  • Data: 2007-01-22 00:56:41
    Temat: Re: Kontrole softu a SZYFROWANIE ?
    Od: "Cezar" <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Moim zdaniem to rażąco błędna lokalna praktyka. Kilka osób tu piszących
    także pracuje w organach, które stawiają zarzuty, lecz nie nie stosuje
    takiej wykładni art. 278 § 2 kk -- lub przynajmniej nic na ten temat nie
    powiedziały publicznie.

    Warto także zauważyć, że żaden ze znanych mi komentatorów nie podziela
    Twojego stanowiska.

    U mnie jest to normalna praktyka i w kazdym razie poparcie w moim przypadku
    plynie przynajmnie z poziomu prokuratury okregowej, ktora przeciez
    kontroluje sprawy i tego nigdy nie kwestionowala - chociaz dla jasnosci
    musze przyznac, iz mysle ze raczej akurat ta sprawa (kazusu winrara) nie
    stanowila ich przemyslen.
    W kadym razie lokalny SR klepal to bez bolu.

    > Dosyc podobnie jest w przypadku przywlaszczenia rzeczy. Mozna np pozyczyc
    od
    > kogos powiedzmy telewizor na tydzien, gdy sie go nie odda po tygodniu to
    > pierwszego nastepnego dnia potem sie go przywlaszcza (bo dzien wczesniej
    > wygaslo uprawnienie do legalnego dysponowania nim). Jakkolwiek ten
    przyklad
    > nie odpowiada tamtemu w pelni to jednak analogicznie sie postepuje i jak
    dla
    > mnie nie ma w tym nic dziwnego.

    Hmm. Moim zdaniem takie rozumienie kodeksowego pojęcia przywłaszczenia
    jest contra legem. Oznacza ono ni mniej ni więcej, że każdy kto posiada
    książkę z biblioteki po terminie jej oddania popełnia
    przestępstwo/wykroczenie przywłaszczenia. Co więcej, oznacza że
    przywłaszczenie (i przestępstwo z art. 278 § 2 kk) można popełnić przez
    zaniechanie (oddania książki po terminie, nie skasowanie programu po 30
    dniach -- jeśli chodzi o shareware). Jest wprost przeciwnie,
    przywłaszczenie popełnia się w momencie kiedy sprawca zamierza postąpić
    z rzeczą jak z własną -- np. sprzedaje, usuwa znaki własnościowe czy
    włącza do własnego majątku. Samo przekroczenie terminu użyczenia nie
    może uzasadniać stwierdzenia, że nastąpiło przywłaszczenie jeśli tylko
    sprawca jest świadom, że rzecz nie należy do niego i nie postępuje z nią
    jak z własną.

    Alez ja nie twierdze, ze samo przekroczenie terminu oddania rzeczy juz
    wystarcza do 284 kk. Oczywiscie trzeba takze zamiaru przywlaszczenia i
    innych elementow kosntrukcyjnych przestepstwa.
    Niemniej jednak facet ktory nie oddaje pozyczonej rzeczy juz wypelnia czesc
    elementow niezbednych do wypelnienia znamion.
    Oczywiscie zagdzam sie i wiem, ze musi miec zamiar postepowania z rzecza jak
    wlasciciel, ale przeciez wg art. 140 kc jedno z uprawnien wlasciciela to
    "rozporzadznie rzecza", a nim jest m.in.decydowanie o tym, gdzie rzecz sie
    znajduje - w tym przypadku w domu sprawcy i pod jego wladztwem , a nie w
    domu prawowitego wlasciciela. Innymi slowy taki sprawca uzurpuje sobie jedno
    z konstytutywnych praw wlasciciela, wiec postepuje jak wlasciciel, choc nim
    nie jest.
    Dziwie sie emu co napisales, bo w analogicznych przypadkach stosuje sie art.
    284 kk gdy np pracownik nie odda wyposazenia zakladu pracy po wygasnieciu
    stosuku pracy (narzedzia, przyrzady itp), w przypadku gdy wlasciciel komisu
    zniknie z autem ktore zostalo mu oddane do sprzedazy, wlascicel zakladu
    napraw elektroniki gdy nie odda oddanego mu do naprawy urzadzenia - ja
    takich spraw widzialem na kilogramy. Tak samo jest z pozyczeniem koledze
    telewizora i faktem, ze kolega po umowionym czasie go nie odda + taki ma
    zamiar.

    Cezar

    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed
    if I had been found doing so. Now that I am fifty I read them openly.
    When I became a man I put away childish things, including the fear of
    childishness and the desire to be very grown up. (C.S. Lewis)