    From: "Aleksander Kwaśniak" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kontrolerzy autobusowi
    Date: Wed, 2 Feb 2005 22:47:33 +0000 (UTC)

    > Jakie uprawnienia ma kontroler autobusowy? Czy jesli wsiade bez biletu to
    > musze mu udzielac jakichkolwiek informacji personalnych, czy moze zmusic
    > mnie do wysiascia/zostania w pojezdzie wraz z nim, czy moze mnie zatrzymac
    > czy nie ma takich uprawnien?

    Odsyłam do Ustawy "Prawo przewozowe". Art. 33a opisuje uprawnienia
    kontrolerów.
    Pewnie, że nie wolno kontrolerowi używać względem pasażera siły (za wyjątkiem
    tzw. obrony koniecznej), niemniej istnieje szereg w pełni legalnych sposobów
    na zatrzymanie gapowicza w pojeździe, a odmowa wylegitymowania się może się
    wiązać z całkiem pokaźnymi kosztami w przypadku zmiany trasy pojazdu do
    jednostki policji.

    pdr
    Olo