  • 11. Data: 2007-05-30 22:35:32
    Temat: Re: Kamery w pracy legalne, czy nie?
    Od: "Tiber" <p...@p...onet.pl>

    In news:116y1shhfmyq8.107v81i0c6ho0.dlg@40tude.net,
    ===Tomy=== <nic@z_tego.com> typed:

    > Chciałbyś aby szef patrzył Ci z czym masz zrobione kanapki?

    Może usiąść przy sąsiednim stoliku. Albo spytać kogoś.

    --
    tbr

  • 12. Data: 2007-05-31 07:35:19
    Od: w...@p...onet.pl

    tu jest ciekawy artykul (nizej):
    http://prawowsieci.blog.onet.pl/

    > Sam monitoring w Polsce nie jest jeszcze uregulowany prawnie

    bardzo interesujace informacje. Sadzisz, ze jak nie ma "slowa "monitoring" to
    nie ma regulacji?

    > i generalnie
    > trzeba uważać, aby nie narobić sobie kłopotów ale tylko kiedy
    > rozpowszechniasz publiczne zarejestrowany obraz oraz gdy kamery znajdują
    > się w miejscach, które mogą podpadać po ewidentne łamanie prywatności:
    > toalety, przebieralnie, stołówka.

    wcale nie musza "ewidentnie" naruszac.

    > Legalny jest, jak najbardziej.

    na podstawie?

    > Już tutaj
    > było wiele laboratów z tej dziedziny. Jedno co musisz wiedzieć to zamieścić
    > stosowną w widocznym miejscu informację o istnieniu monitoringu - również
    > osoby nie związane z firmą muszą widzieć owy anons.
    >
    > PS. Zgoda pracowników nie jest wymagana, ktoś Ci bzdur naopowiadał.

    nie wprowadzaj ludzi w blad.

    pozdrawiam
    d.

  • 13. Data: 2007-05-31 07:58:54
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia 31 May 2007 09:35:19 +0200, w...@p...onet.pl napisał(a):

    > tu jest ciekawy artykul (nizej):
    > http://prawowsieci.blog.onet.pl/

    Jest wiele artykułów w sieci i w większości każdy prawi, że monitoring
    pracownika nie moża łamać przepisu art.111 KP.

    > bardzo interesujace informacje. Sadzisz, ze jak nie ma "slowa "monitoring" to
    > nie ma regulacji?

    Kwestia co należy rozumieć pod znaczeniem słowa monitoring.
    Regulacje są w kwestii ochrony dóbr osobistych - to wszystko.

    > wcale nie musza "ewidentnie" naruszac.

    Ewidentnie nie owszem, ale każdy radca prawny powie Ci, że lepiej będzie
    jeśli zamieścisz informacje.

    > na podstawie?

    Moja firma i mogę robić co chcę jeśli nie łamię przyjętych zasad.
    Chcę zadbać o bezpieczeństwo firmy, chcę pilnować tajemnicy handlowej aby
    pracownicy nie wynosili próbek danego towaru, wreszcie chcę mieć możliwość
    zbierania dowodów w kwestiach konfliktowych z pracownikami (nieefektywność,
    spożywanie alkoholu w pracy, kradzieże) .. Mam dalej wymieniać?

    Jak już pisałem: pracodawca może wprowadzić monitoring bez zgody
    pracowników pod warunkiem zachowanie sfery prywatności i nie łamania
    art.111KP.

    > nie wprowadzaj ludzi w blad.

    Czyli co, monitoring wg Ciebie jest prawnie zakazany?

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 14. Data: 2007-05-31 08:05:20
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Thu, 31 May 2007 00:10:31 +0200, BartekK napisał(a):

    > A możesz podać podstawę prawną takiego pomysłu? Czy tak strzelasz, bo
    > widziałeś w wielu miejscach naklejki "obiekt monitorowany" (które mają
    > odstraszać kieszonkowców itp, a nie informować o monitoringu)

    Mówimy o monitoringu w miejscu pracy. Sądzę, że w kwestii bezpieczeństwa
    miasta o poradę trzeba byłoby zapytać w szerszym kontekscie. Chociaż z
    drugiej strony w polskich miastach mających monitoring spotykamy
    informację: miasto monitorowane. Działanie główne czysto prewencyjne.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 15. Data: 2007-05-31 08:16:29
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > zbierania dowodów w kwestiach konfliktowych z pracownikami (nieefektywność,
    > spożywanie alkoholu w pracy, kradzieże) .. Mam dalej wymieniać?

    nie musisz wymieniac. Rzeczywiscie, to Twoja firma i mozesz w niej robic co ci
    sie podoba, ale tylko pod warunkiem, ze wlasciwie poinformowany personel wyrazi
    na to zgode. Jesli nie wyrazi, adieu.

    > Jak już pisałem: pracodawca może wprowadzić monitoring bez zgody
    > pracowników pod warunkiem zachowanie sfery prywatności i nie łamania
    > art.111KP.

    a no wlasnie
    Art. 11(1). Pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste
    pracownika.
    Przy czym jesli nie poinformujesz pracownikow o monitoringu, IMO narazisz sie na
    powazny zarzut lamania m.in. art. 47 konstytucji i szczerze watpie, ze wybronisz
    sie taka marna podstawa prawna jak art. 11(1)kp, a w szczegolnosci, ze
    zainstalowany monitoring "nie narusza godnosci i innych dobr osobistych pracownika".

    napisales:
    > PS. Zgoda pracowników nie jest wymagana, ktoś Ci bzdur naopowiadał.

    co oczywiscie jest nieprawda. Nie pisalem, ze monitoring jest zakazany. Czytaj
    ze zrozumieniem i nie wprowadzaj ludzi w blad.

    pozdrawiam
    d.

  • 16. Data: 2007-05-31 08:52:22
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia 31 May 2007 10:16:29 +0200, w...@p...onet.pl napisał(a):

    > a no wlasnie
    > Art. 11(1). Pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste
    > pracownika.

    Zgadza się.

> [...]
    > sie taka marna podstawa prawna jak art. 11(1)kp, a w szczegolnosci, ze
    > zainstalowany monitoring "nie narusza godnosci i innych dobr osobistych

    Może być to np. forma przyjęcia do wiadomości w regulaminie pracy?

    > co oczywiscie jest nieprawda. Nie pisalem, ze monitoring jest zakazany. Czytaj
    > ze zrozumieniem i nie wprowadzaj ludzi w blad.

    Uparcie starasz się wmówić mi coś na co nie ma podstawy a jest oparte tylko
    na przyjętym zwyczajowo działaniu. Powtarzam i zgadzam się z Twoją tezą jak
    wyżej: zwyczajowo należy umieścić informację o monitoringu w miejscu
    widocznym i to wszystko.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 17. Data: 2007-05-31 09:18:58
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    "Art. 11(1). Pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra
    osobiste
    pracownika."

    jaj sobie nie rob, wytlumacz mi w jaki sposob pracownik nie jest
    szanowany lub jakie dobra sa naruszane w przypadku zamontowanaia
    moitoringu ktory ma pomoc w ustaleniu czy dobrze on pracuje?
    I nie mow mi o prawie do prywatnosci bo w kiiblu czy w szatni tego
    monitoringu nie bedzie.

    --
    "W dniu radosnym zmartwychwstania niechaj układ Cię osłania. Niech Cię
    czeka samo dobro, niech los strzeże Cię przed Ziobrą, niech Cię CBA nie

  • 18. Data: 2007-05-31 09:26:49
    Od: w...@p...onet.pl

    > Zgadza się.

    > Może być to np. forma przyjęcia do wiadomości w regulaminie pracy?

    moze byc jakakolwiek, ale to bez znaczenia bo tak naprawde wszystko powinna
    zawierac umowa o prace. Jezeli zakladasz monitoring gdy juz pracownikow masz,
    powinienes ich poinformowac o tym fakcie i uzyskac zgode.

    > Uparcie starasz się wmówić mi coś na co nie ma podstawy a jest oparte tylko
    > na przyjętym zwyczajowo działaniu.

    jak to nie ma podstawy? jeden przepis kp to nie wszystko. Przepisow dotyczacych
    ochrony prywatnosci i dobr osobistych jest przynajmniej kilkadziesiat,
    porozrzucanych po roznych ustawach, z konstytucja rp wlacznie.
    A jezeli szukasz jednego konkretnego przepisu, ktory brzmialby mniej wiecej
    "monitoring miejsca pracy jest zakazany, chyba ze pracownik wyrazi na to zgode"
    to faktycznie, masz racje - takiego przepisu nie ma. Choc mniej wiecej taki
    wlasnie przekaz niesie za soba tresc art. 11(1).

    Powtarzam i zgadzam się z Twoją tezą jak
    > wyżej: zwyczajowo należy umieścić informację o monitoringu w miejscu
    > widocznym i to wszystko.

    no coz, ile ludzi tyle pomyslow.
    Niemniej jednak chcialbym zwrocic uwage na tresc posta pytajacego. Jak sadze
    pytal, bo nie chce miec z powodu zalozenia monitoringu zadnych problemow. Jesli
    zrobi tak ja napisales wyzej, moze je miec - oczywiscie przy zalozeniu ze ma juz
    pracownikow i nagle bez pytania ich o zgode i jej uzyskania - wiesza tabliczke i
    przyczepia kamery.

    pozdrawiam
    d.

  • 19. Data: 2007-05-31 09:58:52
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia 31 May 2007 11:26:49 +0200, w...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > pracownikow i nagle bez pytania ich o zgode i jej uzyskania - wiesza tabliczke i

    Wycinek z opracowania Pani Dr hab. Małgorzaty Gersdorf
    Nowe techniki gromadzenia i przetwarzania danych osobowych
    pracowników, a ochrona ich prywatności.

    Cytat:
    "Problematyka monitoringu w pracy, aczkolwiek stale obecna w środkach
    masowego przekazu nie zaistniała de lege lata w polskim prawie pracy, ani
    powszechnym , ani zbiorowym. Nie ma też wielu orzeczeń sądowych dotyczących
    tej materii. Zasadniczo orzecznictwo Sądu Najwyższego odnosi się pośrednio
    do tego zagadnienia przy zwolnieniach z pracy za używanie telefonów
    służbowych dla celów prywatnych. Dowodzenie bowiem tej kwestii
    wymaga analizy wydruków połączeń z danego numeru telefonicznego, a to jest
    już rodzaj kontrolowania rozmów telefonicznych. Na takie działania polski
    Sąd Najwyższy zezwala. Sprawa jest zatem nieuregulowana w powszechnym
    prawie pracy. Brakuje też rozwiązań dotyczących monitorowania pracowników w
    prawie wewnątrzzakładowym. Jedyne przepisy, jakie możemy odnaleźć w
    układach zbiorowych pracy dotyczą działania służb ochrony, które mogą
    legitymować pracowników wchodzących do zakładu i kontrolować ich z punktu
    widzenia towarów przez tych pracowników wynoszonych. Problem zatem w
    praktyce polskiej jest nierozpoznany, aczkolwiek nie można powiedzieć , iż
    brakuje instrumentów prawnych dla jego kwalifikacji. Instrumentem
    wystarczającym jest tu bowiem ustawa o ochronie danych osobowych oraz
    przepisy powszechnie obowiązujące dotyczące ochrony dóbr osobistych. Na ich
    podstawie wysuwana jest w literaturze przedmiotu teza, że w sytuacji gdy
    pracodawca jest w stanie wykazać, że uzyskiwanie i gromadzenie określonych
    informacji dotyczących pracowników w drodze monitoringu jest niezbędne do
    realizacji usprawiedliwionych celów (np. ukrócenie kradzieży, zwiększenie
    wydajności pracy przez ograniczenie przeglądania przez pracowników w czasie
    pracy stron internetowych, zminimalizowanie kosztów rozmów telefonicznych
    przez wyeliminowanie czy ograniczenie rozmów prywatnych), a zastosowane
    metody kontroli są do realizacji tych celów adekwatne, nie jest wymagana
    zgoda pracownika na objęcie go nadzorem. W innych zaś przypadkach taka
    zgoda będzie potrzebna. Braku zgody nie konwaliduje późniejsze
    poinformowanie o treści regulaminu, który normuje te kwestie, ani możliwość
    zgłoszenia zastrzeżeń wobec pewnych form przetwarzania danych"

    koniec cytatu.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 20. Data: 2007-05-31 09:59:43
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > szanowany lub jakie dobra sa naruszane w przypadku zamontowanaia
    > moitoringu ktory ma pomoc w ustaleniu czy dobrze on pracuje?

    prosze bardzo, fragmenty z komentarza do art. 11(1)kp:
    Art. 23 k.c. jako dobra osobiste wskazuje zdrowie, wolność, cześć, swobodę
    sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnicę korespondencji,
    nietykalność mieszkania, twórczość naukową, artystyczną, wynalazczość i
    racjonalizatorstwo. W ogólnym ujęciu można powiedzieć, "że dobrami osobistymi są
    indywidualne wartości świata uczuć, życia psychicznego człowieka, a ochrona tych
    dóbr jest ochroną przed zamącaniem spokoju psychicznego i naruszaniem uczuć
    przez wyrządzanie krzywdy osobistej". Problem ten pojawiał się najczęściej w
    związku z treścią opinii o pracy. Zgodnie z art. 24 § 1 k.c. w związku z art.
    300 k.p. o naruszeniu dobra osobistego można mówić jedynie wtedy, gdy działanie
    drugiej strony było bezprawne.
    W literaturze przedmiotu podkreśla się, że katalog cech wymienionych w art. 23
    k.c. ma charakter przykładowy. Obok cech wskazanych w tym przepisie, za dobra
    osobiste uważa się także np. wolność pracy, wolność od złośliwego niepokojenia,
    dobrą sławę. Pojęcie dobra osobistego zmienia się w zależności od poglądów na
    różne wartości uczuciowe.

    Dobra osobiste mogą być chronione także innymi przepisami, niewchodzącymi w
    zakres prawa cywilnego. Nie eliminuje to ochrony przewidzianej Kodeksem
    cywilnym. Obie ochrony są od siebie w zasadzie niezależne. Dobra osobiste są
    prawami niemajątkowymi, ściśle związanymi z danym podmiotem, które razem z nim
    powstają i wygasają. W konsekwencji są prawami niezbywalnymi.

    i teraz chyba najwazniejsze:
    Art. 111 k.p. nakłada na pracodawcę obowiązek szanowania dóbr osobistych
    pracownika. Wymóg szanowania należy rozumieć jako obowiązek nienaruszania tych
    dóbr. W wymienionym okresie w uzasadnieniu zmian proponowanych w Kodeksie pracy
    w odniesieniu do art. 111 k.p. stwierdzono, że celem "tej normy generalnej jest
    kształtowanie w sferze stosunków pracy zachowań i postaw eliminujących
    instrumentalne traktowanie pracowników, które nie mogą korzystać z ochrony
    prawnej w warunkach społecznej gospodarki rynkowej".

    i sytuacja ktora znakomicie znajduje miejsce w przedmiotowym przypadku i powinna
    rozwiac Twoje watpliwosci:
    Kontrolowanie (przeszukiwanie) pracowników w celu sprawdzenia, czy nie wynoszą
    mienia pracodawcy, nie stanowi naruszenia dóbr osobistych pracownika, jeżeli
    pracownicy zostali uprzedzeni o możliwości stosowania tego rodzaju kontroli
    (wyr. SN z 13.04.1972 r., I PR 153/72, OSN 1972/10/184).

    > I nie mow mi o prawie do prywatnosci bo w kiiblu czy w szatni tego
    > monitoringu nie bedzie.

    chcesz mi powiedziec ze tylko w kiblu albo w szatni masz prawo do ochrony
    zdrowia, wolności, czci, swobody sumienia, nazwiska lub pseudonimu, wizerunku,
    tajemnicy korespondencji, nietykalności mieszkania, twórczości naukowej,
    artystycznej, wynalazczości i racjonalizatorstwa?

    szczerze wspolczuje ;)

    pozdrawiam
    d.