  • 1. Data: 2009-06-03 09:32:49
    Temat: Licencja a UOKIK
    Od: "mic" <m...@o...pl>

    Witam,
    doświadczyłem ostatnio nieprzyjemnej sytuacji, przy importowaniu urządzeń z Chin
    (50 szt.). Zostałem oskarżony o złamanie licencji Sisvel (odtwarzanie plików
    mp3). Próbowałem naturalnie zawrzeć ugodę (wykupić licencję, zapłacić
    odszkodowanie, podpisać oświadczenie iż nie będę więcej importować towarów bez
    licencji etc.), niestety nie doszedłem do porozumienia z licencjodawcą (żądał
    ponad 40 tyś zł, podczas gdy towar wart był $600 a koszt licencji to $2 od
    sztuki). Sprawa ląduje oczywiście w sądzie gospodarczym. Zacząłem jednak drążyć
    temat i okazało się, że aby wykupić licencję muszę wnieść na rzecz licencjodawcy
    depozyt bankowy w wysokości 150 tyś. dolarów. Taki warunek jest dyktowany
    _każdemu_ chętnemu - i o ile dla dużych firm (np. Samsung) jest to kwota jakby
    splunąć - bo produkują odtwarzacze mp3 w milionach sztuk - tak dla mnie, małego
    importera lokalnego jest to kwota zaporowa. Aby mi się to zwróciło, musiałbym
    sprzedawać te urządzenia przez 50 lat nic nie jedząc. Czy można tym
    zainteresować UOKIK i co oni w tej sprawie będą mogli zrobić? Warto w ogóle? Na
    koniec nadmienię jeszcze, że licencja o której mowa de facto nie ma prawa
    istnieć w PL gdyż polskie prawo nie dopuszcza rejestracji patentów które są
    algorytmami.

    Pozdrawiam Mic.

  • 2. Data: 2009-06-03 10:13:49
    Temat: Re: Licencja a UOKIK
    Od: Arek <a...@e...net>

    mic pisze:
    [..]

    Po pierwsze - nie sepleń. Piszę się tys. a nie tyś.

    Po drugie - przez kogo oskarżony !?

    Arek

  • 3. Data: 2009-06-03 14:26:59
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "mic" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > istnieć w PL gdyż polskie prawo nie dopuszcza rejestracji patentów które

    I co na to Sąd Gospodarczy?

    Pozdrawiam Przemek

  • 4. Data: 2009-06-03 15:10:59
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    mic napisal:
> [...]
    > (50 szt.). Zostałem oskarżony o złamanie licencji Sisvel (odtwarzanie plików

    a) kto cie oskarzyl,
    b) na jakiej podstawie prawnej.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2009-06-03 17:08:35
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    mic pisze:
> [...]
    > istnieć w PL gdyż polskie prawo nie dopuszcza rejestracji patentów które są

    Najwięcej na ten temat tu
    http://prawo.vagla.pl/node/8312

    Link w artykule kieruje na istniejący i ważny patent. Dopóki ten patent
    istnieje i jest ważny, dopóty jest podstawą do działań ochronnych.

    W sytuacji istnienia ważnych praw własności przemysłowej UOKIK nie ma
    nic do gadania.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 6. Data: 2009-06-03 18:12:22
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Roman Rumpel napisal:
    > W sytuacji istnienia ważnych praw własności przemysłowej UOKIK nie ma
    > nic do gadania.

    Przejrzalem to. Faktycznie jest to dosc ciekawe.
    Szczegolnie ciekawe jest to, ze sprawa PRZESZLA
    przez UP. Z uwagi na fakt, ze DRASTYCZNIE to narusza
    obowiazujace prawo mozna domniemywac, ze ktos
    w UP byl zainteresowany uzyskaniem tego patentu.
    Mozna zasadnie zadac pytanie o kompetencje
    urzednika w UP, ktory podpisal sie pod udzieleniem
    takiego patentu. Realnie sprawa kwalifikuje sie dla CBA.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 7. Data: 2009-06-03 19:47:43
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    Jacek_P pisze:

> [...]
    > urzednika w UP, ktory podpisal sie pod udzieleniem
    > takiego patentu. Realnie sprawa kwalifikuje sie dla CBA.

    Łomatkoboska.
    Od razu do FBI, CIA, KGB i GRU, a jak mało to aż do samego Ziobry. Ja
    nie takie rzeczy w UP widziałem i nie probuję nawet rzucać podejrzeń.

    Ludzka głupota + pudełko czekoladek albo kawa zazwyczaj wystarczają

    A poza wszystkim - co spodziewasz się po 19 latach od zgłoszenia odkryć?
    Przecież bardzo prawdopodobne jest, ze ani pełnomocnik w postępowaniu,
    ani ekspert rozpatrujący sprawę już nie pracują a może nawet nie żyją.
    To może zgłosić to do IPN?

    Nie o to chodzi. Jak uważasz, ze patent nie powinien być udzielony to
    unieważniaj. Od razu napiszę, że nie warto, bo ważne jest coś innego -
    ten patent za rok i tak wygasa w Polsce

  • 8. Data: 2009-06-03 20:03:53
    Od: m...@o...pl

    > Po drugie - przez kogo oskarżony !?

    Przez właściciela licencji. To chyba jedyny uprawniony do tego?

  • 9. Data: 2009-06-03 20:09:30
    Od: m...@o...pl

    > I co na to Sąd Gospodarczy?

    Na razie otrzymałem jedynie Postanowienie z zakazem importowania, sprzedawania,
    etc. Czekam od miesiąca na pozew sądowy. Natomiast sprawa jest już znana, bo
    Urzędy Celne zaczęły "kosić" ludzi od początku 2008 r. i informować właściciela
    patentu. Co ciekawe, urzędnicy celni wyłapują po prostu frazy MP3. Jeśli
    importer nie dostarczy licencji, to informowany jest przedstawiciel - firma
    PatPol, a dalej jest "ostateczne pismo przedprocesowe" z warunkami "ugody",
    które nie podlega negocjacjom. Po drodze jeszcze parę ciekawych "kwiatków", ale
    za dużo pisania.

  • 10. Data: 2009-06-03 20:16:49
    Od: m...@o...pl

    > a) kto cie oskarzyl,

    Właściciel patentu, Sisvel AKA Philips.

    > b) na jakiej podstawie prawnej.

    PWP art. 66, 286, 287 widniały w "ugodzie".