    From: Maurycy Menke <g...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jazda na świtłach w dzień ...
    Date: Sat, 04 Aug 2007 17:28:01 +0200

    Użytkownik stern napisał:
    > Świadomy znaczenia swych słów i odpowiedzialności przed prawem Sat, 04 Aug
    > 2007 12:07:42 +0200, Maurycy Menke zeznał(a):

    > czyli eksperci UE napisali, że nastąpi spadek wypadków o 5-20%, przez co
    > mieli na myśli, że nie nastąpi spadek wypadków?
    >
    > BTW: czy zlikwidowanie obowiązku jazdy na światłach (poza wypadkami, gdy
    > widoczność jest nie najlepsza) spowoduje wzrost liczby wypadków o 40% ?

    Mogę tylko zgadywać, co powiedzieli eksperci, bo artykuł nie przedstawia
    żadnego cytatu. Wadą dziennikarzy jest częsta nieznajomość poruszanego
    tematu. Zgadywałem więc, że prawdopodobnie spadek został wyliczony na
    podstawie ekstrapolacji modelu sprzed wprowadzenia obowiązkowych
    świateł. Dysponowali wieloletnimi statystykami ilości wypadków na ilość
    samochodów i obliczyli, ile byłoby wypadków, gdyby świateł nie
    wprowadzono. Skorelowali ten wynik z danymi obecnymi i wyszło im, że
    ilość wypadków spadła (opis długi, za długi jak na artykuł, dlatego
    pewnie zastosowano skrót w opisie).
    Tak więc, według tej logiki, wyłączenie świateł nie zwiększyłoby
    wypadkowości o 40%, ale o 20%.