  • 1. Data: 2012-04-23 21:26:44
    Temat: anomalia licencyjna? płać pan razy dwa
    Od: styrany człowiek <z...@z...pl>

    Wykonawca zrobił na nasze zlecenie nową wersję softu. Wykonawca wycenił
    użytkowanie nowej wesji dla naszych pracowników, na określoną kwotę za jedną
    licencję. Składamy się z dwóch spółek i zatrudniamy każdego z pracowników w
    każdej z dwóch spółek, są to odrębne (niezależne) umowy. Wykonawca twierdzi,
    że każda licencja w związku z tym musi być wykupiona podwójnie, mimo iż mowa
    jest o korzystaniu z dokładnie pojedynczej, jednej i tej samej instancji
    softu i zawsze na jednym kompie (należącym do JEDNEJ ze spółek) per jedna
    osoba. Motywuje, że jeśli występuje użycie softu i na rzecz spółki A i na
    recz spółki B, to muszą być dwie licencje.

    (korzystamy z softu o którym mowa tylko na cele szkoleniowe dla podmiotu
    użytkującego soft, (oraz cele testowe zgodności z wymogami, itp). Czyli, nie
    korzystamy z softu produkcyjnie. - Może to nie mieć znaczenia, ale nie wiem
    to piszę).

    W rzeczywistości, nie wiem czy istnieje nawet możliwość
    określenia/odseparowaania faktycznej kwestii użytkowania softu na rzecz tej
    czy drugiej spółki (korzystający z softu - np. pracownicy utworzonego działu
    szkoleniowego - mają po prostu zatrudnienie w obu spółkach).

    Co więc, jeśli taki pracownik posiada licencję na jeden z podmiotów
    (spółkę), nie na obie - czy można wówczas wykzać użycie softu niezgodnie z
    licencją??

    Jeśli do odpowiedzi trzeba określić wskazane kwestie - to prosze na mnie nie
    fukać tylko podacć co mam uściślić.
    Wielkie dzięki za wszelkie sprawdzone informacje.

  • 2. Data: 2012-04-23 22:14:18
    Temat: Re: anomalia licencyjna? płać pan razy dwa
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    styrany człowiek wrote:
> [...]
    > nie fukać tylko podacć co mam uściślić.
    > Wielkie dzięki za wszelkie sprawdzone informacje.

    A co mowi licencja na temat sposobu licencjonowania?
    Po drugie, skoro wam cena nie odpowiada to po prostu nie kupujcie.

  • 3. Data: 2012-04-23 22:31:39
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "styrany człowiek" <z...@z...pl> wrote in message
    > Wykonawca zrobił na nasze zlecenie nową wersję softu.

    jezeli kupujecie licencje na uzywanie to moze sobie w tej licencji
    nabazgrac co mu sie podoba

    jezeli nie przeniosl na was autorskich praw majatkowych to macie do
    wyboru kupic to co on sprzedaje albo nie

  • 4. Data: 2012-04-23 22:48:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Apr 2012, styrany człowiek wrote:

> [...]
    > osoba. Motywuje, że jeśli występuje użycie softu i na rzecz spółki A i na
    > recz spółki B, to muszą być dwie licencje.

    Wykonawca nie ma racji twierdzac że tak MUSI być.
    Ale (jak rozumiem: niestety dla Was) ma co nieco racji, jesli umowa
    wyraznie nie stwierdza podmiotowego (a nie tylko przedmiotowego)
    zakresu używania.
    Powód: wszelkie postacie najmu, w tym prawnie nazywany użyczeniem
    "najem nieodpłatny" oraz nazywany dzierżawa "najem zarobkowy"
    (znaczy nie do celów zarobkowych, a do zarabiania na przedmiocie
    najmu) stanowia odrębne pola eksploatacji.
    Musza więc byc wymienione w licencji, aby przysługiwały.

    Mało, na tę okazję (najmu i użyczenia) jest cała lista wyraznych
    zapisów szczególnych.
    Czym innym jest SPRZEDAŻ (lub ogólnie: zbycie, darowizna też
    może być) uzyskanych uprawnien, a czym innym "danie do
    korzystania".

    IMO najbardziej pasujacy brzmi tak:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    +++
    Art. 67.
    [...]
    3. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, licencjobiorca nie może upoważnić
    innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji.
    ---

    Stad zreszta wynika prawo do tego, żeby na praktycznie takich samych
    np. krażkach DVD z filmami były napisy "pozwala na wypożyczanie" i "nie
    pozwala na wypożyczanie" (zazwyczaj z istotnie różna cenę).

> [...]
    > czy drugiej spółki (korzystający z softu - np. pracownicy utworzonego działu
    > szkoleniowego - mają po prostu zatrudnienie w obu spółkach).

    Problemem jest prawo do takiego korzystania.
    Ze strony spółek - nie pracowników (patrz niżej).

    > Co więc, jeśli taki pracownik posiada licencję na jeden z podmiotów (spółkę),
    > nie na obie - czy można wówczas wykzać użycie softu niezgodnie z licencją??

    Ale to będzie problem licencjodawcy :>
    Nie możecie zrobic tak, aby z programu korzystała tylko *jedna* firma?

    Firma B zleca firmie A (tej która ma licencje) *wszelkie* prace
    wiazace się z korzystaniem z programu.
    Oczywiscie wymaga to rozliczenia umowy, a wyglada na to, że w tym
    przypadku będa "podmioty powiazane", co z kolei może się zle skończyc
    jak kontroli z US nie spodoba się jakas wycena.
    To wiesz co... może taniej jednak kupic te drugie licencje :>

    > Wielkie dzięki za wszelkie sprawdzone informacje.

    Tekst z Wikipedii możez sprawdzic na stronie sejmowej, to bardziej
    wiarygodne zródło, ale ma teksty tylko w PDFach, a ja jak nie muszę
    to nie używam ;) (PDFów, tych z sejmu szczególnie, bo potrafia nie
    tylko miec "niewidoczne" edycje, ale również BMP opakowany w PDF)
    Reszta to tylko nieprawniczy komentarz szarego podatnika :)
    (prowadzacego DG, co prawda)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-04-23 22:58:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Apr 2012, m4rkiz wrote:

    > "styrany człowiek" <z...@z...pl> wrote
    >
    > jezeli kupujecie licencje na uzywanie to moze sobie w tej licencji
    > nabazgrac co mu sie podoba

    IMVHO, bardziej chodzi o to czego nie nabazgrał.
    A IMO (jak pisałem w poscie obok), ustawowe "defaulty" sa w tym przypadku
    "za autorem".
    Co do reszty się zgadzam :)
    (ale jakby w licencji mieli wyraznie "do używania przez jeden podmiot"
    to pewnie autor pytania by to zauważył, stad dedukcja że w licencji
    sprawę użyczenia i najmu pominięto)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-04-24 17:36:22
    Od: styrany człowiek <z...@z...pl>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote in message
    > skoro wam cena nie odpowiada to po prostu nie kupujcie.

    no masz - pełnie zrozumienie kwestii i pytania. Moje gratulacje!

  • 7. Data: 2012-04-24 18:56:32
    Od: styrany człowiek <z...@z...pl>

    > Ale (jak rozumiem: niestety dla Was) ma co nieco racji, jesli umowa
    > wyraznie nie stwierdza podmiotowego (a nie tylko przedmiotowego)
    > zakresu używania.
    umowa: mowa o umowie licencyjnej? ........
    możasz wyjaśnić stwierdzenie 'ma conieco racji' - w czym jakeijs kwestii -
    czym jest 'co nieco' - jakie 'co nieco' ma skutki dla nas (??)

    > 3. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, licencjobiorca nie może upoważnić
    > innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji.
    kompeltnie nie widzę, jak 'dalsze upoważnianie' ma się mieć do mojego
    pytania

    > Problemem jest prawo do takiego korzystania.
    > Ze strony spółek - nie pracowników (patrz niżej).

    > Ale to będzie problem licencjodawcy :>
    > Nie możecie zrobic tak, aby z programu korzystała tylko *jedna* firma?
    ależ jak w ogóle wykażesz, która firma właśnie korzysta? :D - pacjent siedzi
    przed softem i klika. Umowa firmy z pacentem nie określają kiedy wykonuje
    zadania dla określonej z firm - ani nic tego nie wyróżnia

    > Firma B zleca firmie A (tej która ma licencje) *wszelkie* prace
    > wiazace się z korzystaniem z programu.
    aby była uzasadniona taka potrzeba, musiałoby zajść powyższe.

    > To wiesz co... może taniej jednak kupic te drugie licencje :>
    kupić bo nie kumam umowy/prawa? - niezmiernie pomocna rada :]

    Ludziska,,, a to nie można ODPOWIEDZIEĆ NA PYTANIE?
    (czy coś nie tak jest z pytaniem: (czy łamanie prawa licencji występuje w
    podanym scenariuszu (i jesli tak to na czym on plega)?)

    Dla ułatwienia podam scenariusz2:
    Pracuję w firmie "A". "A" zakupiła jedną licencję na wspomiany soft - z
    której ja (pracownik) korzystam.
    Firma "A" powołała podfirmę/spółkę (nie znam się - wybaczcie i nie
    umieszczajcie mnie 'w niegodnych rozmówcach' z tego powodu) - nazwijmy ją
    "B". Teraz "B" podpisuje ze mną umowę i staję się jej pracownikiem.
    Korzystam z softu do zadań jak zawsze - i co: teraz łamię prawo licencji?

    Proszę o odpowiedzi: tak (ponieważ..) / nie (ponieważ... ) - z góry dzięki.
    Proszę zrozumieć, że nie zajmuję się kwestiami nawet stojącymi obok aspektów
    prawa, więc analogie czy odesłałania do tekstów porównawczych -
    niespeecjalnie są dla mnie pomocne.

    ps:
    Pozstawię dla ułatwienia pytanie w trzeciej formie:
    nasza spółka (A) kupuje licencje - sztuka dla użytkującego. "Nie mamy
    plaszcza Wykonawcy i co nam teraz zrobi".?

  • 8. Data: 2012-04-24 19:24:54
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-04-24 18:56, Użytkownik styrany człowiek napisał:

    > Ludziska,,, a to nie można ODPOWIEDZIEĆ NA PYTANIE?
    > (czy coś nie tak jest z pytaniem: (czy łamanie prawa licencji występuje
    > w podanym scenariuszu (i jesli tak to na czym on plega)?)

    Bez tekstu licencji raczej nikt poprawnie nie odpowie.
    Ale wedle tego co pisałeś autor stwierdził że jeśli program
    ma pracować na rzecz dwu podmiotów to potrzebne są wam
    dwie licencje.
    Obejście problemu jest dziecinni proste, pracownik zatrudniony
    w obu firmach ma mieć tak dobrane zestawienie obowiązków
    aby było widoczne że omawiany program uruchamia tylko
    jako pracownik jednej firmy. I jesteście kryci.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2012-04-24 21:17:32
    Od: styrany człowiek <z...@z...pl>

    "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote in message
    > Ale wedle tego co pisałeś autor stwierdził że jeśli program
    > ma pracować na rzecz dwu podmiotów to potrzebne są wam
    > dwie licencje.

    ale komputer wraz z oprogramowaniem, na którym biegaów soft, u każdego z
    pracowników jest dostarczony tylko przez jedną firmę.
    - czy to nie wnosi kwestii w rozumieniu rozstrzygnięcia, "czyj pracownik"
    używał licencji?

> [...]
    > aby było widoczne że omawiany program uruchamia tylko
    > jako pracownik jednej firmy. I jesteście kryci.

    jeśli w obiązku księgowej jest księgowość'- to jak zamierzasz to rozdzielić?
    po drugie przecież żadna lista obowiązkównie opisuje detalicznie wszystkich
    czynności - więc nie sądzę żeby mogła stanowić dowód na to czego on
    _NIE_wykonuje - w szczególności jakiejkolwiek czyności na rzecz
    firmy-siostry.
    Z kolei są tu też pracownicy, którzy rzeczywiście wykonują czynności
    określone dla firmy (np specjalista rozliczeń pionu "A"')- i tutaj autor też
    widzi sprzedaż dwóch licencjina niego -na podstawie samego faktu, że jest
    zatrudnonyw A i B.). Taka osoba więc wykonuje czynności podanego zakresu
    tylko dla firmy A, ale jakby nie wyklucza jakiś działań w czynnosciach
    dotyczących jakiśtam procesów angazujących biznes obu firm.

    - Hę?

  • 10. Data: 2012-04-24 22:03:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Firma B zleca firmie A (tej która ma licencje) *wszelkie* prace
    > wiazace się z korzystaniem z programu.

    Zakładając, że licencja na to pozwala.

    Przykład: programy księgowe, które wymagają osobnej licencji na
    wykorzystywanie w ramach "biura rachunkowego" (czyli jedna firma
    wykorzystująca ten program do przetwarzania danych innych firm).