  • 21. Data: 2007-05-31 10:12:11
    Temat: Re: Kamery w pracy legalne, czy nie?
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > pracodawca jest w stanie wykazać, że uzyskiwanie i gromadzenie określonych
    > informacji dotyczących pracowników w drodze monitoringu jest niezbędne do
    > realizacji usprawiedliwionych celów (np. ukrócenie kradzieży, zwiększenie
    > wydajności pracy przez ograniczenie przeglądania przez pracowników w czasie
    > pracy stron internetowych, zminimalizowanie kosztów rozmów telefonicznych
    > przez wyeliminowanie czy ograniczenie rozmów prywatnych), a zastosowane
    > metody kontroli są do realizacji tych celów adekwatne, nie jest wymagana
    > zgoda pracownika na objęcie go nadzorem.

    no i dokladnie o to chodzi. Po pierwsze to "teza", na szczescie.
    Po drugie - bylbys w stanie "wykazac realizacje usprawiedliwionego celu"?
    Powodzenia.
    Po 3 - w swietle wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z kwietnia br.
    odnosnie braku wymogu zgody na monitorowanie maili, rozmow telefonicznych etc -
    niestety ale Pani Doktor, a raczej i ona i jej teza, sie myla.

    po 4 - przynajmniej z jednym sie zgodze:

    > Braku zgody nie konwaliduje późniejsze
    > poinformowanie o treści regulaminu, który normuje te kwestie, ani możliwość
    > zgłoszenia zastrzeżeń wobec pewnych form przetwarzania danych"

    i wlasnie o takiej sytuacji rozmawiamy.

    pozdrawiam
    d.

  • 22. Data: 2007-05-31 10:25:31
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia 31 May 2007 12:12:11 +0200, w...@p...onet.pl napisał(a):

    > Po drugie - bylbys w stanie "wykazac realizacje usprawiedliwionego celu"?
    > Powodzenia.

    Byłbym - kamery mam w miejscu produkcji, maszyny do produkcji są bardzo
    drogie boję się o ich zniszczenie przez pracownika, dodatkowo dozoruje całą
    firmę dookoła dbając o bezpieczeństwo (masa towaru na placu, na
    magazynach). Dodatkowo widzę jak pracuje służba nocengo dozoru.
    W regulaminie pracy mam punkt o istnieniu takiej metody nadzoru.
    Pracownicy zapoznali się z jego treścią i zaakceptowali parafując przyjęcie
    regulaminu.

    Nadal mam od nich wymagać pisemnej zgody?
    Zdania nie zmieniam - w tej kwestii nie masz racji.

> [...]
    > odnosnie braku wymogu zgody na monitorowanie maili, rozmow telefonicznych etc -
    > niestety ale Pani Doktor, a raczej i ona i jej teza, sie myla.

    Masz jakieś doświadczenia w tej dziedzinie? Podziel się z grupą Twoimi
    własnymi opracowaniami.

    Jak pisałeś: ile głosów w dyskusji, tyle różnorakich interpretacji.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 23. Data: 2007-05-31 10:40:21
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > regulaminu.
    >
    > Nadal mam od nich wymagać pisemnej zgody?

    o "wykazaniu realizacji usprawiedliwionego celu" w opracowaniu mowa byla tylko i
    wylacznie w kontekscie uzasadnienia braku wymogu uzyskania takiej zgody. Jak
    wyzej sam napisales - uprzedziles pracownikow o monitoringu i masz ich
    akceptacje. Nie bardzo zatem rozumiem "w czym nie mam racji" i dlaczego masz
    wymagac od nich jakiejs dodatkowej zgody? Na co?

    > Zdania nie zmieniam - w tej kwestii nie masz racji.

    tzn gdzie nie mam racji? Przeciez napisalem, zeby pracodawca nie zostal
    posadzony o naruszanie jakichkolwiek dobr osobistych, musi uzyskac zgode
    pracownikow na instalacje monitoringu. Jesli pracownik sie z tym nie zgodzi -
    moze sie zwolnic, bo to Twoja firma i Twoje zasady. Potwierdziles to wyzej
    przytoczonym przez Ciebie przykladem, zatem tym bardziej nie rozumiem gdzie nie
    mam racji.

    > Masz jakieś doświadczenia w tej dziedzinie? Podziel się z grupą Twoimi
    > własnymi opracowaniami.

    nie musze, kilka postow nizej masz fragmenty komentarza do kp oraz sygnature
    orzeczenia sadu w sprawie naruszania dobr osobistych pracownikow przez pracodawce.

    > Jak pisałeś: ile głosów w dyskusji, tyle różnorakich interpretacji.

    z tym polemizowac sie nie da ;)

    pozdrawiam
    d.

  • 24. Data: 2007-05-31 11:18:24
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia 31 May 2007 12:40:21 +0200, w...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > akceptacje. Nie bardzo zatem rozumiem "w czym nie mam racji" i dlaczego masz
    > wymagac od nich jakiejs dodatkowej zgody? Na co?

    Mowa o wyraźnej zgodzie pracowników - faktycznie przyjęcie regulaminu jest
    tożsame z wyrażeniem zgody.

    Czy wg Ciebie sama tablica bez pisemnego potwierdzenia wiedzy o istnieniu
    monitoringu nie wystarczy?

> [...]
    > przytoczonym przez Ciebie przykladem, zatem tym bardziej nie rozumiem gdzie nie

    Kwestia interpretacji zgody. Dla mnie wystarczy wzmianka w regulamienie.
    Mam nadzieję, że to wystarcza bo dodatkowe oświadczenia, że Jan Kowalski
    wyraża mnie czyli swojemu pracodawcy zgodę na zastosowanie monitoringu jego
    miejsca pracy już nie bardzo. Tymbardziej, że cały czas rozważamy
    użyteczność owego monitoringu w kwestiach dozwolonych nie wykraczających
    poza art.111KP.

    > z tym polemizowac sie nie da ;)

    :)

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 25. Data: 2007-05-31 11:23:54
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    nadal nie uzyskalem odpowiedzi na zadane pytanie, nie mowimy o
    przeszukiwaniu pracownikow.

    P.

    --
    "W dniu radosnym zmartwychwstania niechaj układ Cię osłania. Niech Cię
    czeka samo dobro, niech los strzeże Cię przed Ziobrą, niech Cię CBA nie

  • 26. Data: 2007-05-31 11:32:55
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > tożsame z wyrażeniem zgody.
    >
    > Czy wg Ciebie sama tablica bez pisemnego potwierdzenia wiedzy o istnieniu

    Wiesz, tu juz troche wykraczamy poza temat, bo teraz mowisz o momencie i
    sposobie informowania pracownika. Jesli regulamin i wzmianka sa czescia umowy i
    pracownik zanim nawiaze stosunek pracy zapoznal sie z tym - ok. Jednak jesli juz
    pracownikow masz, wczesniej nie bylo zadnej wzmianki na ten temat, to wieszajac
    pewnego dnia tabliczke, albo wprowadzajac zapis do regulaminu nie mozesz
    domniemywac, ze pracownik wyraza na to zgode.
    Druga kwestia - dla swojego bezpieczenstwa (mowa o pracodawcy) powinien on
    uzyskac pisemna zgode pracownikow, chociazby w formie "zapoznalem sie z
    regulaminem i przyjalem do stosowania". Czysta logika.

    pozdrawiam
    d.

  • 27. Data: 2007-05-31 11:41:22
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik "PN" <k...@w...pl> napisał
    > Na pewno musisz zamieścic na wejsciu odpowiednie
    > tabliczki z napisem ze miejsce jest monitorowane a obraz utrwaany itd...

    Nie widzę za bardzo prawnego uzasadnienia obowiązku umieszczania takiego
    napisu. Zwykle takie tabliczki są tylko po to, aby odstraszyć oszustów i
    złodziei.

  • 28. Data: 2007-05-31 12:07:06
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > prosze bardzo, fragmenty z komentarza do art. 11(1)kp:
    > Art. 23 k.c. jako dobra osobiste wskazuje zdrowie, wolność, cześć, swobodę
    > sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnicę korespondencji,
    > nietykalność mieszkania, twórczość naukową, artystyczną, wynalazczość i
    > racjonalizatorstwo. W ogólnym ujęciu można powiedzieć, "że dobrami
    > osobistymi są
    > indywidualne wartości świata uczuć, życia psychicznego człowieka, a
    > ochrona tych
    > dóbr jest ochroną przed zamącaniem spokoju psychicznego i naruszaniem
> [...]
    (...)
> [...]
    > prawnej w warunkach społecznej gospodarki rynkowej".
    >
    > i sytuacja ktora znakomicie znajduje miejsce w przedmiotowym przypadku i
    > powinna
    > rozwiac Twoje watpliwosci:
    > Kontrolowanie (przeszukiwanie) pracowników w celu sprawdzenia, czy nie
    > wynoszą
    > mienia pracodawcy, nie stanowi naruszenia dóbr osobistych pracownika,
    > jeżeli
    > pracownicy zostali uprzedzeni o możliwości stosowania tego rodzaju
    > kontroli
    > (wyr. SN z 13.04.1972 r., I PR 153/72, OSN 1972/10/184).
    (...)
    >chcesz mi powiedziec ze tylko w kiblu albo w szatni masz prawo do ochrony
    >zdrowia, wolności, czci, swobody sumienia, nazwiska lub pseudonimu,
    >wizerunku,
    >tajemnicy korespondencji, nietykalności mieszkania, twórczości naukowej,
    >artystycznej, wynalazczości i racjonalizatorstwa?

    Per analogum: możesz robić zdjęcia ludziom na ulicy bez zgody ?- tak.
    Rozpowszechniać bez zgody? - nie. Możesz robić zdjęcia w toalecie ludziom
    bez ich zgody? - nie. I co, dobra osobiste ludzi z art. 23 kc są naruszane
    na ulicy, jak ktoś ich sfilmuje? IMO Samo sfilmowanie kogoś nie narusza jego
    dóbr osobistych. Instalowanie kamer w miejscach wejścia, wyjścia, kasy,
    magazynu itp. są jak najbardziej uzasadnione interesem firmy i nie ma to nic
    wspólnego z nieposzanowaniem dóbr pracownika. Nikt nie mówi tu o obkładaniu
    kamerami szatni, toalety, miejsca gdzie pracownik robi sobie herbatę itp.,
    tylko po to aby go pognębić czy dokuczyć mu, wtedy mogłoby być to
    nieposzanowanie dóbr, instrumentalne traktowanie.
    Co do kontroli "osobistej": nikt nie może być jej poddawany, bez podstawy
    prawnej lub zgody, więc stąd konieczność informowania pracowników, że będą
    musieli się jej poddawać, aby wyrażając wolę na pracę, wiedzieli co się z
    nią wiąże i mogli zrezygnować, jak im nie odpowiada. Natomiast filmowanie
    kogoś jako takie, zgody nie wymaga. Wchodząc do banku, kantoru czy na
    głównym skrzyżowaniu w mieście, ktoś pyta przechodniów czy wyrażają zgodę na
    filmowanie?
    A jak nie ma tabliczki, że w sklepie jest kamera, to łamane są dobra
    osobiste klientów?

  • 29. Data: 2007-05-31 12:33:47
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > bez ich zgody? - nie. I co, dobra osobiste ludzi z art. 23 kc są naruszane

    z ochrony prywatnosci, czci i np. godnosci schodzisz wasc wylacznie na ochrone
    wizerunku. I pomimo, ze jedno i drugie stanowi dobro osobiste, to nie znaczy, ze
    uregulowania prawne odnoszace sie do jednego mozesz wasc zastosowac per
    analogiam do drugiego.

> [...]
    > tylko po to aby go pognębić czy dokuczyć mu, wtedy mogłoby być to
    > nieposzanowanie dóbr, instrumentalne traktowanie.

    rzeczywiscie. A co powiesz na zamieszczenie kamery z mikrofonem na przeciwleglej
    scianie biurka, za ktorym siedzisz codziennie w pracy. Bez Twojej zgody, hę?
    Albo nagrywanie wszystkich prowadzonych rozmow telefonicznych, bez Twojej zgody.
    Nagrywanie przez mikrofon zintegrowany z ww. kamera kazdego dzwieku jaki wydasz
    z siebie siedzac za biurkiem, bez Twojej zgody. Rejestrowanie wszystkich
    klikniec myszka, zrzutow ekranowych Twojego komputera, wszystkich wystukanych
    klawiszy, wszystkich emaili itd itd...bez Twojej zgody.

> [...]
    > musieli się jej poddawać, aby wyrażając wolę na pracę, wiedzieli co się z
    > nią wiąże i mogli zrezygnować, jak im nie odpowiada.

    Sadzisz, ze "kontrola" w wymiarze fizycznym rozni sie tak bardzo od "kontroli"
    niefizycznej via catv, telefon, mail itd itd? Jedno i drugie stanowi istotne
    naruszenie prywatnosci.

    > Natomiast filmowanie
    > kogoś jako takie, zgody nie wymaga. Wchodząc do banku, kantoru czy na
    > głównym skrzyżowaniu w mieście, ktoś pyta przechodniów czy wyrażają zgodę na

    nie uwazasz ze stosunek miedzy przechodniem a wlascicielem mmonitorowanego
    miejsca oraz pracownikiem a pracodawca to co innego?

    > A jak nie ma tabliczki, że w sklepie jest kamera, to łamane są dobra
    > osobiste klientów?

    jak na wstepie, ochrona wizerunku to nie to samo co ochrona prywatnosci

    pozdrawiam
    d.

  • 30. Data: 2007-05-31 13:01:53
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    praca nie sluzy do prowadzenia prywatnych rozmow, a podaj mi
    przeciwskazania do podsluchiwania (po uprzednim POINFORMOWANIU)
    rozmow sluzbowych?

    P.