    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Muzyka; prawo autorskie
    Date: Mon, 1 Nov 2004 11:34:25 +0800

    In article <cm0lt1$2e46$1@node3.news.atman.pl>, Arek wrote:
    > Niestety* nie - ściągane z internetu. I z tego co szukałem to takiej
    > kompilacji nie ma w sprzedaży. Biorąc pod uwagę to, że na każdej liście jest
    > z 18 pozycji, mam listę z chyba piętnastu lat - to lekko licząc musiałbym
    > kupić ponad 250 płyt :( O ile Maanamu jest kilka piosenek i może się
    > trafić, że będą na jednym albumie, to np. dla takiej perełki "LPPT 1986
    > (128)/16-Stan Ridgeway - Camouflage.mp3 " to trzeba kupić całą płytę? :(

    Jest jeszcze jedno rozwiązanie - mozesz zakupić piosenki na sztuki via
    Internet. iTunes to chyba największy sklep. Koszt, ca 0.99 USD/sztuka.
    Są i tańsze. Moze hurtem nawet bardziej :)

    > * - Czy przy nagrywaniu z radia na własny użytek jest to leglane? Bo list
    > Trójki słuchałem bardzo często.

    To jest MZ dosyć skomplikowane, bo w tzw prywatnym uzytku dozwolonym nie
    just precyzyjnie zdefiniowane, jakich pól eksploatacji on dotyczy. Art. 23
    mówi o korzystaniu. Dla mnie, korzystanie np. z zakupionej płyty CD
    obejmuje słuchanie tej płyty a nie tworzenie kopii jej utworów.
    Korzystanie, tutaj to również pozyczenie tej płyty bratu, koleżance etc.
    Per analogia, mozesz słuchać swojego radia (w ramach opłaconego
    abonamentu) z kolegami z podwórka w ramach tego dozwolonego użytku. Ale
    mam wątpliwości czy LITERALNIE interpretując te przepisy, możesz z rada
    coś nagrać. Natomiast oceniając to wszystko zdroworozsądkowo, wydaje mi
    się że można sporządzić na własny użytek kopię i że nikt się do tego nie
    przyczepi (i de facto chyba nikt sie na szczęście nie czepia). Co jest
    tutaj istotne, to MZ to aby źródło tych kopii było legalne. W przypadku
    radia, tak właśnie jest. W przypadku plików z I-netu, najczęściej nie.

    --
    Marcin