    From: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kananary
    Date: Thu, 28 Jan 2010 17:02:18 +0100

    "Gruby Jendrek" <s...@p...onet.pl> wrote
    > Hmmmmm - bezprawne ograniczenie czyjejś wolności ze względu na roszczenia
    > finansowe w stosunku do niej ma znikomą szkodliwość?

    Ja rozumiem Twoje wątpliwości, bo sam je mam.
    Też bym wolał, aby było wprost podane, i kontroler nie musiał popełniać
    czynu, aby potem ktoś dumał czy to był występek czy jednak ok dla
    społeczeństwa. Ale po to są normy generalne choćby wyłączające bezprawność,
    aby z nich też korzystać, gdy jest bubel prawny albo sytuacja
    nieuregulowana.

    Weź pod uwagę, ze to nie jest zwyczajene roszczenie. To jest sytuacja,
    gdzie przewidziano w ustawie wyraźnie, iż w przypadku braku dokumentów
    tożsamość ustalana jest przez Policję. I conajmniej dobrą regułą społeczną
    jest to, że ten mający zobowiązanie, powinien dołożyć chociaż starania, aby
    się temu nie sprzeciwiać. Zwłaszcza, gdy sposób postępowania jest podany i
    wierzyciel tego żąda-umożliwienie Policji sprawdzenia danych.

    Jeśli delikwent, który nie zapłacił, nie okazał dokumentu i siłą chce
    uniemożliwić sprawdzenie jego danych to wybacz... ale kto uwierzy, że on się
    spieszy do kasy wpłacić karę. Daje to conajmniej uzasadniony przekonanie, że
    gapowicz łamie reguły społeczne.
    Czy w tej sytuzcji, oceniając działanie kontrolera sąd będzie się kierował
    tylko i wyłącznie semantyczną wykładnią uprawnień z Prawa Przewozowego, czy
    rozwiązanie partyzanckiej, jakie stosował kontroler uzna zostanie za
    społecznie nieszkodliwe...?

    INNE ROZWIĄZANIE
    Poza tym adwokat kontrolera może stosować inną linię obrony, w moim
    przekonaniu bardziej kruchą, ale ją przedstawię:
    Przyjąć, iż uprawnienie do żądania dokumentów od gapowicza jest to
    upoważnienie do legitymowania, tyle, że inaczej sformułowane. I wtedy mamy
    art. 65 par. 2 kodeksu wykroczeń i tak:
    brak okazania dokumentu uprawnionej instytucji-->wykroczenie-->ujęcie
    obywatelskie
    (Na potrzeby tego wykroczenia można poszukać orzeczeń, że instytucja
    państwowa, to ta, gdzie skarb państwa lub samorząd ma większeść czy jakoś
    tak było...)