    From: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Lombard i kłopoty
    Date: Wed, 03 Nov 2004 17:24:59 +0100

    In article <Pine.WNT.4.61.0411031255460.1916@athlon>,

    > [crosspost na .prawo, bo IMHO problem tam pasuje]

    > IMO dobrze prawisz.
    > Czekałem na jakiś głos w innej sprawie która mnie zdziwiła: jak
    > była podstawa prawna *WYDANIA* rzeczonego telewizora owej żonie
    > tudzież czy takie "wydanie" miało miejsce ??

    Ano. Tego na razie nie wiemy.

    > Ja rozumiem że człowiek bywa zaskoczony.
    > Ale po przemyśleniu dochodzę do wniosku iż jedyne co policjant
    > miał prawo zrobić to:
    > - wystawić potwierdzenie zabrania telewizora *przez policję* i to
    > się zgadza:

    > - zabrać ten telewizor jako *dowód rzeczowy popełnienia
    > przestępstwa*
    >
    > Mylę się ?

    Nie. Z poprawką: to powinien być dowód w dwóch sprawach.

    > Kradzież na rzecz osoby bliskiej jest "ścigana na wniosek".
    > Czyli jeśli policjant interweniował - to MUSIAŁ być
    > wniosek poszkodowanej. I policja prowadziła "postępowanie
    > w sprawie" lub "postępowanie przeciw".
    > Skoro ów "pan" raz już telewizor wyniósł i żona nie była
    > w stanie temu zapobiec to IMO jasnym jest że nie jest w stanie
    > "zabezpieczyć" dowodu rzeczowego (pominam już samą dopuszczalność
    > takiego postawienia sprawy) - mąż wyniesie po raz drugi - i co ?!

    W kpk jest mowa o przekazaniu "osobie godnej zaufania" ;)

    > [...]
    >
    > No ale jakby NIE ścigał to przecież NIE byłoby przestępstwa
    > i NIE miałby podstaw do interwencji...
    > Dobrze myślę ?

    Chyba nie. Tu już z doświadczenia: zawiadomiłem o przestępstwie (jakieś
    ścierwa chciały mi auto ukraść, pomyliły termometr z alarmem), osobno
    było pytanie, czy wnoszę o ściganie sprawców.

    > ...policji jako dowodu ? - wątpię :[

    Z kpk:
    Art. 217. § 1. Rzeczy mogące stanowić dowód w sprawie lub podlegające
    zajęciu w celu zabezpieczenia kar majątkowych, środków karnych o
    charakterze majątkowym albo roszczeń o naprawienie szkody należy wydać
    na żądanie sądu lub prokuratora, a w wypadkach niecierpiących zwłoki -
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    także na żądanie Policji lub innego uprawnionego organu.
    § 2. Osobę mającą rzecz podlegającą wydaniu wzywa się do wydania jej
    dobrowolnie.
    § 3. W razie zatrzymania rzeczy stosuje się odpowiednio przepis art.
    228. Protokołu można nie sporządzać, jeżeli rzecz załącza się do akt
    sprawy.
    § 4. Jeżeli wydania żąda Policja albo inny uprawniony organ działający
    we własnym zakresie, osoba, która rzecz wyda, ma prawo niezwłocznie
    złożyć wniosek o sporządzenie i doręczenie jej postanowienia sądu lub
    prokuratora o zatwierdzeniu zatrzymania, o czym należy ją pouczyć.
    Doręczenie powinno nastąpić w terminie 14 dni od zatrzymania rzeczy.
    § 5. W razie odmowy dobrowolnego wydania rzeczy można przeprowadzić jej
    odebranie.

    > Nie wiem czy nie ma jakiejś podstawy do domagania się ustanowienia
    > zastawu na owym przedmiocie... może prawnicy coś zapodadzą...

    Zastaw jak zastaw - ale "zabezpieczenie roszczeń o naprawienie szkody"?

    --
    pozdrawiam
    Jarek