  • From: Olgierd <n...@n...problem>
    Subject: Re: Legalność wymiany plików w sieciach P2P?
    Date: Tue, 24 Oct 2006 12:25:30 +0200
    Newsgroups: pl.soc.prawo

    Osoba przedstawiająca się jako *Tomaszek* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > - skoro mogę nagrać na kasetę VHS film z TV w domu to jaka jest
    > różnica czy nagram ten film z TV czy ściągnę go z sieci P2P?

    Rzecz jest dyskusyjna. Na pewno możesz zarejestrować rozpowszechniony
    utwór, natomiast jeśli chodzi o P2P to problemem dla oceny czy takie
    korzystanie spełnia wymogi dozwolonego użytku jest choćby właśnie
    warunek uprzedniego rozpowszechnienia utworu.

    Ja tu jestem dość ortodoksyjny - a to dlatego, że wskutek noweli od 1
    maja 2004 r. w art. 23 ust. 2 PA są słowa "pojedyncze egzemplarze" - co
    IMHO trzeba interpretować ściśle. (Inna sprawa, że nadal nie wiem jak
    ugryźć to, że tam jest mowa o pojedynczym czymś, co jest w liczbie
    mnogiej!)

    > - czy film nagrany z TV mogę udostępnić w sieci P2P? Przecież kazdy
    > może go nagrać, czy to nie to samo?

    Nie możesz, to nie to samo.
    Równie dobrze każdy może pójść do sklepu i to kupić, i to też nie
    jest to samo.

    > - czy mam obowiązek chodzić do sklepu żeby sprawdzać czy dana płyta
    > CD czy film na DVD/VHS jest dostępna w sprzedaży.Skąd mam wiedzieć czy
    > nie jest ona rozdawana za darmo? (są już takie wydawnictwa)

    Nie masz takiego obowiązku. Natomiast warunkiem korzystania z
    dobrodziejstwa art. 23 PA jest uprzednie rozpowszechnienie utworu.
    Działanie w dobrej wierze - a tylko takie podlega ochronie - zakłada,
    że nie będziesz w ten sposób korzystał z utworu, który nie został
    wcześniej rozpowszechniony.
    O to już musi głowa boleć Ciebie.

    > - czy mam prawo wymieniać się filmami DVD dołączanymi do gazet? Czy
    > mam prawo przegrać taki film? Czy mam prawo taki film udostępnić w
    > sieci P2P?

    1. Tak.
    2. Tak ale tylko w sposób zgodny z art. 23(1) PA.
    3. Nie.

    > - jak wygląda procedura prawna w momencie gdy zostanę zindentyfikowany
    > jak ktoś kto udostępnia nielegalne treści? Jaki dowód zostanie mi
    > przedstawiony? W jaki sposób zostanę powiadomiony? W miarę możliwości
    > proszę opisać wszystko krok po kroku lub podać jakiegoś linka

    1. Odpowiedzialność cywilna bądź karna (może stać się łącznie).
    2. Te dowody, które zostaną zgromadzone w sprawie.
    3. To zależy - pozew bądź przedstawienie zarzutów.

    > - czy mogę nagrywać muzykę z internetowych stacji radiowych? czy są
    > one legalne. Bez wątpienia w większości przypadków grają muzykę,
    > która jest chroniona prawem.Zadam prostackie pytanie: oni mogą a ja nie?

    1. Tak.
    2. To zależy od tego skąd (na jakich warunkach mają utwory do
    rozpowszechniania).
    3. Odpowiem pytaniem: ja mogę jeździć moją Ibizą, a Ty nie - czy to
    nie dziwne?

    > - jak traktować muzykę disco polo? Nie ma tego gatunku w sklepach
    > muzycznych, nie ma w mediach.Czy ta muzyka jest objęta prawem autorskim?
    > Proszę darować sobie komentarze o jakości czy płytkości tej
    > muzyki.Pytam bo chce wiedzieć, jaka jest tego gatunku sytuacja prawna.

    Jak to nie ma w sklepach i mediach? Nie wiem czy Polsat jeszcze coś
    puszcza ale muzyka na pewno jest na straganach.
    Są to normalne utwory podlegające ochronie podobnie jak Celina Dion,
    Kombi itd.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||