  • 1. Data: 2012-04-23 21:24:54
    Temat: L4 a kilka miejsc pracy
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    było jakiś czas temu, że będąc na L4 nie można w swojej działalności
    robić nic, nawet odbierać telefonów.

    Załóżmy jednak, że osoba X ma L4 od pracy w zakładzie pracy (uszkodzony
    kręgosłup). Ten problem zdrowotny jednak przeszkadza mu odebrać telefonu
    czy mejla od klienta i wysłać tam pracownika.

    Czy mając L4 wystawione na NIP zakładu pracy i nie mając L4 wystawionego
    na swoją działalność, można takie działania robić, czy też trzeba
    przekierować wszystko do pracownika?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2012-04-23 22:16:21
    Temat: Re: L4 a kilka miejsc pracy
    Od: spp <s...@g...pl>

> [...]
    >
    > Czy mając L4 wystawione na NIP zakładu pracy i nie mając L4 wystawionego
    > na swoją działalność, można takie działania robić, czy też trzeba

    To 'L4' dotyczy pracownika a nie zakładu pracy. I tak informacja w ZUS
    zostanie podpięta pod konkretny PESEL, brak drugiego dokumentu dopiero
    będzie podejrzany... :)

    --
    spp

  • 3. Data: 2012-04-23 22:30:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Apr 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Witam,
    >
    > było jakiś czas temu, że będąc na L4 nie można w swojej działalności robić
    > nic, nawet odbierać telefonów.

    No, może bez przesady.
    Nie powiem, "linia orzecznicza" ZUS zmierzała w tę stronę, ale o ile
    pamiętam NSA nieco utemperował te zapędy.
    Ale tylko nieco, żeby nie było że napisałem co innego.

    > Czy mając L4 wystawione na NIP zakładu pracy i nie mając L4 wystawionego na
    > swoją działalność, można takie działania robić, czy też trzeba przekierować
    > wszystko do pracownika?

    Zastanówmy się... pracownik na chorobowe.
    Taki "zwykły pracownik", nie prowadzacy DG.
    Ale przychodzi kontrola z ZUSu i widzi, że onże chory na kręgosłup
    kopie rów "bo panie płot mi się wali".
    Co się stanie?

    IMVHO: sytuacja pracownika nie zależy od tego, czy prowadzi DG,
    a od tego, czy prowadzac DG mógłby dana czynnosc "prowadzic"
    w czasie pobierania zasiłku nie narażajac się na sankcje.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-04-24 08:41:41
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 23.04.2012 22:16, spp pisze:
    > To 'L4' dotyczy pracownika a nie zakładu pracy. I tak informacja w ZUS
    > zostanie podpięta pod konkretny PESEL, brak drugiego dokumentu dopiero
    > będzie podejrzany... :)

    Poważnie? Bo jak prowadzę 12 lat DG to nigdy nie brałem L4 na
    działalność. Po co? Sam przed sobą się usprawiedliwiam ustnie. A dla
    pracodawcy i owszem, brałem, jak mnie złożyło jakieś przeziębienie. A w
    DG po prostu robiłem sobie przerwę albo ograniczałem się do odbierania
    telefonów.

    Coś za to grozi? Z czego wynikałby obowiązek brania L4 na wszystkie
    możliwe prace?

    Poza tym, czy System nie rozróżnia rodzajów pracy? Bo ktoś np. z ręką w
    gipsie jest niezdatny np. do pracy jako np. kasjer w supermarkiecie, a
    może być zdatny jako infolinia.
    Omawiany przypadek też jest podobny. Ktoś z uszkodzonym kręgosłupem może
    spokojnie telefony odbierać i przekazywać zlecenia podwykonawcy.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 5. Data: 2012-04-24 08:47:33
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > No, może bez przesady.
    > Nie powiem, "linia orzecznicza" ZUS zmierzała w tę stronę, ale o ile
    > pamiętam NSA nieco utemperował te zapędy.

    No chyba że tak, bo była tu nie wiem, z rok temu, jakaś gorąca dyskusja,
    że trzeba mieć zastępcę i koniec.

    > Ale tylko nieco, żeby nie było że napisałem co innego.

    Czyli jak? Można będąc właścicielem na L4 wykonywać takie rzeczy
    porządkowe, jak wystawianie faktur, odbieranie telefonów od zlecających
    i przekazywanie zadań podwykonawcy?

> [...]
    > Taki "zwykły pracownik", nie prowadzacy DG.
    > Ale przychodzi kontrola z ZUSu i widzi, że onże chory na kręgosłup

    No ale kopanie rowu ma wpływ na kręgosłup. Odbieranie telefonu nie.
    Zwłaszcza, że zaleceniem lekarza jest chodzenie na basen, robienie
    spacerów, wykonywanie specjalnych ćwiczeń.

    > IMVHO: sytuacja pracownika nie zależy od tego, czy prowadzi DG,
    > a od tego, czy prowadzac DG mógłby dana czynnosc "prowadzic"
    > w czasie pobierania zasiłku nie narażajac się na sankcje.

    No dlatego podany jest konkretny przykład. Uszkodzenie kręgosłupa a
    czynności w DG lajtowe, polegające na odbieraniu telefonów, ew. obsłudze
    mejla no i , co najważniejsze, obsłudze fakturowo-księgowej, której nie
    bardzo da się komuś przekazać, bo właściciel wie, jak fakturować (i w
    ogóle chyba nie wolno przekazać komuś na zleceniu, a zatrudnianie na
    etat mija się z celem). Generalnie zdorowrozsądkowo i ludzko to nie ma
    konfliktu.

    Pytanie tylko, jak zadziała w tym zakresie sławetny System.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 6. Data: 2012-04-24 10:17:32
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-04-24, Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> wrote:

    > Poważnie? Bo jak prowadzę 12 lat DG to nigdy nie brałem L4 na
    > działalność. Po co?

    Żeby była podstawa do wypłaty z ubezpieczenia chorobowego.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2012-04-24 12:56:58
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 24.04.2012 10:17, Wojciech Bancer pisze:

    > Żeby była podstawa do wypłaty z ubezpieczenia chorobowego.

    Nie ubezpieczam się. Nie widzę potrzeby.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 8. Data: 2012-04-24 12:58:58
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Nie ubezpieczam się. Nie widzę potrzeby.

    Poza tym, ZUS płaci dopiero po miesiącu, nie?

    Ale nie o tym w sumie mowa teraz... Mowa o tym, czy mi coś grozi za to,
    że nie brałem przez lata nigdy L4 i chorowałem tylko w pracy etatowej.
    Oraz druga sprawa, to opisany przeze mnie problem ,,co można na L4
    etatowym robić w ramach swojej DG''. Czy księgowość (chyba tak, bo to
    jest obowiązek, nie praca)? Czy wystawiać faktury? Czy odbierać telefony
    od klientów i podzlecać podwykonawcom?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 9. Data: 2012-04-24 13:11:30
    Od: spp <s...@g...pl>

    > Poza tym, ZUS płaci dopiero po miesiącu, nie?
    >
    > Ale nie o tym w sumie mowa teraz... Mowa o tym, czy mi coś grozi za to,
    > że nie brałem przez lata nigdy L4 i chorowałem tylko w pracy etatowej.

    Nic.

    > Oraz druga sprawa, to opisany przeze mnie problem ,,co można na L4
    > etatowym robić w ramach swojej DG''. Czy księgowość (chyba tak, bo to
    > jest obowiązek, nie praca)? Czy wystawiać faktury?

    "W praktyce nierzadko stwierdza się, że osoba prowadząca działalność
    gospodarczą w czasie korzystania ze zwolnienia nadal podpisywała
    dokumenty związane z działalnością swojej firmy. Powstają wówczas spory,
    czy może być to zakwalifikowane jako wykonywanie pracy zarobkowej,
    skutkujące utratą zasiłku chorobowego. Innymi słowy, czy samo
    podpisywanie dokumentów stanowi pracę zarobkową. Orzecznictwo sądów nie
    jest w tym zakresie jednolite. Także stanowisko Sądu Najwyższego było
    zmienne, choć obecnie dominuje w nim pogląd, iż wykonywanie
    formalnoprawnych czynności, do jakich jest zobowiązany ubezpieczony jako
    pracodawca, czy podpisanie w trakcie zwolnienia lekarskiego dokumentów
    finansowych nie powodują utraty prawa do zasiłku chorobowego (wyroki SN
    z: 7 października 2003 r., II UK 76/03, OSNP 2004/12/247 i 17 stycznia
    2002 r., II UKN 710/00, OSNP 2003/ 20/498). Podobnie wskazywał Sąd
    Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 6 maja 2009 r., stwierdzając, że "przy
    stosowaniu art. 17 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. należy odróżnić
    pracę zarobkową wykonywaną w ramach działalności gospodarczej przez
    osobę jednoosobowo prowadzącą tę działalność, od czynności
    formalnoprawnych, do jakich jest zobowiązana jako pracodawca. Trudno
    bowiem zgodzić się ze stanowiskiem, że w okresie korzystania ze
    zwolnienia lekarskiego dokonanie wszelkich czynności, jakich wymaga
    prowadzenie działalności gospodarczej, powoduje utratę prawa do zasiłku
    chorobowego" (II UK 359/08, niepubl.).

    A zatem wykonywanie przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą w
    okresie orzeczonej niezdolności do pracy czynności formalnoprawnych
    związanych z posiadanym przez nią statusem pracodawcy nie może powodować
    utraty prawa do zasiłku chorobowego. Podobnie wskazywał Sąd Najwyższy w
    wyroku z 5 czerwca 2008 r., podnosząc, że "samo podpisywanie faktur i
    innych dokumentów niezbędnych do prowadzenia działalności w sytuacji,
    gdy nie ma możliwości jej zawieszenia w okresie pobierania zasiłku,
    można uznać za działalność, która nie ma zarobkowego charakteru" (III UK
    11/08, OSNP 2009/21-22/292).

    Czy odbierać telefony
    > od klientów i podzlecać podwykonawcom?

    A czymże się to różni od normalnej pracy gdy nie ma L4?

    --
    spp

  • 10. Data: 2012-04-24 13:17:22
    Od: SDD <s...@t...pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Poza tym, ZUS płaci dopiero po miesiącu, nie?

    Nie. Zus placi nawet za jeden dzien zwolnienia. I za ten dzien
    proporcjonalnie obnizasz skladki.

    Z tym, ze jesli zachorujesz dzis, to pieniadze otrzymasz faktycznie
    dopiero za ponad miesiac.

    Np. zachorujesz 1 maja - to kase dostaniesz dopiero, jak ZUS stwierdzi
    wplyw skladki za maj - czyli jakies 2-3 tygodnie po 10 lub 15 czerwca (w
    zaleznosci od tegoi, do kiedy masz termin) - cfzyli kase dostajesz
    zwykle w pierwszym tygodniu lipca.

    Pozdrawiam
    SDD