  • Date: Mon, 22 Jan 2007 01:25:14 +0100
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kontrole softu a SZYFROWANIE ?

    On 2007-01-22 00:53, Cezar wrote:

    > Ja nie widze problemu. Dla mnie nielegalne "uzyskanie" nastepuje w momencie,
    > gdy przestaje tym programem legalnie dysponowac, co nastepuje pierwszego
    > dnia po tym jak moje legalne prawo wygaslo.
    > Ja zgadzam sie z tym, ze sformulowanie nie jest zbyt jasne, ale praktyka
    > dziala tak jak opisalem i tak interpretuje to znamie.

    Moim zdaniem to rażąco błędna lokalna praktyka. Kilka osób tu piszących
    także pracuje w organach, które stawiają zarzuty, lecz nie nie stosuje
    takiej wykładni art. 278 § 2 kk -- lub przynajmniej nic na ten temat nie
    powiedziały publicznie.
    Przypomnijmy słownikową definicję pojęcia uzyskać: "otrzymać coś, co
    było przedmiotem starań." Dalej otrzymać oznacza: "dostać coś w darze";
    "dostać coś, co się należy, na co się zasługuje lub do czego się dąży";
    "stać się odbiorcą jakiegoś polecenia"; "uzyskać coś z czegoś" Twoja
    wykładnia powoduje konieczność wyjścia poza wykładnię językową podczas
    gdy jest ona zupełnie jasna (i zgodna np. z wykładnią systematyczną).

    Warto także zauważyć, że żaden ze znanych mi komentatorów nie podziela
    Twojego stanowiska.

    > Dosyc podobnie jest w przypadku przywlaszczenia rzeczy. Mozna np pozyczyc od
    > kogos powiedzmy telewizor na tydzien, gdy sie go nie odda po tygodniu to
    > pierwszego nastepnego dnia potem sie go przywlaszcza (bo dzien wczesniej
    > wygaslo uprawnienie do legalnego dysponowania nim). Jakkolwiek ten przyklad
    > nie odpowiada tamtemu w pelni to jednak analogicznie sie postepuje i jak dla
    > mnie nie ma w tym nic dziwnego.

    Hmm. Moim zdaniem takie rozumienie kodeksowego pojęcia przywłaszczenia
    jest contra legem. Oznacza ono ni mniej ni więcej, że każdy kto posiada
    książkę z biblioteki po terminie jej oddania popełnia
    przestępstwo/wykroczenie przywłaszczenia. Co więcej, oznacza że
    przywłaszczenie (i przestępstwo z art. 278 § 2 kk) można popełnić przez
    zaniechanie (oddania książki po terminie, nie skasowanie programu po 30
    dniach -- jeśli chodzi o shareware). Jest wprost przeciwnie,
    przywłaszczenie popełnia się w momencie kiedy sprawca zamierza postąpić
    z rzeczą jak z własną -- np. sprzedaje, usuwa znaki własnościowe czy
    włącza do własnego majątku. Samo przekroczenie terminu użyczenia nie
    może uzasadniać stwierdzenia, że nastąpiło przywłaszczenie jeśli tylko
    sprawca jest świadom, że rzecz nie należy do niego i nie postępuje z nią
    jak z własną.

    No i na koniec, stawianie zarzutów za przekroczenie terminu programów
    typu shareware miałoby sens, gdyby przepis art. 284 § 1 kk mówił oprócz
    o rzeczy ruchomej lub prawie majątkowym także o programie komputerowym.

    Pozdrawiam,

    --
    Przemysław Płaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed