  • 11. Data: 2003-11-09 18:41:14
    Temat: Re: Odp: Kłopot z długami brata
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) bubu w wiadomości <bom1c9$2rd$1@atlantis.news.tpi.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > Właśnie mimo wydziedziczenia brat będzie miał prawo
    > do "ZACHOWKU" a komornik na to tylko czeka !!!!

    Nie masz racji, wydziedziczony nie ma prawa do zachowku (art. 1008 k.c.)

    --
    Olgierd
    listel: cpt.hook [at] wp.pl

  • 12. Data: 2003-11-09 18:46:17
    Temat: Re: Kłopot z długami brata
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "bubu" <j...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Właśnie mimo wydziedziczenia brat będzie miał prawo
    > do "ZACHOWKU" a komornik na to tylko czeka !!!!

    Mylisz sie. Jesli go wydziedziczy (w rozumieniu art 1008 KC) to nie bedzie
    mial prawa do zachowku. To wlasnie jest sens wydziedziczenia. Ale aby
    wydziedziczyc (pozbawic zachowku) musi byc spelniona jedna z 3 przeslanek
    wymienionych w ww. artykule. A zakladam ze takowe w tym przypadku nie
    zachodza. Chyba ze sie myle...

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2003-11-09 19:15:37
    Od: "Jakub P." <k...@w...pl>

> [...]
    > wydziedziczyc (pozbawic zachowku) musi byc spelniona jedna z 3 przeslanek
    > wymienionych w ww. artykule. A zakladam ze takowe w tym przypadku nie

    Bardzo Wam wszystkim dziękuję. Powetuję wspomniane ustawy. Jeszcze raz
    dziękuję.
    Brata już nie ma w kraju, a problemy pozostały.
    Sprawdzę sprawę wydziedziczenia, pewnie jest tańsza od sprzedaży.

  • 14. Data: 2003-11-09 20:32:46
    Od: "Słonik" <s...@n...pl>

    x> > Mylisz sie. Jesli go wydziedziczy (w rozumieniu art 1008 KC) to nie
    bedzie

    Niestety nie mam kodeksu, gdzie moge znalesc tresc tego artykułu ?
    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2003-11-09 21:00:02
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "Słonik" <s...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:bom89a$eb$1@news.onet.pl

    > [...................]
    > Niestety nie mam kodeksu, gdzie moge znalesc tresc tego artykułu ?

    Art. 1008. Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych,
    małżonka i rodziców zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony
    do zachowku:

    1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny
    z zasadami współżycia społecznego;

    2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu
    osób umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności
    albo rażącej obrazy czci;

    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Uśmiechnij się... jutro będzie Lepper."

  • 16. Data: 2003-11-09 21:06:04
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

> [...]

    obrazy czci;
    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    * * * * *

    Art. 1048. Spadkobierca ustawowy może przez umowę z przyszłym spadkodawcą
    zrzec się dziedziczenia po nim. Umowa taka powinna być zawarta w formie aktu
    notarialnego.

    Art. 1049. § 1. Zrzeczenie się dziedziczenia obejmuje również zstępnych
    zrzekającego się, chyba że umówiono się inaczej.
    § 2. Zrzekający się oraz jego zstępni, których obejmuje zrzeczenie się
    dziedziczenia, zostają wyłączeni od dziedziczenia, tak jakby nie dożyli
    otwarcia spadku.

    Art. 1050. Zrzeczenie się dziedziczenia może być uchylone przez umowę między
    tym, kto zrzekł się dziedziczenia, a tym, po kim się dziedziczenia
    zrzeczono. Umowa powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

    Pozdrawiam

  • 17. Data: 2003-11-10 01:12:41
    Od: "freelander" <m...@o...pl>

    > Nie masz racji, wydziedziczony nie ma prawa do zachowku (art. 1008 k.c.)
    >
    > --
    > Olgierd
    > listel: cpt.hook [at] wp.pl
    > GSM: +48 502 DEFUNK

    Olgierd właśnie o TO mi chodzło tylko nie byłem pewien (zapomniałem art.) !
    thx

  • 18. Data: 2003-11-10 12:07:17
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Wtedy komornik wyciągnie łapę po zachowek

    Cala dyskusje uwazam za bezprzedmiotowa a to dlatego, ze komornik moze zajac
    jedynie wierzytelnosc z tyt. zachowku. Jesli brat nie bedzie jej dochodzil a
    zobowiazany spadkobierca nie bedzie mial zamiaru zachowku zaplacic to bedzie
    sobie zajeta i tyle. komornik jej nie wyegzekwuje i wierzyciel nigdy jej nie
    zobaczy. Inaczej sprawa ma sie w przypadku egzekucji administracyjnej (np.
    zobowiazania podatkowe, zus itp). Tam organ egzekucyjny moze postanowic o
    wydaniu tyt. przeciwko dluznikowi zajetej wierzytelnosci i egzekwowac ja
    bezposrednio od niego. Ale w sadowej nigdy.

    Dan.

  • 19. Data: 2003-11-12 07:19:01
    Od: "Wirtualna" <p...@s...com.pl>

    Użytkownik "Jakub P." <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    > A czy na zachowek nie można zaliczyć przekazanych i potwierdzonych
    > kwot przekazanych bratu przez rodziców ??
    mozna, darowizny (w rozumieniu KC) z ostatnich 2 czy 3 lat
    p.
    W,