  • 21. Data: 2006-04-28 20:14:32
    Temat: Re: Kazus :)
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Lookasik* wypowiedziała te
    słowa:

    > wydaje mi sie ,ze jezeli wskazesz okres ale np zanizysz wartosc
    > roboczogodziny to jest ok

    Tak, tu bym się zgodził. Natomiast jeśli wskutek pomyłki powód zapomni
    zażądać wynagrodzenia za pracę za pewien okres i w toku postępowania
    ten najdawniejszy okres się mu przedawni to w tym zakresie zarzut
    przedawnienia będzie skuteczny.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| http://olgierd.wordpress.com ||| JID:o...@j...org |||

  • 22. Data: 2006-04-28 20:49:42
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    > czynności prowadzącej *bezpośrednio* w celu dochodzenia roszczenia.
    > Złożenie pozwu o 10 tys. zł dowodzi tego, że powód chciał
    > *bezpośrednio* dochodzić kwoty 10 tys. zł, nie 15 tys. zł.

    moim zdaniem nie mozna tego interpretowac w oderwaniu od 477

  • 23. Data: 2006-04-28 20:57:31
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    > ....czynności prowadzącej *bezpośrednio* w celu dochodzenia roszczenia.
    > Złożenie pozwu o 10 tys. zł dowodzi tego, że powód chciał
    > *bezpośrednio* dochodzić kwoty 10 tys. zł, nie 15 tys. zł.

    czy w kontekscie 477 chodzi tutaj tylko o roszczenie 10. tys zł. moim
    zdaniem chodzi tutaj o roszczenie wynikajace z okolicznosci , ktore zostaly
    wskazane w pozwie. jezeli powod opisal szeroko i precyzyjnie sytuacje ale
    "zle obliczyl" to przedawnienie zostalo przerwane do calego roszczenia
    wynikajcego z podstawy faktycznej wskazanej w poziwe.... ale podkreslam..
    wskazanej

    pozdrawiam

  • 24. Data: 2006-04-28 21:04:15
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > "zle obliczyl" to przedawnienie zostalo przerwane do calego roszczenia
    > wynikajcego z podstawy faktycznej wskazanej w poziwe.... ale

    No to nie zostaje nam chyba nic innego jak dowiedzieć się dlaczego
    biegły ocenił należność powoda na 15 tys. a nie 10 tys. ;-)

  • 25. Data: 2006-04-29 07:45:17
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Olgierd napisał(a):
    > Ale art. 477(1) par. 1 kp nie odnosił się do kwestii przedawnienia
    > roszczeń i IMHO dlatego traktowanie go jako podstawy do ewentualnego
    > przerwania biegu przedawnienia nie jest zasadne.

    to że art.477[1]§1 kpc jak i odpowiadający mu art.321§2 kpc (odnośnie
    roszczeń odszkodowawczych) powodował przerwania biegu przedawnienia co
    do wszystkich roszczeń wynikających z podanych faktów nie budziło raczej
    wątpliwości...

    Zgodnie z art. 123
> [...]
    > Złożenie pozwu o 10 tys. zł dowodzi tego, że powód chciał
    > *bezpośrednio* dochodzić kwoty 10 tys. zł, nie 15 tys. zł.

    tylko że skoro przyjmujemy fikcję znajomości prawa, to powód wiedział,
    że nawet jeśli wystąpi o 1 zł, to sąd powinien orzec o wszystkim ;)

    KG

  • 26. Data: 2006-04-29 07:45:25
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Johnson napisał(a):
    > A co będzie jak te przytoczone fakty będą nie precyzyjne? Czy wystarczy
    > powiedzmy określenie że od do pracowałem w nadgodzinach i chcę pieniądze!

    zdaje się, że cytowane orzeczenie się do tego odnosiło...
    ale to (zakres przerwania przedawnienia) jest problem, który istniał
    zawsze, więc zmiana art.477[1]§1 niewiele tu zmienia...

    > Trzeba by przeprowadzać jakieś trudne rozważania, jaki to stan faktyczny
    > był ustalony (?), czy też przytoczony (!?) przez powoda w chwili utraty
    > mocy obowiązującej przez art. 477 (1) kpc, czy był on na tyle konkretny,
    > że gdyby hipotetycznie przenieść chwilę wyrokowania na tamtą chwilę to
    > określone świadczenie byłoby zasądzone, czy nie, a to nie wydaje mi się
    > prostą sprawą.

    jw, te same problemy istniały w sytuacji, gdy w toku procesu nastąpiło
    przedawnienie, a podstawa faktyczna nie była doprecyzowana czy dopiero
    się kształtowała...
    trzeba sobie radzić ;)

    > Może by jednak podjeść do tego bardziej rygorystycznie i cywilistycznie.

    w sądzie pracy? już to widzę... a gdzie słuszny interes pracownika? ;)

    KG

  • 27. Data: 2006-04-29 08:05:58
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *kam* wypowiedziała te słowa:

    > tylko że skoro przyjmujemy fikcję znajomości prawa, to powód wiedział,
    > że nawet jeśli wystąpi o 1 zł, to sąd powinien orzec o wszystkim ;)

    Wiesz co, akurat to wszystko nie tak dawno przerobiłem w sądzie. Po
    pierwsze okazało się, że może miałbyś rację, gdyby nie to, że sąd
    bierze pod uwagę przepisy obowiązujące w momencie orzekania. Po drugie
    - co ważniejsze - sąd uznał, że wszystko, co do czego nie zgłoszono
    roszczenia się przedawniło z upływem okresu przedawnienia.
    Fakt, że sprawa była może nieco inna, bo tam akurat powódka "zapomniała"
    o niektórych faktach no i przypomiała sobie po upływie owych 3 lat. Być
    może orzeczenie byłoby inne gdyby jej błąd sprowadzał się do
    nieprawidłowych obliczeń.

  • 28. Data: 2006-04-29 08:07:45
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *kam* wypowiedziała te słowa:

    > w sądzie pracy? już to widzę... a gdzie słuszny interes pracownika? ;)

    Haha to też niedawno usłyszałem "my tu mamy kodeks pracy a nie kodeks
    cywilny" ;-)
    A wydawać by się mogło, że słuszny interes pracownika nie jest podstawą
    orzekania ;-)

  • 29. Data: 2006-05-02 16:52:31
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Olgierd napisał(a):
    > Wiesz co, akurat to wszystko nie tak dawno przerobiłem w sądzie.

    pewnie wiesz, że to o niczym nie przesądza :)

    > Po
    > pierwsze okazało się, że może miałbyś rację, gdyby nie to, że sąd
    > bierze pod uwagę przepisy obowiązujące w momencie orzekania.

    procesowe tak, materialne - a do takich trzeba zaliczyć odnoszące się do
    przedawnienia niekoniecznie
    jeśli przedawnienie nastąpiło, to zmiana przepisów nie ma MZ znaczenia

    o właśnie...

    KG

  • 30. Data: 2006-05-02 19:12:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > w sądzie pracy? już to widzę... a gdzie słuszny interes pracownika? ;)

    Sąd pracy się zmieniają.
    Stare pokolenie odchodzi ... Przepisy się zmieniają ...
    W sumie chyba żaden przepis nie mieć na uwadze przy orzekaniu przede
    wszystkim interes pracownika (pomijam ugody i cofnięcia powództwa).

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam