    From: Otto Falkenstein <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kto może nam wejść do domu [Polityka}
    Date: Sun, 13 Mar 2005 14:21:40 +0100
    <d0k2kn$7dm$1@atlantis.news.tpi.pl> <d0k8m4$c05$1@inews.gazeta.pl>
    <d0ke41$loh$3@nemesis.news.tpi.pl> <d0kebp$dn9$1@inews.gazeta.pl>
    <d0kq7e$f7k$1@nemesis.news.tpi.pl> <d0n5e8$3bs$1@inews.gazeta.pl>
    <d0o6uv$41$1@atlantis.news.tpi.pl> <d0p6vc$s71$1@inews.gazeta.pl>
    <d0qrut$dd6$1@nemesis.news.tpi.pl> <d0rrsf$9m$1@inews.gazeta.pl>
    <d0t9e4$11g$1@inews.gazeta.pl> <d0ujhl$k09$1@inews.gazeta.pl>
    <d0uvu9$8eb$1@inews.gazeta.pl> <d0v4le$qc2$1@inews.gazeta.pl>
    <d0v9k0$h0g$1@inews.gazeta.pl> <d0vfeb$atp$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vgv0$gm4$1@inews.gazeta.pl> <d0vl42$35f$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vmha$8g5$1@inews.gazeta.pl> <d0vnkj$cjk$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vri1$qnh$1@inews.gazeta.pl> <d114vo$2de$1@galaxy.uci.agh.edu.pl>

    wytnij_to napisał(a):

> [...]
    > art. 217:
    > § 2. Osobę mającą rzecz podlegającą wydaniu wzywa się do wydania jej
    > dobrowolnie.
    > § 5. W razie _odmowy dobrowolnego wydania rzeczy_ można przeprowadzić
    > jej odebranie. Przepisy art. 220 § 3 i art. 229 stosuje się odpowiednio.
    >
    > hmmm czyli dopiero po odmowie wydania danej rzeczy policjant może wejść
    > i dokonać przeszukania...
    > I teraz sedno: czy policjant może tak sobie wejść i zarządać wydania
    > czegoś, czegokolwiek, czy rzeczy _określonej_.
    > Bo jeśli to pierwsze to żyjemy w państwie policyjnym.

    Źle myślisz. Przepis art 217 dotyczy innej sytuacji niż przepis art 219
    kpk. Zwróć uwagę że w tym artykule nie ma mowy o przeszukaniu, tylko o
    zatrzymaniu konkretnej rzeczy, gdy zostanie znaleziona lub wiadomo, że
    znajduje się ona w posiadaniu jakiejś osoby. Jeżeli w toku przeszukania
    odnajdzie się jakieś rzeczy wtedy można dokonać ich zatrzymania.
    Rozważanie tego art. w kontekscie tego czy policjant może wejść na
    legitymację jest bezcelowe.

> [...]
    > dowód w sprawie lub podlegających zajęciu w postępowaniu karnym, można
    > dokonać przeszukania pomieszczeń i innych miejsc, jeżeli istnieją
    > uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że osoba podejrzana lub
    > wymienione rzeczy tam się znajdują.
    >
    > Rozważamy sytuację gdy nie istnieją "uzasadnione podstawy do
    > przypuszczenia", tzn. policjant nie ma żadnego dowodu że cokolwiek w
    > danym mieszkaniu jest do znalezienia. Po prostu dokonuje przeszukania na
    > chybił-trafił. Czy wtedy nie wykonanie polecenia by się wyniósł w diabły
    > skutkuje podpadnieciem policjanta pod art. 193 kk?

    Nie. Skutkuje podpadnięciem ciebie pod 224 kk. Bo funkcjonariusz działa
    w granicach swych uprawnień.

    > Stwierdzenie " mogących stanowić dowód w sprawie lub podlegających
    > zajęciu w postępowaniu karnym", oznacza że działania prowadzi się w
    > jakiejś konkretnej sprawie lub konkretnym postępowaniu karnym? Czy nie
    > jest to przykład "dajcie mi człowieka a ja już paragraf znajdę?

    Np w postępowaniu wszczetym w sprawie piractwa komputerowego.

    Widzę, że nie mam z kim rozmawiać.

    --
    Falkenstein
    Ordo Luminis