    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Lombard i kłopoty
    Date: Wed, 3 Nov 2004 13:05:56 +0100

    [crosspost na .prawo, bo IMHO problem tam pasuje]
    On Wed, 3 Nov 2004, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ "Dorcia" <d...@l...pl> wrote:
    >+ > Pan X przyniósł w poniedziałek towar w zastaw (telewizor) i dostał 150 zł
    >+ > oraz termin zwrotu towaru 2-tyg. później zgodnie z podpisaną umową itd.
    >+ > Żona Pana X przyszła w środę z policją, mówiąc że telewizor w/w jest jej
    >+ > własnością (dowód faktura imienna na żonę Pana X), a mąż jej go ukradł i
    >+ > zastawił z lombardzie.
    >+ >
    >+ A ci państwo mają rozdzielność majątkową? Bo MSZ faktura to trochę mało.

    IMO dobrze prawisz.
    Czekałem na jakiś głos w innej sprawie która mnie zdziwiła: jak
    była podstawa prawna *WYDANIA* rzeczonego telewizora owej żonie
    tudzież czy takie "wydanie" miało miejsce ??

    Ja rozumiem że człowiek bywa zaskoczony.
    Ale po przemyśleniu dochodzę do wniosku iż jedyne co policjant
    miał prawo zrobić to:
    - wystawić potwierdzenie zabrania telewizora *przez policję* i to
    się zgadza:

    >+ > Policjant na miejscu spisuje protokół zabrania telewizora.

    - zabrać ten telewizor jako *dowód rzeczowy popełnienia
    przestępstwa*

    Mylę się ?
    Kradzież na rzecz osoby bliskiej jest "ścigana na wniosek".
    Czyli jeśli policjant interweniował - to MUSIAŁ być
    wniosek poszkodowanej. I policja prowadziła "postępowanie
    w sprawie" lub "postępowanie przeciw".
    Skoro ów "pan" raz już telewizor wyniósł i żona nie była
    w stanie temu zapobiec to IMO jasnym jest że nie jest w stanie
    "zabezpieczyć" dowodu rzeczowego (pominam już samą dopuszczalność
    takiego postawienia sprawy) - mąż wyniesie po raz drugi - i co ?!

    [...]
    >+ > Czy policjant może zabrać zastawiony sprzęt?
    >+ >
    >+ "Zabrać" w sensie "odebrać i oddać pani X"? Raczej nie, chociaż tu jest
    >+ ślisko, bo pan X podlega ściganiu za kradzież telewizora tylko na
    >+ wniosek pani X (wniosek o ściganie to nie to samo co zgłoszenie
    >+ kradzieży).

    No ale jakby NIE ścigał to przecież NIE byłoby przestępstwa
    i NIE miałby podstaw do interwencji...
    Dobrze myślę ?

    >+ Ale o ile się nie mylę możesz odmówić wydania.

    ...policji jako dowodu ? - wątpię :[
    Nie wiem czy nie ma jakiejś podstawy do domagania się ustanowienia
    zastawu na owym przedmiocie... może prawnicy coś zapodadzą...

    pozdrowienia, Gotfryd