    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Naruszenie obowiązków przez pracodawcę ?
    Date: Mon, 6 Sep 2004 15:03:55 +0200

    Użytkownik "megaraptor" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:chfrth$lp1$1@inews.gazeta.pl...

    > A jak można potraktować pobieranie części wynagrodzena pod tzw. stołem ?
    > Część oficjalnie i od tego jest wszystko zapłacone: ZUS, podatki itp.
    > A część nieoficjalnie.

    Sprawa ma dwa aspekty. Z jednej strony oczywiście przestępstwo popełnia
    pracodawca. To kwestia nie tylko ZUS-u ale i zaliczki na podatek dochodowy
    (kks) oraz nierzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Ust. o
    rachunkowości - bodaj art. 77).

    Drugi aspekt, to niestety wina pracownika. Jeśli przyjmie on roczne
    zestawienie i się na jego podstawie rozliczy, to z kolei on również narusza
    prawo. Co prawda zawsze może się tłumaczyć, że uwierzył pracodawcy i dopiero
    później obliczył, ale to inna sprawa.

    No i pozostaje problem dowodowy. Po pierwsze trudno dowieść takie dawane
    "pod stołem" pobory. o drugie pracodawca zawsze może próbować kombinować.
    Spotkałem się z oświadczeniem pracodawcy, że to nie było wynagrodzenie,
    tylko jego prywatna darowizna dla pracownika, bowiem wzruszył się jego
    trudną sytuacją finansową i chciał go wspomóc jako osoba fizyczna. Niby
    głupie, tylko spróbuj przeprowadzić dowód przeciwny.