  • Data: 2005-03-13 19:35:01
    Temat: Re: Kto może nam wejść do domu [Polityka}
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "wytnij_to" <"(wytnij_to)k_s_lis_"@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:d114vo$2de$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

    > Rozważamy sytuację gdy nie istnieją "uzasadnione podstawy do
    > przypuszczenia", tzn. policjant nie ma żadnego dowodu że cokolwiek w
    > danym mieszkaniu jest do znalezienia. Po prostu dokonuje przeszukania na
    > chybił-trafił. Czy wtedy nie wykonanie polecenia by się wyniósł w diabły
    > skutkuje podpadnieciem policjanta pod art. 193 kk?
    > Stwierdzenie " mogących stanowić dowód w sprawie lub podlegających
    > zajęciu w postępowaniu karnym", oznacza że działania prowadzi się w
    > jakiejś konkretnej sprawie lub konkretnym postępowaniu karnym? Czy nie
> [...]

    Policjant dokonując przeszukania, choćby bezpodstawnie nigdy nie dopuści się
    czynu opisanego w art. 193 kk, ale może nadużyć swoich uprawnień i dopuścić
    się ewentualnie przestępstwa opisanego w art. 231 kk. Przy czym, zanim
    popadniecie w euforię z tego powodu i złożycie powiadomienie o
    przestępstwie, to radzę przejrzeć orzecznictwo, które w taki specyficzny
    sposób interpretuje przywołany przepis. Otóż utarło się, że odpowiedzialność
    z art. 231 ponosi funkcjonariusz generalnie wówczas, gdy dopuści się
    umyśleni owego naruszenia. A zatem nie wystarczy samo formalne nadużycie
    tych uprawnień i załóżmy pochopne dokonanie przeszukania. konieczne jest
    udowodnienie, że policjant celowo tego dokonał. Sposobów wniknięcia w
    wypadku przeszukania takie zarzutu jest wiele i przyznam, ze nie słyszałem o
    wyroku skazującym w takiej sprawie.