  • Data: 2007-05-31 09:58:52
    Temat: Re: Kamery w pracy legalne, czy nie?
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 31 May 2007 11:26:49 +0200, w...@p...onet.pl napisał(a):

    > no coz, ile ludzi tyle pomyslow.
    > Niemniej jednak chcialbym zwrocic uwage na tresc posta pytajacego. Jak sadze
    > pytal, bo nie chce miec z powodu zalozenia monitoringu zadnych problemow. Jesli
    > zrobi tak ja napisales wyzej, moze je miec - oczywiscie przy zalozeniu ze ma juz
    > pracownikow i nagle bez pytania ich o zgode i jej uzyskania - wiesza tabliczke i
    > przyczepia kamery.

    Wycinek z opracowania Pani Dr hab. Małgorzaty Gersdorf
    Nowe techniki gromadzenia i przetwarzania danych osobowych
    pracowników, a ochrona ich prywatności.

    Cytat:
    "Problematyka monitoringu w pracy, aczkolwiek stale obecna w środkach
    masowego przekazu nie zaistniała de lege lata w polskim prawie pracy, ani
    powszechnym , ani zbiorowym. Nie ma też wielu orzeczeń sądowych dotyczących
    tej materii. Zasadniczo orzecznictwo Sądu Najwyższego odnosi się pośrednio
    do tego zagadnienia przy zwolnieniach z pracy za używanie telefonów
    służbowych dla celów prywatnych. Dowodzenie bowiem tej kwestii
    wymaga analizy wydruków połączeń z danego numeru telefonicznego, a to jest
    już rodzaj kontrolowania rozmów telefonicznych. Na takie działania polski
    Sąd Najwyższy zezwala. Sprawa jest zatem nieuregulowana w powszechnym
    prawie pracy. Brakuje też rozwiązań dotyczących monitorowania pracowników w
    prawie wewnątrzzakładowym. Jedyne przepisy, jakie możemy odnaleźć w
    układach zbiorowych pracy dotyczą działania służb ochrony, które mogą
    legitymować pracowników wchodzących do zakładu i kontrolować ich z punktu
    widzenia towarów przez tych pracowników wynoszonych. Problem zatem w
    praktyce polskiej jest nierozpoznany, aczkolwiek nie można powiedzieć , iż
    brakuje instrumentów prawnych dla jego kwalifikacji. Instrumentem
    wystarczającym jest tu bowiem ustawa o ochronie danych osobowych oraz
    przepisy powszechnie obowiązujące dotyczące ochrony dóbr osobistych. Na ich
    podstawie wysuwana jest w literaturze przedmiotu teza, że w sytuacji gdy
    pracodawca jest w stanie wykazać, że uzyskiwanie i gromadzenie określonych
    informacji dotyczących pracowników w drodze monitoringu jest niezbędne do
    realizacji usprawiedliwionych celów (np. ukrócenie kradzieży, zwiększenie
    wydajności pracy przez ograniczenie przeglądania przez pracowników w czasie
    pracy stron internetowych, zminimalizowanie kosztów rozmów telefonicznych
    przez wyeliminowanie czy ograniczenie rozmów prywatnych), a zastosowane
    metody kontroli są do realizacji tych celów adekwatne, nie jest wymagana
    zgoda pracownika na objęcie go nadzorem. W innych zaś przypadkach taka
    zgoda będzie potrzebna. Braku zgody nie konwaliduje późniejsze
    poinformowanie o treści regulaminu, który normuje te kwestie, ani możliwość
    zgłoszenia zastrzeżeń wobec pewnych form przetwarzania danych"

    koniec cytatu.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex: