  • 21. Data: 2004-03-05 20:50:15
    Temat: Re: KRUK (itp) moze nam nagwizdac ??
    Od: PN <p...@Z...pl>

    "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl> wrote in
    news:c2alcg$j0d$1@inews.gazeta.pl:

    > Jestem tego samego zdania. Chyba ze opacznie zrozumialem ten artykul
    > albo ktos przy jego pisaniu pomylil cos...

    Mam to samo wrazenie.Nie wiem ale mi sie poczatkowo przy czytaniu tego artykulu
    wydawalo ze nie wolno bez zgody dluznika przekazac jego danych firmie
    windykacyjnej w wypadku gdy dlug nie jest oczywisty z powodu tego ze np
    wierzytelnosc juz nie istnieje itp,potem nagle czytam ze ten zakaz sie rozciaga
    ogolnie.W ten sposob sad zrobil na reke (doslownie) uczciwym ludziom placacym w
    terminie rachunki telefoniczne etcetera.Moim zdaniem powinno byc tak ze jesli dlug
    jest oczywisty (taki np moj byl wobec Canal+ heh) to powinno sie przekazywac dane
    osobowe firmy windykacyjnej a jesli nie jest oczywisty to nie wolno przekazywac i
    tym samym mozna zmusic wierzyciela do zrobienia porzadku w papierach i tym samym
    zmusic go do nie bycia dokumentowym balaganiarzem i sie piec razy zastanowi czy
    warto kazdego np abonenta mierzyc ta sama miara.
    PZDR

  • 22. Data: 2004-03-05 20:51:36
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@n...e-wro.pl>

    > Chyba ze opacznie zrozumialem ten artykul albo
    > ktos przy jego pisaniu pomylil cos...

    Jak znam wiedze dziennikarzy o prawie to tak pewnie bylo :)

    pozdrawiam,
    konrad

  • 23. Data: 2004-03-05 21:22:35
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "PN" <p...@Z...pl> napisał w wiadomości
    152...
> [...]
    zastanowi czy
    > warto kazdego np abonenta mierzyc ta sama miara.

    Zatem poczekajmy - moze cos sie wyjasni

    NoMAD

  • 24. Data: 2004-03-05 21:22:50
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

  • 25. Data: 2004-03-05 22:27:30
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@n...e-wro.pl>

    > Ale dająca się zablokować.
    > Znaczy: można w umowie wyłączyć prawo do cesji, prawda ?

    Oczywiscie, ale to jest raczej wyjatek od reguly. W tej sprawie
    mowimy (jezeli rzeczywiscie orzeczenie jest takie jak to
    przedstawili dziennikarze) o wprowadzeniu generalnego wymogu
    zgody dluznika co w konsekwencji moze spowodowac
    zupelna bezwartosciowosc cesji.

    Konrad

  • 26. Data: 2004-03-05 23:10:30
    Od: "Daniel Wieszczycki" <d...@N...pl>

    On Fri, 05 Mar 2004 16:49:23 +0100, Konrad vel Legislator wrote:

    > Hmm.. wlasnie jestem troszeczke zdziwiony tym orzeczeniem...

    Jak widac nie ty jeden :)

    > nie czytalem uzasadnienia, ale z tego co udalo mi sie przeczytac w
    > gazecie to wnioskuje, ze praktycznie uniemozliwiono skutecznosc cesji
    > wierzytelnosci. jest to
    > przeciez jedna z podstawowych instytucji prawa cywilnego i nie wyobrazam
    > sobie sprzedaz wierzytelnosci bez podania danych dluznika...to jakas
    > farsa!

    Przyjdzie nam chyba poczekać na publikację uzasadnienia, decyzji GIODO
    itp. bo z dziennikarskich wypocin niewiele w takich sprawach najczęściej
    można zrozumieć. Ale dla mnie to co przeczytałem przeczy zarówno
    zdrowemu rozsądkowi, jak i mojej wiedzy o działalności GIODO, które co
    by nie powiedzieć zacofanym urzedem nie jest i jeszcze wielkich błędów
    jak urzędy skarbowe nie popełniało. A tu nawet sąd poparł pogląd
    wydający się zupełnie absurdalnym. Pożyjemy, zobaczymy.

    --
    Pozdrawiam - Daniel Wieszczycki | Ochrona informacji * Prawo internetu
    d...@N...pl | Odpowiadając usuń NOSPAM z adresu

  • 27. Data: 2004-03-06 10:56:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    Chwilowo po lekturze tego artykułu, to uważam to za rok we właściwym
    kierunku. Otóż POLKOMTEL czy inny wierzyciel musi teraz uzyskać tytuł
    wykonawczy. Wówczas dokona cesji z owego tytułu wykonawczego, który moim
    zdaniem pod ustawę raczej nie będzie podlegał.

    Rozwiązanie numer dwa, to uzyskanie przez tych windykatorów wreszcie
    licencji detektywów. Wówczas zastosowanie będzie miał art. 8 Ust. z dnia 6
    lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych, który zwalnia detektywa od
    konieczności uzyskania zgody.

    Tak, czy inaczej powinno się skończyć udowadnianie przez klientów, że nie
    są żółwiami i chyba o to chodzi. Bo tak naprawdę, to duże firmy po prostu
    żerowały na tym, że a nuż się znajdzie głupi i zapłaci.

  • 28. Data: 2004-03-07 10:36:32
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Tym samym od teraz firmy typu KRUK, ktore nachodza po domach abonentow
    > Wizja/Canal i strasza wymownymi listami moga sie pocalowac w d... Jak ktos
    > dostanie od nich jakies pismo to nalezy od razu zglaszac sprawe do GIODO lub
    > na policje, bo lamia ustawe z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
    > osobowych (Dz.U.02.101.926):
    > Art. 51. 1. Kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony
    > danych osobowych udostępnia je lub umożliwia dostęp
    > do nich osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    > wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    Dziwna sprawa. Przetwarzanie danych osobowych jest przecież dozwolone bez
    zgody osoby zainteresowanej jeśli zezwalają na to przepisy prawa (art. 23
    ustawy).

    Kodeks cywilny dopuszcza dochodzenie roszczeń poprzez przedstawiciela
    (Art. 95
    § 1. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z
    właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez
    przedstawiciela)

    Dozwolone prawem jest również dokonanie cesji wierzytelności, również bez
    zgody dłużnika:
    (Art. 509
    § 1. Wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę
    trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu
    umownemu albo właściwości zobowiązania.)

    Trudno wyobrazić sobie dokonanie dwóch powyższych czynności bez przekazania
    danych osobowych dłużnika.

    Dlatego na tej podstawie uważam, że zgoda dłużnika na przekazanie jego danych
    firmie windykacyjnej nie jest konieczna.

    Co o tym sądzicie?

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 29. Data: 2004-03-07 14:26:56
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    >  Dziwna sprawa. [ciach]
    >  Dlatego na tej podstawie uważam, że zgoda dłużnika na przekazanie jego
    danych
    > firmie windykacyjnej nie jest konieczna.

    wszystko ladnie pieknie. ale tutaj dlug byl wyimaginowany, wirtualny,
    nieprawdziwy. ja bym na dodatek pozwal operatora i windykatora o naruszenie
    dobr osobistych. oni w ogole nie badaja zasadnosci, nie sprawdzaja
    czy dlug jest prawdziwy i czy "wierzyciel" ma prawo dochodzic roszczen.

    ostatnio moj znajomy rozmawial telefonicznie z firma kruk. nagral
    rozmowe. pod koniec rozmowy oczywiscie poinformowal krukacza o tym
    fakcie, a ten strasznie sie zirytowal i zaczal sie jakac. "wierzyciel"
    oczywiscie nie ma podstaw do sciagania "dlugu" bo z dokumentow jasno
    wynika, ze dlugu nie ma. "wierzyciel" to duza firma, ktora dziala z pozycji
    sily. znajomy sprawe odda do sadu.

    pozdr.
    marcin