A jak można potraktować pobieranie części wynagrodzena pod tzw. stołem ?
    Część oficjalnie i od tego jest wszystko zapłacone: ZUS, podatki itp.
    A część nieoficjalnie.

    Pzdr
    megaraptor

  • 4. Data: 2004-09-05 21:47:01
    Od: "piszczyk_dino" <p...@t...pl>

> [...]
    >
    > megaraptor
    >
    > lepiej zawiadom Państwową Inspekcję Pracy. Na pomoc prokuratury nie licz.
    Umorzą ze względu na znikomą szkodliwość społeczną, a ty się ojeździsz na
    przesłuchania. Szkoda czasu i nerwów.

  • 5. Data: 2004-09-05 22:25:19
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Umorzą ze względu na znikomą szkodliwość społeczną, a ty się ojeździsz na
    > przesłuchania. Szkoda czasu i nerwów.

    Sugerujesz ze PiP cos zdziala?

    Wlasnie sie zastanawiam czy znajomej nie zaproponowac ich uslug
    za jakis czas.

    Pracuje ona w firmie, gdzie zasadniczo panuje terror. Pracownikom ZUS
    sie potraca z pensji, pracodawca placi w dodatku niepelna skladke
    lub wcale (jest na tyle glupi ze jeszcze wszystko to daje na papierze
    jak zeznanie), pensja jest sporo ponizej sredniej a kodeks pracy pelni
    role papieru toaletowego. Nie wspomne o takich dronostkach jak
    brak wolnych sobot i jedynie 14 dni urlopu w roku.

    Pol firmy chodzi na psychotropach, drugie pol jest tak zastraszone
    ze zezre wlasne gowno i sie oblize.

    Zasadniczo ona juz dawno by odeszla, gdyby nie to ze zostaly jej
    4 miesiace do emerytury a pracy na szybko raczej nie znajdzie.

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 6. Data: 2004-09-05 23:05:22
    Od: "megaraptor" <m...@w...pl>

    > lepiej zawiadom Państwową Inspekcję Pracy. Na pomoc prokuratury nie licz.
    > Umorzą ze względu na znikomą szkodliwość społeczną, a ty się ojeździsz na
    > przesłuchania. Szkoda czasu i nerwów.

    Nie pisałem, że chce podać pracodawcę do sądu. tylko, że chce rozwiązać
    umowę o pracę
    nie czekając trzy miesiące na zakończenie okresu wypowiedzenia. Dlatego
    mógłbym
    uznać w/w za naruszenie obowiązków pracodawcy wobec pracownika i rozwiazać
    umowę
    bez wypowiedzenia. Tylko czy mam ku temu podstawę ?

    Pzdr
    megaraptor

  • 7. Data: 2004-09-06 13:03:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A jak można potraktować pobieranie części wynagrodzena pod tzw. stołem ?
    > Część oficjalnie i od tego jest wszystko zapłacone: ZUS, podatki itp.
    > A część nieoficjalnie.

    Sprawa ma dwa aspekty. Z jednej strony oczywiście przestępstwo popełnia
    pracodawca. To kwestia nie tylko ZUS-u ale i zaliczki na podatek dochodowy
    (kks) oraz nierzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Ust. o
    rachunkowości - bodaj art. 77).

    Drugi aspekt, to niestety wina pracownika. Jeśli przyjmie on roczne
    zestawienie i się na jego podstawie rozliczy, to z kolei on również narusza
    prawo. Co prawda zawsze może się tłumaczyć, że uwierzył pracodawcy i dopiero
    później obliczył, ale to inna sprawa.

    No i pozostaje problem dowodowy. Po pierwsze trudno dowieść takie dawane
    "pod stołem" pobory. o drugie pracodawca zawsze może próbować kombinować.
    Spotkałem się z oświadczeniem pracodawcy, że to nie było wynagrodzenie,
    tylko jego prywatna darowizna dla pracownika, bowiem wzruszył się jego
    trudną sytuacją finansową i chciał go wspomóc jako osoba fizyczna. Niby
    głupie, tylko spróbuj przeprowadzić dowód przeciwny.