  • 1. Data: 2009-06-03 13:08:05
    Temat: Kolizja między 2 ustawami
    Od: "greqq" <w...@o...pl>

    Witam, jest sobie oto taka sytuacja:

    Pan X eksploatował wyrobisko wydobywając piaski, wyrobisko jest już nie
    eksploatowane od 3,4 lat.
    Wyrobisko ma ok. 8ha a na dnie wyrobiska na pow. ok 3ha zaczęła wpływać woda
    (prawd. z okolicznych łąk i wypływająca z dna wyrobiska) i teraz to już
    pokaźny zbiornik wody. Pan X chce teraz ten teren zrekultywować wyrobisko na
    kierunek rolniczy przez zasypanie masami ziemnymi i gruzem i moje pytanie
    brzmi:
    Czy należy opierać się na tylko na prawie o ochronie gruntów rolnych i
    leśnych, która mówi o rekultywacjach czy też należy brać też pod uwagę prawo
    wodne. Wg prawa o ochronie gruntów i leśnych można zasypać wyrobisko ale już
    łącząc prawo wodne nie można - bo jest tam woda.
    Można z tego jakoś wybrnąć?

    pozdrawiam
    greqq

  • 2. Data: 2009-06-03 13:38:28
    Temat: Re: Kolizja między 2 ustawami
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > łącząc prawo wodne nie można - bo jest tam woda.

    Myślę, że mimo to, że tam jest woda, ale na mapkach to nie jest jezioro, ani
    staw, ani nic innego wodnego to prawo wodne nie ma znaczenia.

  • 3. Data: 2009-06-03 13:59:17
    Od: spp <s...@o...pl>

    greqq pisze:
> [...]
    > wodne. Wg prawa o ochronie gruntów i leśnych można zasypać wyrobisko ale już
    > łącząc prawo wodne nie można - bo jest tam woda.

    Prawo wodne nie zabrania likwidacji wyrobisk.
    Niestety, bardzo często urzędnicy wymagają sporządzenia operatu
    wodno-prawnego na takie roboty (powołując się na artykuły prawa wodnego
    dotyczące wykonywania budowli wodnych) a później nie wyrażają zgody
    powołując się na inne zapisy dotyczące obowiązku utrzymania dobrego
    stanu wód stanowiących część środowiska naturalnego.

    Niestety, podejrzewam że bez biegłego prawnika, specjalisty w tych
    sprawach będzie trudno.

    --
    spp

  • 4. Data: 2009-06-03 18:39:49
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "greqq" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam, jest sobie oto taka sytuacja:

    > Czy należy opierać się na tylko na prawie o ochronie gruntów rolnych i
    > leśnych, która mówi o rekultywacjach czy też należy brać też pod uwagę
    > prawo wodne.

    A prawo górnicze i geologiczne to raczyłeś pominąć...

    > Wg prawa o ochronie gruntów i leśnych można zasypać wyrobisko ale już
    > łącząc prawo wodne nie można - bo jest tam woda.

    Wiele wyrobisk zalanych wodą widziałem które póżniej zrekultywowano przez
    zasypanie i przywrócenie funkcji rolnej czy rekreacyjnej i raczej prawo
    wodne w tym nie preszkodziło.

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 5. Data: 2009-06-04 06:01:35
    Od: "greqq" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Jd." <j...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "greqq" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A prawo górnicze i geologiczne to raczyłeś pominąć...

    Prawo górnicze i geologiczne tyczy się tylko likwidacji zakładu górniczego.
    Prawo o ochronie gruntów rolnych i leśnych mówi o rekultywacjach.

    > Wiele wyrobisk zalanych wodą widziałem które póżniej zrekultywowano przez
    > zasypanie i przywrócenie funkcji rolnej czy rekreacyjnej i raczej prawo
> [...]

    Woda w wyrobisku jest zaliczona jako woda stojąca art. 5. ust. 4 prawa
    wodnego, a art. 40.ust.1 pkt.1 mówi o niemożliwości wprowadzania do wód
    odpadów.

    Więc niewiadomo czy rekultywować wg ustawy o ochronie gruntow rolnych i
    lesnych czy także uwzględniać prawo wodne.
    Wyrobisko z wodą ma te 4 ha a głębokość około 1 - 1,5 metra.

  • 6. Data: 2009-06-04 06:25:35
    Od: "greqq" <w...@o...pl>

    > Czyli nie PW nie zabrania likwidacji takich wyrobisk lecz jedynie metodą
    > jaką Twój znajomy wybrał (gruz).
    >
    > --
    > spp

    Ale znowu z ustawy o odpadach wynika, że każdy materiał jest traktowany jako
    odpad, nawet ziemia.

  • 7. Data: 2009-06-04 06:32:26
    Od: spp <s...@o...pl>

  • 8. Data: 2009-06-04 06:42:41
    Od: "greqq" <w...@o...pl>

    > :) Bez przesady - tak interpretując ustawę wrócilibyśmy do jaskiń. :)
    >
    > Naprawdę myślę że dobry prawnik poradzi sobie chyba, że te wyrobiska stały
    > się siedzibą żabek i ekologów - wtedy może być problem. :)
    >
    > --
    > spp

    Też są obawy o protesty społeczne:)
    Rybki zapewne już są bo i wękarzy widzieliśmy.

  • 9. Data: 2009-06-04 06:42:45
    Od: spp <s...@o...pl>