  • Data: 2007-05-31 09:59:43
    Temat: Re: Kamery w pracy legalne, czy nie?
    Od: w...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > "Art. 11(1). Pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra
    > osobiste
    > pracownika."
    >
    > jaj sobie nie rob, wytlumacz mi w jaki sposob pracownik nie jest
    > szanowany lub jakie dobra sa naruszane w przypadku zamontowanaia
    > moitoringu ktory ma pomoc w ustaleniu czy dobrze on pracuje?

    prosze bardzo, fragmenty z komentarza do art. 11(1)kp:
    Art. 23 k.c. jako dobra osobiste wskazuje zdrowie, wolność, cześć, swobodę
    sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnicę korespondencji,
    nietykalność mieszkania, twórczość naukową, artystyczną, wynalazczość i
    racjonalizatorstwo. W ogólnym ujęciu można powiedzieć, "że dobrami osobistymi są
    indywidualne wartości świata uczuć, życia psychicznego człowieka, a ochrona tych
    dóbr jest ochroną przed zamącaniem spokoju psychicznego i naruszaniem uczuć
    przez wyrządzanie krzywdy osobistej". Problem ten pojawiał się najczęściej w
    związku z treścią opinii o pracy. Zgodnie z art. 24 § 1 k.c. w związku z art.
    300 k.p. o naruszeniu dobra osobistego można mówić jedynie wtedy, gdy działanie
    drugiej strony było bezprawne.
    W literaturze przedmiotu podkreśla się, że katalog cech wymienionych w art. 23
    k.c. ma charakter przykładowy. Obok cech wskazanych w tym przepisie, za dobra
    osobiste uważa się także np. wolność pracy, wolność od złośliwego niepokojenia,
    dobrą sławę. Pojęcie dobra osobistego zmienia się w zależności od poglądów na
    różne wartości uczuciowe.

    Dobra osobiste mogą być chronione także innymi przepisami, niewchodzącymi w
    zakres prawa cywilnego. Nie eliminuje to ochrony przewidzianej Kodeksem
    cywilnym. Obie ochrony są od siebie w zasadzie niezależne. Dobra osobiste są
    prawami niemajątkowymi, ściśle związanymi z danym podmiotem, które razem z nim
    powstają i wygasają. W konsekwencji są prawami niezbywalnymi.

    i teraz chyba najwazniejsze:
    Art. 111 k.p. nakłada na pracodawcę obowiązek szanowania dóbr osobistych
    pracownika. Wymóg szanowania należy rozumieć jako obowiązek nienaruszania tych
    dóbr. W wymienionym okresie w uzasadnieniu zmian proponowanych w Kodeksie pracy
    w odniesieniu do art. 111 k.p. stwierdzono, że celem "tej normy generalnej jest
    kształtowanie w sferze stosunków pracy zachowań i postaw eliminujących
    instrumentalne traktowanie pracowników, które nie mogą korzystać z ochrony
    prawnej w warunkach społecznej gospodarki rynkowej".

    i sytuacja ktora znakomicie znajduje miejsce w przedmiotowym przypadku i powinna
    rozwiac Twoje watpliwosci:
    Kontrolowanie (przeszukiwanie) pracowników w celu sprawdzenia, czy nie wynoszą
    mienia pracodawcy, nie stanowi naruszenia dóbr osobistych pracownika, jeżeli
    pracownicy zostali uprzedzeni o możliwości stosowania tego rodzaju kontroli
    (wyr. SN z 13.04.1972 r., I PR 153/72, OSN 1972/10/184).

    > I nie mow mi o prawie do prywatnosci bo w kiiblu czy w szatni tego
    > monitoringu nie bedzie.

    chcesz mi powiedziec ze tylko w kiblu albo w szatni masz prawo do ochrony
    zdrowia, wolności, czci, swobody sumienia, nazwiska lub pseudonimu, wizerunku,
    tajemnicy korespondencji, nietykalności mieszkania, twórczości naukowej,
    artystycznej, wynalazczości i racjonalizatorstwa?

    szczerze wspolczuje ;)

    pozdrawiam
    d.