  • 1. Data: 2007-05-30 16:25:08
    Temat: Sprzedaż udziału w nieruchomości - czy potrzebna jest zgoda współwłaścicieli?
    Od: "Piotr" <q...@d...org.ru>

    Jest nieruchomość która w wyniku spadków i dziedziczeń stała się własnością
    współwłaścicieli. Udziały są równe, nie jest wyznaczony sposób korzystania z
    nieruchomości przez każdego z nich. Nie mogą się dogadać między sobą więc
    jeden chce się pozbyć kłopotu i planuje sprzedać swój udział osobie trzeciej
    (dokładniej to wystawiając na allegro bez minimum ;)). Czy może to zrobić
    bez zgody i przy sprzeciwie drugiego współwłaściciela?

  • 2. Data: 2007-05-31 04:54:13
    Od: "Wojtek" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Piotr" <q...@d...org.ru> napisał w wiadomości
> [...]
    > (dokładniej to wystawiając na allegro bez minimum ;)). Czy może to zrobić
    > bez zgody i przy sprzeciwie drugiego współwłaściciela?

    Ja bezpośrednio kupiłem udział w nieruchomości mającej kilku
    współwłaścicieli. Notariusz sporządził umowę i musieli ją podpisać
    w obecności notariusza, wszyscy współwłaściciele.

  • 3. Data: 2007-05-31 04:59:01
    Od: "Wojtek" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Wojtek" <n...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > współwłaścicieli. Notariusz sporządził umowę i musieli ją podpisać
    > w obecności notariusza, wszyscy współwłaściciele.

    Zapomniałem napisać, że kupiłem udział od jednego
    współwłaściciela. Bez zgody pozostałych do transakcji
    by nie doszło.

  • 4. Data: 2007-05-31 06:21:37
    Od: "Piotr" <q...@d...org.ru>

    > Zapomniałem napisać, że kupiłem udział od jednego
    > współwłaściciela. Bez zgody pozostałych do transakcji
    > by nie doszło.

    Jakie są w takim razie możliwości prawne wybrnięcia z tej sytuacji? Czy
    jeden ze współwłaścicieli może zmusić sądownie drugiego do odkupienia
    udziału, skoro tamten nie wyraża zgody na sprzedaż udziału osobie trzeciej?

  • 5. Data: 2007-05-31 06:44:26
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    IMHO cos nie pasuje.
    Udział możesz generalnie zbyć.
    Może chodziło o gospodarstwo rolne czy inny wyjątek?
    JaC

  • 6. Data: 2007-05-31 10:54:50
    Od: "Deni" <d...@w...pl>

> [...]
    > udział osobie trzeciej (dokładniej to wystawiając na allegro bez minimum
    > ;)). Czy może to zrobić bez zgody i przy sprzeciwie drugiego

    Art. 198 KC.

    Pozdrawiam
    Deni

  • 7. Data: 2007-06-01 09:47:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 May 2007, Piotr wrote:

    > Użytkownik "Wojtek" <n...@o...pl> napisał

    Na mój rozum - nielogiczne.
    Udział jest zbywalnym prawem majątkowym.
    Na ogół problem jest inny: znalezienie osła, łosia lub jelenia
    który kupi udział we współwłasności w której właściciciele się
    kłócą może być trudne, albo cena niska :]

    > Jakie są w takim razie możliwości prawne wybrnięcia z tej sytuacji? Czy
    > jeden ze współwłaścicieli może zmusić sądownie drugiego do odkupienia
    > udziału, skoro tamten nie wyraża zgody na sprzedaż udziału osobie trzeciej?

    _117.html
    +++
    Art. 210
    Każdy ze współwłaœcicieli może żšdać zniesienia współwłasnoœci.
    Uprawnienie to może być wyłšczone przez czynnoœć prawnš na czas nie
    dłuższy niż lat pięć. Jednakże w ostatnim roku przed upływem zastrzeżonego
    terminu dopuszczalne jest jego przedłużenie na dalsze lat pięć;
    przedłużenie można ponowić.

    Art. 211
    Każdy ze współwłaœcicieli może żšdać, ażeby zniesienie współwłasnoœci
    nastšpiło przez podział rzeczy wspólnej, chyba że podział byłby sprzeczny
    z przepisami ustawy lub ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem rzeczy
    albo że pocišgałby za sobš istotnš zmianę rzeczy lub znaczne zmniejszenie
    jej wartoœci.

    Art. 212
    § 1. Jeżeli zniesienie współwłasnoœci następuje na mocy orzeczenia sšdu,
    wartoœć poszczególnych udziałów może być wyrównana przez dopłaty
    pieniężne. Przy podziale gruntu sšd może obcišżyć poszczególne częœci
    potrzebnymi służebnoœciami gruntowymi.

    § 2. Rzecz, która nie daje się podzielić, może być przyznana stosownie do
    okolicznoœci jednemu ze współwłaœcicieli z obowišzkiem spłaty pozostałych
    albo sprzedana stosownie do przepisów kodeksu postępowania cywilnego.

    § 3. Jeżeli ustalone zostały dopłaty lub spłaty, sšd oznaczy termin i
    sposób ich uiszczenia, wysokoœć i termin uiszczenia odsetek, a w razie
    potrzeby także sposób ich zabezpieczenia. W razie rozłożenia dopłat i
    spłat na raty terminy ich uiszczenia nie mogš łšcznie przekraczać lat
    dziesięciu. W wypadkach zasługujšcych na szczególne uwzględnienie sšd na
    wniosek dłużnika może odroczyć termin zapłaty rat już wymagalnych.
    ---

    pzdr, Gotfryd