  • Date: Mon, 20 Jul 2009 11:11:04 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jakoś cicho nad dzisiejszym wyrokiem.

    Robert Tomasik pisze:

    > Andrzej, znajdź w ustawie ten obowiązek legitymowania się.

    Nie chodzi o legitymowanie się jako takie - czepiasz się detali
    technicznych.

    Chodzi o to, żeby osoba zatrzymywana miała PEWNOŚĆ, że jest zatrzymywana
    przez policję.

    A kiedy wyskakuje na mnie jakiś cywilny bandzior w kominiarce z bronią,
    to dla mnie jest to bandzior. I dla każdego uczciwego obywatela będzie
    to bandzior dokonujący napadu.

    > No, musisz jeszcze krzyknąć "Policja". Sposób dobry, tylko ma tę wagę,

    Och, żaden problem.

    > że gwarantuję Ci, że wszystko co ma dziurę z tyłu stanie na głowie, by
    > Cię złapać.

    Primo: jaką dziurę??
    Secundo: wszystko będzie leciało za tym nieszczęśnikiem, który zaczął
    uciekać "bo to na pewno bandyta, skoro ucieka" (rozumowanie teriera...).

    > Z punktu widzenia napadniętego lepiej być bez samochodu, niż
    > martwym bez samochodu.

    Tu się zgadzam, aczkolwiek jeśli jadę sobie drogą i na drogę wyskakuje
    jakiś gangster z bronią, to w sumie niewiele ryzykuję dodając gazu i
    rozjeżdżając gnoja na placek.

    Tylko w twojej wizji idealnego świata ryzykuję, że to będzie policjant,
    któremu nie chce się myśleć i prawidłowo przeprowadzić zatrzymania, tak
    żeby zatrzymywany wiedział, kto go zatrzymuje, tylko stosuje metody
    gangsterskie "ja mam broń, więc każdy musi mnie słuchać".

    > Co niby miało by tu zmienić okazanie legitymacji przykładowo?

    Okazanie legitymacji to pewna przenośnia - policjant musi zagwarantować,
    że będzie jako policjant rozpoznany. Uczciwy człowiek, jadący sobie
    ulicą, nie będzie się spodziewał, że wyskakujący na niego bandzior z
    bronią to policjant. Tego mogą się spodziewać tylko prawdziwi bandyci.

    > 99,99%
    > ludzi nawet nie patrzy na to, co im pokazujesz mówiąc "Policja" i równie
    > dobrze mógłby to być bilet miesięczny.

    O'RLY?

    [ciach]

    > Co do zasady uważam, że tę akcję o tyle źle rozegrano, że powinien w
    > niej wziąć udział oznakowany radiowóz z umundurowanymi policjantami. Ale

    Bingo!

    > stało się, a my mamy ocenić to, czy policjanci naruszyli prawo, a nie
    > chwalić się, jak byśmy my to zrobili.

    Naruszyli. Patrz: "podstawowe zadania policji" (z ustawy).

    No i widzisz- wystarczy MYŚLEĆ!