    From: w...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kamery w pracy legalne, czy nie?
    Date: 31 May 2007 14:33:47 +0200

    > Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > (...)

    > (...)
    >
    > Per analogum: możesz robić zdjęcia ludziom na ulicy bez zgody ?- tak.
    > Rozpowszechniać bez zgody? - nie. Możesz robić zdjęcia w toalecie ludziom
    > bez ich zgody? - nie. I co, dobra osobiste ludzi z art. 23 kc są naruszane
    > na ulicy, jak ktoś ich sfilmuje?

    z ochrony prywatnosci, czci i np. godnosci schodzisz wasc wylacznie na ochrone
    wizerunku. I pomimo, ze jedno i drugie stanowi dobro osobiste, to nie znaczy, ze
    uregulowania prawne odnoszace sie do jednego mozesz wasc zastosowac per
    analogiam do drugiego.

    > IMO Samo sfilmowanie kogoś nie narusza jego
    > dóbr osobistych. Instalowanie kamer w miejscach wejścia, wyjścia, kasy,
    > magazynu itp. są jak najbardziej uzasadnione interesem firmy i nie ma to nic
    > wspólnego z nieposzanowaniem dóbr pracownika. Nikt nie mówi tu o obkładaniu
    > kamerami szatni, toalety, miejsca gdzie pracownik robi sobie herbatę itp.,
    > tylko po to aby go pognębić czy dokuczyć mu, wtedy mogłoby być to
    > nieposzanowanie dóbr, instrumentalne traktowanie.

    rzeczywiscie. A co powiesz na zamieszczenie kamery z mikrofonem na przeciwleglej
    scianie biurka, za ktorym siedzisz codziennie w pracy. Bez Twojej zgody, hę?
    Albo nagrywanie wszystkich prowadzonych rozmow telefonicznych, bez Twojej zgody.
    Nagrywanie przez mikrofon zintegrowany z ww. kamera kazdego dzwieku jaki wydasz
    z siebie siedzac za biurkiem, bez Twojej zgody. Rejestrowanie wszystkich
    klikniec myszka, zrzutow ekranowych Twojego komputera, wszystkich wystukanych
    klawiszy, wszystkich emaili itd itd...bez Twojej zgody.

    > Co do kontroli "osobistej": nikt nie może być jej poddawany, bez podstawy
    > prawnej lub zgody, więc stąd konieczność informowania pracowników, że będą
    > musieli się jej poddawać, aby wyrażając wolę na pracę, wiedzieli co się z
    > nią wiąże i mogli zrezygnować, jak im nie odpowiada.

    Sadzisz, ze "kontrola" w wymiarze fizycznym rozni sie tak bardzo od "kontroli"
    niefizycznej via catv, telefon, mail itd itd? Jedno i drugie stanowi istotne
    naruszenie prywatnosci.

    > Natomiast filmowanie
    > kogoś jako takie, zgody nie wymaga. Wchodząc do banku, kantoru czy na
    > głównym skrzyżowaniu w mieście, ktoś pyta przechodniów czy wyrażają zgodę na

    nie uwazasz ze stosunek miedzy przechodniem a wlascicielem mmonitorowanego
    miejsca oraz pracownikiem a pracodawca to co innego?

    > A jak nie ma tabliczki, że w sklepie jest kamera, to łamane są dobra
    > osobiste klientów?

    jak na wstepie, ochrona wizerunku to nie to samo co ochrona prywatnosci

    pozdrawiam
    d.