  • 1. Data: 2005-01-20 19:00:43
    Temat: Jaki jest okres rękojmi?
    Od: "Grzegorz" <g...@s...pl>

    Witam

    Piszę w imieniu szwagra. Kupił na gieładzie samochód. Po 2 tygodniach
    samochód zaczął się sypać, a facet twierdzi, że on nic sobie do zarzucenia
    nie ma. Czy jest jakiś okres czasu od zakupu, w którym można samochód
    reklamować? Chodzi mi o to czy można żądać zwrotu pieniędzy od sprzedawcy, w
    jakim okresie można tego dokonać i jakie paragrafy to regulują?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 2. Data: 2005-01-20 19:00:55
    Temat: Re: Jaki jest okres rękojmi?
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Grzegorz napisał(a):
> [...]
    > reklamować? Chodzi mi o to czy można żądać zwrotu pieniędzy od sprzedawcy, w
    > jakim okresie można tego dokonać i jakie paragrafy to regulują?

    art.556 i nast. kodeksu cywilnego (jeśli chodzi o rękojmię)
    Tyle że rękojmię przy takiej umowie (jeśli nie ma stosunku
    przedsiębiorca - konsument) można wyłączyć lub ograniczyć.

    KG

  • 3. Data: 2005-01-20 19:42:19
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > art.556 i nast. kodeksu cywilnego (jeśli chodzi o rękojmię)
    > Tyle że rękojmię przy takiej umowie (jeśli nie ma stosunku
    > przedsiębiorca - konsument) można wyłączyć lub ograniczyć.

    "Stan techniczny jest kupujacemu znany"- standardowa formułka na umowie.

    Pzdr
    Leszek

  • 4. Data: 2005-01-20 20:07:25
    Temat: Re: Jaki jest okres r=EAkojmi?
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > "Stan techniczny jest kupujacemu znany"- standardowa formułka na umowie.

    Powszechnie wiadomo, ze albo kupisz z tą formułką, albo spadaj ... wiec?
    Bo jak na moj gust jest to po prostu zmuszenie kupujacego do
    zakaceptowania niekorzystnych dla niego zapisow. Sam kiedys omal nie
    wyszedlem z komisu, jak zobaczylem "komisant nie odpowiada za stan
    prawny pojazdu", ale widocznie "komisantowi" zalezalo na kasie i za 5
    minut mialem juz umowe na biurku bez tego zapisu.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 5. Data: 2005-01-20 20:53:25
    Od: "Grzegorz" <g...@s...pl>

    Leszek napisał(a):

    > "Stan techniczny jest kupujacemu znany"- standardowa formułka na umowie.

    Tak szczerze mówiąc, to rozsypało się całkowicie sprzęgło. Od chwili zakupu
    przejechał może z 200 km. Teraz moje pytanie, bo nie bardzo rozumiem tego
    sformułowania. W zasadzie nie wiem jak coś takiego traktować, bo to równie
    dobrze może być najzwyklejszy pech, bo samochód jest oczywiście używany.
    Osobiście nie wiem czy można tutaj mówić o jakiejś odpowiedzialności
    sprzedającego i czy można tutaj mówić o zatajeniu jakieś wady. Z drugiej
    strony jednak takie rzeczy nie dzieją się tak po prostu i przypuszczam, że
    wcześniej musiały chyba pojawiać się jakieś objawy zwiastujące awarię. Sam
    nie wiem.

    A wracając do meritum, to co tak naprawdę w tym wypadku oznacza obecność lub
    brak powyższej formułki? Jeśli jest taki zapis, to kupujący wiedział co
    bierze, a jeśli wiedział, to chyba by nie wziął czegoś co wykazuje wady,
    prawda? W przypadku braku tego zapisu pewne wady mogły się przecież ujawnić
    po zakupie, a nie w dniu zakupu, więc jakie tak naprawdę ma znaczenie ten
    zapis?

  • 6. Data: 2005-01-20 21:03:41
    Od: "nnowy" <n...@g...pl>

> [...]
    > ujawnić
    > po zakupie, a nie w dniu zakupu, więc jakie tak naprawdę ma znaczenie ten

    Ja teraz nie pamiętam szczegółowo artykółów z kodeksu, bo w tym nie siedzę.
    Ale rozmawiałem jakiś czas temu o czymś takim z fachowym prawnikiem (z
    kilkunastoletnim doświadczeniem)
    i jak najbardziej masz prawo do rękojmi.
    Nawet jak jest jakiś powalony tekst że "znasz stan pojazdu" to nic nie
    zmienia. Wada ukryta, to wada ukryta i koniec.
    Sam się w tym pogrzeb, bo ja nie mam czasu. :-)

    pozdr
    nnowy

  • 7. Data: 2005-01-21 05:36:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <M...@n...tpi.pl>, KrzysiekPP wrote:
> [...]
    > prawny pojazdu", ale widocznie "komisantowi" zalezalo na kasie i za 5
    > minut mialem juz umowe na biurku bez tego zapisu.

    MZ ta formułka i tak jest tu nieskuteczna. Jeśli to była sprzedaż
    konsumencka to trudno uznać towar za ważny z umową jeśli posiada wady
    prawne.

    --
    Marcin