  • 1. Data: 2010-01-26 13:58:34
    Temat: Kananary
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Jechałem sobie wczoraj w tramwaju i scenka taka:
    Kontrola biletów, chłop biletu nie ma, dokumentów ponoć też, ani pieniędzy
    na zapłacenie kary.
    Kontrolerzy nie dają mu wyjść (kazali mu przejść na koniec tramwaju i tam
    obstawili szczelnie, jeden blokował też całkowicie ostatnie drzwi),
    oczekują pieniędzy albo dokumentów. Oznajmili mu też, że jak powyższe mu
    nie pasują to oni dzwonią po policję i dostanie dodatkową karę (bodaj ze
    300 zł).

    I tak siedziałem i rozmyślałem:
    - czy można tak komuś ograniczać wolność blokując możliwość wyjścia z
    tramwaju? czy to jest zgodnie z prawem?
    - czy ta kara za ustalenie tożsamości jest sensowna? przecież to nie
    delikwent wzywa policję, dlaczego więc miałby za jej usługi płacić?

    Powyższych wątpliwości nie traktujcie proszę w kategorii "cwaniactwa", po
    prostu jestem ciekaw na ile postępowanie kontrolerów jest zgodne z prawem,
    a na ile wynika ono z praktycznej potrzeby i swoistego zastraszenia
    pasażera.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 2. Data: 2010-01-26 14:08:42
    Temat: Re: Kananary
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Kapsel pisze:

    > I tak siedziałem i rozmyślałem:
    > - czy można tak komuś ograniczać wolność blokując możliwość wyjścia z
    > tramwaju? czy to jest zgodnie z prawem?

    Nie.

    > - czy ta kara za ustalenie tożsamości jest sensowna? przecież to nie
    > delikwent wzywa policję, dlaczego więc miałby za jej usługi płacić?

    W niektórych regulaminach jest opisana możliwość skierowania autobusu
    (tudzież tramwaju hehe :) do najbliższej jednostki policji celem
    ustalenia tożsamości i za taką zmianę trasy ruchu pobierana jest opłata.
    Jednak jeśli policja przyjedzie na przystanek na wezwanie kanarów, to
    opłata się nie należy.

> [...]
    > prostu jestem ciekaw na ile postępowanie kontrolerów jest zgodne z prawem,
    > a na ile wynika ono z praktycznej potrzeby i swoistego zastraszenia

    Może zacznij od przeczytania cennika i regulaminu.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-01-26 14:11:42
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Tue, 26 Jan 2010 14:58:34 +0100, Kapsel napisał(a):

    > - czy można tak komuś ograniczać wolność blokując możliwość wyjścia z
    > tramwaju? czy to jest zgodnie z prawem?

    ZTCW niezgodne z konstytucją.

    > - czy ta kara za ustalenie tożsamości jest sensowna? przecież to nie
    > delikwent wzywa policję, dlaczego więc miałby za jej usługi płacić?

    Należałoby sprawdzić w regulaminie przewoźnika, który powinien być
    dostępny w każdym tramwaju. Wsiadając do tramwaju niejako zgadzasz się
    na ten regulamin.

    --
    Pozdrawiam,
    ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 4. Data: 2010-01-26 14:15:37
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MadMan pisze:

    > ZTCW niezgodne z konstytucją.

    Z którym art.?

    > Należałoby sprawdzić w regulaminie przewoźnika, który powinien być
    > dostępny w każdym tramwaju. Wsiadając do tramwaju niejako zgadzasz się
    > na ten regulamin.

    Chyba że jest niezgodny z konstytucją :)

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2010-01-26 14:19:32
    Od: "Gruby Jendrek" <s...@p...onet.pl>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote in message

    > Nie.

    A czy można użyć siły w samoobronie przeciwko kontrolerem którzy kogoś
    nielegalnie uwięzili?

    A.

  • 6. Data: 2010-01-26 14:22:37
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gruby Jendrek pisze:

    > A czy można użyć siły w samoobronie przeciwko kontrolerem którzy kogoś
    > nielegalnie uwięzili?

    Tak jak obrona konieczna - z umiarem i dostosować siłę do siły
    stosowanej przez atakującego.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-01-26 14:27:03
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Tue, 26 Jan 2010 15:15:37 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Z którym art.?

    Na przykład 31 ust. 3

  • 8. Data: 2010-01-26 14:30:30
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Tue, 26 Jan 2010 15:22:37 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Tak jak obrona konieczna - z umiarem i dostosować siłę do siły
    > stosowanej przez atakującego.

    Ciężko jest stosować obronę konieczną wobec 3 dryblasów ;)
    W takim wypadku - w kontekście waszych wypowiedzi - należałoby chyba
    zadzwonić na policję i się poskarżyć, że np. trzech chłopa otoczyło mnie w
    tramwaju i nie pozwalają mi wyjść, tak?

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 9. Data: 2010-01-26 14:36:01
    Od: "Gruby Jendrek" <s...@p...onet.pl>

    > Tak jak obrona konieczna - z umiarem i dostosować siłę do siły
    > stosowanej przez atakującego.

    Czyli jeżeli dobrze rozumiem można podjąć taką próbę i nawet jeżeli zostanie
    się spacyfikowanym przez kanarinios będzie ona uzasadniona w oczach
    interweniującego patrolu policji? Oczywiśćie zakładam że wcześniej akceptuję
    swoją winę, przyjmuję mandat i zgłaszam gotowośc do podania swoich pełnych
    danych osobowych "z głowy".

    A.

  • 10. Data: 2010-01-26 14:51:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gruby Jendrek pisze:

> [...]
    > wcześniej akceptuję swoją winę, przyjmuję mandat i zgłaszam gotowośc do
    > podania swoich pełnych danych osobowych "z głowy".

    Moim zdaniem mamy tutaj lukę prawną. Z jednej strony mamy gapowicza,
    który nie ma biletu i nie chce podać danych, z drugiej strony mamy
    kanara, który nie może użyć siły, aby go zatrzymać. Może co najwyżej
    śledzić gapowicza i wzywać policję.

    W ogóle fakt, że udaje się kogoś spisać, wynika głównie z tego, że
    gapowicz dla świętego spokoju daje swój dokument, tudzież nie ucieka
    długą kiedy kanary wzywają policję. Gdyby poważnie podchodzić do
    szeroko pojętych praw jednostki, złapanie jakiegokolwiek gapowicza
    byłoby praktycznie niemożliwe, chyba że kanary tworzyli by tandemy z
    policją lub strażą miejską. Tym samym wszelkie teoretyczne dyskusje na
    temat tego, co kanar może, a czego nie może, są sporo oderwane od
    rzeczywistości.

    Odnośnie Twojego pytania: dla przykładu w Warszawie masz obowiązek:
    - opłacić karę
    lub
    - okazać dokument tożsamości

    Jeśli ww. czynności nie jesteś w stanie dokonać, kontrolerzy mają prawo
    wezwać policję do ustalenia tych danych.

    --
    Liwiusz