  • 1. Data: 2006-03-15 14:08:51
    Temat: Kierunkowskaz i skrzyzowanie pod ostrym katem
    Od: Stanley P <s...@W...pl>

    Witam

    Widzę, ze pojawiaja sie tu pytania zwiazane z prawem o ruchu drogowym
    (wszakze to tez prawo ;-), wiec i ja sprobuje.

    Mianowicie od dluszego czasu intryguje mnie zachowanie w nastepujacej
    sytuacji:

    1. Wyobrazmy sobie, że jest sobie typowe skrzyzowanie drogi glownej z
    podporzadkowna, w ksztalcie litery T. Moze uda mi sie to narysować, choć
    w Usenecie nie bedzie latwo ;-) :

    G--*--G

    pojazd jadacy tutaj od dolu "rysunku" drogą P(odporzadkowaną) oprócz
    tego, że musi ustapic pierwszeństwa jadacym droga G(łowną), musi rowniez
    zamiar skrętu (w prawo lub lewo) odpowiednio zasygnalizować
    kierunkowskazem (lewym lub prawym). Wszystko IMO jasne.

    2. Podobnie bedzie dosyć jasne, w układzie gdy droga P bedzie dochodzila
    do skrzyżowania nie pod katem dokladnie 90stopni, lecz bardziej ostrym,
    np. ok. 45 stopni:

    G--*--G
    /
    /

    3. Wyobraźmy sobie teraz, że droga P dochodzi do G w ten sposób - do
    "prawego" G pod kątem równym, lub niemal równym 0 stopni:

    \
    \
    P--*--G

    Jesli nadjeżdżający drogą P bedzie chcial skrecic w lewo (czyli tutaj do
    góry rysunku), bedzie na pewno sygnalizował zamiar lewym
    kierunkowskazem.
    Ale jesli nie skreca w lewo, czyli w zasadzie chce jechac na wprost (na
    rysunku od lewej do prawej), wtedy... no własnie, jaki powinien wlaczyć
    kierunkowskaz? W ogóle - no bo przeciez jedzie na wprost? Czy może
    jednak prawy?

    Dodam, że w mojej miejscowości jest takie skrzyzowanie, gdzie obie drogi
    P i G zbiegają się pod pewnym katem, coś w tym stylu:

    \
    \
    *---G
    /
    /

    z tym, że jadąc od strony P w kierunku prawego G droga wydaje się
    przebiegac bardziej "na wprost" (kąt w stosunku do prawego G bliski
    zeru, zaś droga G stanowi na skrzyzowaniu lekki "zakręt"). Czyli
    sytuacja opisana niemal dokładnie w p.3.

    Zauważyłem różne zachowanie kierowców: jedni nadjeżdzajac od strony P i
    majacy zamiar jechać w kierunku prawego G wlaczaja prawy kierunkowskaz
    (bo skrecaja jakby ciutkę w prawo), inni lewy(!) - chyba dlatego, że
    przekraczają linię przerywana na jezdni (wytyczajacą jakby na zakręcie
    krawędź drogi G), wiec chyba traktuja to troche jak zmianę pasa ruchu.
    Inni zaś nie właczaja kierunkowskazu wcale - no bo w zasadzie jadą na
    wprost.

    Wiec jak z tym kierunkoskazem w takich sytuacjach powinno być?

    pozdrawiam

    Stanley

  • 2. Data: 2006-03-15 22:42:19
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Stanley P wrote:
> [...]
    > rysunku od lewej do prawej), wtedy... no własnie, jaki powinien wlaczyć
    > kierunkowskaz? W ogóle - no bo przeciez jedzie na wprost? Czy może

    Jedzie na wprost, więc niczego nie musi sygnalizować. Ale za włączenie
    prawego kierunkowskazu tutaj bym na kamieniołomy nie skazał. Zamiary
    kierowcy tak czy inaczej są czytelne.

> [...]
    > majacy zamiar jechać w kierunku prawego G wlaczaja prawy kierunkowskaz
    > (bo skrecaja jakby ciutkę w prawo), inni lewy(!)

    Wyjaśnij czy dobrze zrozumiałem: w Twojej miejscowości są kierowcy,
    którzy skręcając w prawo pod niewielkim kątem włączają lewy
    kierunkowskaz? I pytasz czy to słuszne?

    -------------------+
    -------------------+

  • 3. Data: 2006-03-16 06:33:45
    Od: Janusz <j...@a...net.pl>

    Witam :)
    Ja jestem za tym zeby z P do G nie wlaczac, jedzie sie praktycznie
    prosto. Jadac z F do G tez nie wlaczac. Zwlaszcza, ze....
    To jeszcze jest nic... ja znam takie skrzyzowanie i uwazam ze jadac z
    P do G nie powinno wlaczac sie kierunkowskazu... a duza czesc
    kierowcow wlacza i wtedy nie wiem czy jada do G czy do D.
    Droga F-G jest glowna. P i D podporzadkowane.

    \
    \
    *---G
    /|
    / |
    P D

    --
    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 4. Data: 2006-03-16 06:48:46
    Od: Schwester <j...@c...com>

    Janusz napisał(a):
> [...]
    > kierowcow wlacza i wtedy nie wiem czy jada do G czy do D.
    > Droga F-G jest glowna. P i D podporzadkowane.

    A ja uważam, że jeśli się jedzie przez zakrętpod kątem mniejszym niż 90%
    ale cały czas drogą główną do można sobie darować kierunkowskaz
    (oczywiście nie generalizuję, bo każde skrzyżowanie jest inne). W innych
    przypadkach powinno się sygnalizować swoje zamiary.
    Mnie natomiast bardziej denerwuje zachowanie wielu kierowców na rndach.
    Wielu włączakierunkowskazy przed rondem, np. mrugają w lewo jeśli jadą w
    lewo lub prosto. Inni będąc ju na rondzie mrugają cały czas w lewo a jak
    opuszczają rondo to tylko wyłączają kierunkowskaz.

    --
    pozdrawiam
    Schwester

  • 5. Data: 2006-03-16 08:23:44
    Od: s...@o...pl

    > Stanley P wrote:
    /.../

    > Wyjaśnij czy dobrze zrozumiałem: w Twojej miejscowości są kierowcy,
    > którzy skręcając w prawo pod niewielkim kątem

    Wczoraj akurat przejeżdzałem przez to skrzyżowanie, jadac drogą G (od lewego do
    prawego; choc zdarza mi sie czasem jechac też od strony P) i z lekka się
    jeszcze raz przyjrzalem.
    Sęk IMO jest w tym, że drogi P i lewe G zbiegają się pod mocno ostrym katem
    (bo ja wiem, może z 15 stopni; powyzszy rysunek tego dobrze nie oddaje). W
    rezultacie zarowno nadjezdzajacym z obu tych dróg wydaje sie, że jadą (niemal)
    na wprost. O ile jadacy drogą G nigdy nie wlaczaja zadnego kierunkowskazu, bo
    raz: jada drogą głowna, dwa: maja (niemal) na wprost), trzy: jada drogą
    wyraźnie szerszą, a jak wiadomo szerszy/wiekszy/cięzszy/szybszy może u nas
    więcej ;-) - o tyle "kierunkowskazowe" zachowanie nadjeżdzających od strony P
    jest rożne.

    (notabene: zauważylem nie raz, że na skrzyzowaniach bez znaków wyznaczających
    pierwszeństwo (czesto np. w uliczkach osiedlowych o malym ruchu), czyli gdzie
    obowiązuje reguła prawej ręki - pierwszeństwo czesto jest przez kierowcow
    stosowane wlasnie w zaleznosci od szerokosci ulic, tudzież moze
    wielkosci/marki pojazdów ;-) - ale to juz OT)

    > włączają lewy
    > kierunkowskaz? I pytasz czy to słuszne?

    Dla sygnalizujących lewym, a mających w rzeczywistości w opisywanej przeze mnie
    sytacji zamiar jechać (niemal) na wprost uważam za błąd.
    Niemniej obserwuje nieraz taka sytuację: nadjeżdzam do tego skrzyzowania droga
    głowna, od strony lewego G. Widze z pewnej odległosci, że do krzyżowki z drogi
    podporządkowanej P (czyli obaj jedziemy w tym samym kierunku - w strone prawego
    G) dojeżdza ze stosukowo spora predkością (ja to nazywam agresywnie) pojazd z
    wlaczonym lewym kierunkowskazem. Po jego predkosci (czesto większej od mojej)
    wnioskuję, że sie nie zatrzyma (nie ma znaku Stop, jest tylko ustąp), i
    pojedzie w kierunku swojego (niemal) na wprost. Czyli krótko pisząc mi się z
    lekka wpi..doli - choć z uwagi na odległość do mnie, róznicę predkości, itp.,
    przeważnie tego wpi...dolenia praktycznie nie ma.
    Ten jego lewy kierunkowskaz w mniemaniu (tak domniemywam ;-) tamtego kierowcy
    chyba ma między innymi sygnalizować, żebym ja wiedział i uważał, że on ma
    zamiar mi sie z lekka wpi...dalać ;-) Swoja drogą i tak dobrze, że w takiej
    sytuacji jedzie na swoje (niemal) wprost, a nie znienacka skręca w lewo, tuż
    przed moim nosem ;-)

    Przychylam sie też do opini (zreszta zobacz co napisalem w pierwszym mailu w
    p.3), że w takim przypadku - jazda od strony P (niemal) na wprost - nalepiej w
    ogóle nie właczać kierunkowskazu. Zaś ewentualnie właczony prawy też nie bedzie
    stanowił wielkiego problemu/wykroczenia.
    Niemniej z innej jeszcze strony, analizując moje rysunki z pierwszego maila od
    p.1 do p3., czyli od zbiegu dróg pod kątem 90 stopni do 0 - przepisy drogowe
    nie okreslaja chyba, pod jakim kątem zmierzającym do zera należy przestać
    stosować kierunkowskaz ;-)

    pozdrawiam

    Stanley

  • 6. Data: 2006-03-16 15:34:57
    Od: buraxta <b...@g...com>

    Paweł Sakowski wrote:
    > Wyjaśnij czy dobrze zrozumiałem: w Twojej miejscowości są kierowcy,
    > którzy skręcając w prawo pod niewielkim kątem włączają lewy
    > kierunkowskaz? I pytasz czy to słuszne?

    Wjeżdżając na autostradę (albo inną drogę szybkiego ruchu) dałbyś
    kierunkowskaz w lewo, czy w prawo?

    --
    // \\
    // // // http://www.buraxta.int.pl \\ \\ \\

  • 7. Data: 2006-03-16 16:14:58
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@N...atn.pl>

    On 3/16/2006 4:34 PM, buraxta wrote:

    > Wjeżdżając na autostradę

    Na autostradach są wjazdy i zjazdy jednokierunkowe przeważnie
    "ślimakowe". Przykład chybiony fatalnie. Zjeżdżająć z autostrady
    włączasz kierunkowskaz sygnalizując zmianę pasa i chęć zjazdu.
    Wjeżdżając używasz kierunkowskazu tylko wówczas, gdy zmieniasz pas ruchu
    (z tego do włączania się do ruchu na właściwy do jazdy).

    Kaczor
    kaczor@NO_SPAMplug.atn.pl
    http://przemysl.net.pl/kaczor

  • 8. Data: 2006-03-16 19:41:46
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Janusz napisał:
    > uwazam ze jadac z
    > P do G nie powinno wlaczac sie kierunkowskazu... a duza czesc
    > kierowcow wlacza i wtedy nie wiem czy jada do G czy do D.

    Otóż to, jeździć należy przede wszystkim czytelnie. Na prawie wszystkich
    skrzyżowaniach 4 dróg jest wyraźny jeden kierunek w lewo, jeden w prawo
    i jeden pomiędzy. W tym przypadku każde sygnalizowanie inne niż
    odpowiednio "lewo, prawo, brak" uważam za wprowadzające w błąd. I
    dorzucę moje ulubione skrzyżowanie

    g+P

    (literu kodują pierwszeństwo, kąty są proste +-2 stopnie)

    Zdarza się, że ludzie jadąc G->p, z bliżej niewyjaśnionych przyczyn
    sygnalizują prawoskręt. Zdarzyło mi się już jadąc g->p ledwie uniknąć
    stłuczki, kiedy takowy nie wykonał zasygnalizowanego manewru skrętu.

    -------------------+
    -------------------+

  • 9. Data: 2006-03-17 07:31:22
    Od: AdamS <adam@ciach_ciach.webpark.pl>

    Paweł Sakowski wrote:

    > Jedzie na wprost, więc niczego nie musi sygnalizować. Ale za włączenie
    > prawego kierunkowskazu tutaj bym na kamieniołomy nie skazał. Zamiary
    > kierowcy tak czy inaczej są czytelne.

    A czy w sytuacji jazdy z prawego G do P według Ciebie też nie należy
    niczego sygnalizować. Przecież też jedzie na wprost?

    A tak w ogóle to kierowca po to ma mózg oraz niezbędną wiedzę by
    wiedzieć czy w danej sytuacji włączenie kierunkowskazu ułatwi innemu
    kierowcy życie czy też jego nie włączenie może doprowadzić do sytuacji
    kolizyjnej.

    --
    Pozdrawiam AdamS

  • 10. Data: 2006-03-17 07:57:35
    Od: "Mirek" <m...@g...pl>

    A ja uważam inaczej. W niemczech ci którzy skręcają w prawo z drogi
    podrzędnej na np. drogę o 2 jezdniach po jednej w każdą stronę włączają lewy
    kierunkowskaz.
    Jest to spowodowane tym, że dojazdy do takich 2 jezdniówek są przeważnie
    wybudowane w ten sposób, że poruszający się nim pojazd ustawia się pod
    właśnie niewielkim kątem do 2 jezdniówki a wtedy widoczny jest tylko lewy
    bok i może kawałek tyłu, a w tedy nie widać prawego kierunkowskazu