  • 1. Data: 2004-11-03 12:05:56
    Temat: Re: Lombard i kłopoty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [crosspost na .prawo, bo IMHO problem tam pasuje]
    On Wed, 3 Nov 2004, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ "Dorcia" <d...@l...pl> wrote:
    >+ > Pan X przyniósł w poniedziałek towar w zastaw (telewizor) i dostał 150 zł
    >+ > oraz termin zwrotu towaru 2-tyg. później zgodnie z podpisaną umową itd.
    >+ > Żona Pana X przyszła w środę z policją, mówiąc że telewizor w/w jest jej
    >+ > własnością (dowód faktura imienna na żonę Pana X), a mąż jej go ukradł i
    >+ > zastawił z lombardzie.
    >+ >
    >+ A ci państwo mają rozdzielność majątkową? Bo MSZ faktura to trochę mało.

    IMO dobrze prawisz.
    Czekałem na jakiś głos w innej sprawie która mnie zdziwiła: jak
    była podstawa prawna *WYDANIA* rzeczonego telewizora owej żonie
    tudzież czy takie "wydanie" miało miejsce ??

    Ja rozumiem że człowiek bywa zaskoczony.
    Ale po przemyśleniu dochodzę do wniosku iż jedyne co policjant
    miał prawo zrobić to:
    - wystawić potwierdzenie zabrania telewizora *przez policję* i to
    się zgadza:

    >+ > Policjant na miejscu spisuje protokół zabrania telewizora.

    - zabrać ten telewizor jako *dowód rzeczowy popełnienia
    przestępstwa*

    Mylę się ?
    Kradzież na rzecz osoby bliskiej jest "ścigana na wniosek".
    Czyli jeśli policjant interweniował - to MUSIAŁ być
    wniosek poszkodowanej. I policja prowadziła "postępowanie
    w sprawie" lub "postępowanie przeciw".
    Skoro ów "pan" raz już telewizor wyniósł i żona nie była
    w stanie temu zapobiec to IMO jasnym jest że nie jest w stanie
    "zabezpieczyć" dowodu rzeczowego (pominam już samą dopuszczalność
    takiego postawienia sprawy) - mąż wyniesie po raz drugi - i co ?!

    [...]
    >+ > Czy policjant może zabrać zastawiony sprzęt?
    >+ >
    >+ "Zabrać" w sensie "odebrać i oddać pani X"? Raczej nie, chociaż tu jest
    >+ ślisko, bo pan X podlega ściganiu za kradzież telewizora tylko na
    >+ wniosek pani X (wniosek o ściganie to nie to samo co zgłoszenie
    >+ kradzieży).

    No ale jakby NIE ścigał to przecież NIE byłoby przestępstwa
    i NIE miałby podstaw do interwencji...
    Dobrze myślę ?

    >+ Ale o ile się nie mylę możesz odmówić wydania.

    ...policji jako dowodu ? - wątpię :[
    Nie wiem czy nie ma jakiejś podstawy do domagania się ustanowienia
    zastawu na owym przedmiocie... może prawnicy coś zapodadzą...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 2. Data: 2004-11-03 16:24:59
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0411031255460.1916@athlon>,

> [...]
    > była podstawa prawna *WYDANIA* rzeczonego telewizora owej żonie
    > tudzież czy takie "wydanie" miało miejsce ??

    Ano. Tego na razie nie wiemy.

> [...]
    > się zgadza:

    > - zabrać ten telewizor jako *dowód rzeczowy popełnienia

    Nie. Z poprawką: to powinien być dowód w dwóch sprawach.

> [...]
    > "zabezpieczyć" dowodu rzeczowego (pominam już samą dopuszczalność
    > takiego postawienia sprawy) - mąż wyniesie po raz drugi - i co ?!

    W kpk jest mowa o przekazaniu "osobie godnej zaufania" ;)

    > [...]
    >
    > No ale jakby NIE ścigał to przecież NIE byłoby przestępstwa
    > i NIE miałby podstaw do interwencji...
    > Dobrze myślę ?

    Chyba nie. Tu już z doświadczenia: zawiadomiłem o przestępstwie (jakieś
    ścierwa chciały mi auto ukraść, pomyliły termometr z alarmem), osobno
    było pytanie, czy wnoszę o ściganie sprawców.

    > ...policji jako dowodu ? - wątpię :[

    Z kpk:
    Art. 217. § 1. Rzeczy mogące stanowić dowód w sprawie lub podlegające
    zajęciu w celu zabezpieczenia kar majątkowych, środków karnych o
    charakterze majątkowym albo roszczeń o naprawienie szkody należy wydać
    na żądanie sądu lub prokuratora, a w wypadkach niecierpiących zwłoki -
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    także na żądanie Policji lub innego uprawnionego organu.
    § 2. Osobę mającą rzecz podlegającą wydaniu wzywa się do wydania jej
    dobrowolnie.
    § 3. W razie zatrzymania rzeczy stosuje się odpowiednio przepis art.
    228. Protokołu można nie sporządzać, jeżeli rzecz załącza się do akt
    sprawy.
    § 4. Jeżeli wydania żąda Policja albo inny uprawniony organ działający
    we własnym zakresie, osoba, która rzecz wyda, ma prawo niezwłocznie
    złożyć wniosek o sporządzenie i doręczenie jej postanowienia sądu lub
    prokuratora o zatwierdzeniu zatrzymania, o czym należy ją pouczyć.
    Doręczenie powinno nastąpić w terminie 14 dni od zatrzymania rzeczy.
    § 5. W razie odmowy dobrowolnego wydania rzeczy można przeprowadzić jej
    odebranie.

    > Nie wiem czy nie ma jakiejś podstawy do domagania się ustanowienia
    > zastawu na owym przedmiocie... może prawnicy coś zapodadzą...

    Zastaw jak zastaw - ale "zabezpieczenie roszczeń o naprawienie szkody"?

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 3. Data: 2004-11-03 23:39:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ > >+ Ale o ile się nie mylę możesz odmówić wydania.
    >+ >
    >+ > ...policji jako dowodu ? - wątpię :[
    [...]
    >+ na żądanie sądu lub prokuratora, a w wypadkach niecierpiących zwłoki -
    >+ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >+ także na żądanie Policji lub innego uprawnionego organu.

    Ech, jest trochę tych pułapek :] (nawet pozytywnych :))
    Thx.

    [...]
> [...]
    >+ >
    >+ Zastaw jak zastaw - ale "zabezpieczenie roszczeń o naprawienie szkody"?

    No tak - ale jakie zabezpieczenie ? Depozyt w gotówce (sugestia:
    a od kogo ?" :))
    Bo jeśli przez "obciążenie rzeczy" to to właśnie jest zastaw :)
    (306 K.C.)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-11-04 12:21:14
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article
    <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>,

    > On Wed, 3 Nov 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    > [...]
    >
    > No tak - ale jakie zabezpieczenie ? Depozyt w gotówce (sugestia:
    > a od kogo ?" :))

    Ten telewizor.

    > Bo jeśli przez "obciążenie rzeczy" to to właśnie jest zastaw :)
    > (306 K.C.)

    Miałem na myśli "zajęcie" z cytowanego artykułu. "Zastaw" rozumiem tak,
    że posiadacz dalej sobie rzecz używa, tylko nie może jej np. sprzedać -
    a "zajęcie", że się mu rzecz zabiera i trzyma jako zabezpieczenie.

  • 5. Data: 2004-11-04 18:36:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Nov 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ że posiadacz dalej sobie rzecz używa, tylko nie może jej np. sprzedać -

    A nie nie. To jest IMO wyjątek - np. art. 308 ("można ustanowić na
    rzecz banku zastaw na rzeczach ruchomych zastawcy z pozostawieniem
    ich w posiadaniu zastawcy lub osoby trzeciej."
    W 307 mamy warunki:
    - umowa; jako mniemam przy "przymusowym" umowy brak :)
    - "z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych - wydanie rzeczy" !

    Czyli zasadą jest jak na mój gust (wg tego zapisu) "wydanie".
    Ewentualnie "zatrzymanie" jako "sprzeciw do usunięcia" ("jeśli przepisy
    szczególne tak stanowią" - np. art. 670/671)

    Inna sprawa że nie umiem "przypasować z palca" żadnego przepisu
    pozwalającego w opisywanej sytuacji posłużyć się zastawem - zresztą
    wskazać czy i dlaczego NIE można też nie umiem, dlatego prawnikom
    podsyłam ;) :)

    >+ a "zajęcie", że się mu rzecz zabiera i trzyma jako zabezpieczenie.

    To jest przecież "zastaw Janosik mode" :)

    Jak mi się wydaje "zabezpieczenie luzem" :) *nie* ma sensu ekonomicznego
    (np. "zabezpieczenie śladów przestępstwa") a dowodowy czy podobny;
    "zabezpieczenie w celach ekonomicznych" to "zastaw" właśnie...

    pozdrowienia, Gotfryd