  • 1. Data: 2005-12-09 01:13:15
    Temat: Jaka jest procedura wypłacania zachowku uprawnionym?
    Od: "Zb. Drwiega" <z...@u...gazeta.pl>

    Sąd rozsądził sprawę zachowków.
    Nakazał wpłacić określone kwoty kilku osobom.
    Odsetki biegną od dnia zasądzenia.
    Jak(za czyim pośrednictwem) wpłacać te kwoty?
    Kto naliczy odsetki?
    Nie jest określony termin zapłaty....
    Kto naliczy podatek od spadków i darowizn?

    Inna wątpliwość;
    -co znaczy określenie -że "termin jest zawity" ?

    --
    Pozdr. Zbig.Drwięga
    Linux Reg.User #166848 , gg1100100111000000111010

  • 2. Data: 2005-12-09 03:48:32
    Od: "Zb. Drwiega" <z...@u...gazeta.pl>

    W artykule <dnalnb$36m$1@inews.gazeta.pl> Zb. Drwiega napisal(a):

    > -co znaczy określenie -że "termin jest zawity" ?

    Termin zawity nazywany jest też terminem prekluzyjnym jest to
    szczególny rodzaj terminu charakteryzującego się dużym rygoryzmem prawnym,
    przejawiającym się w tym, że po upływie określonego ustawowo terminu
    do wykonania określonego uprawnienia- następuje wygaśniecie
    uprawnienia przysługującego określonemu podmiotowi.
    Wygaśnięciu danego uprawnienia po upływie terminu prekluzyjnego
    jest bezwzględnie wiążące i sąd lub inny organ powołany do
    rozpoznawania sprawy uwzględnia ten fakt z urzędu a nie dopiero na
    skutek wniosku lub zarzutu podniesionego przez stronę.

    Autor: Katarzyna Pydych

  • 3. Data: 2005-12-09 03:52:18
    Od: "Zb. Drwiega" <z...@u...gazeta.pl>

    Autor: Katarzyna Pydych

    Termin zawity czyli prekluzyjny charakteryzuje się znacznym rygoryzmę prawnym,
    przejawiającym się głównie w tym, że wskutek bezczynności uprawnionego w ciągu
    określonego ustawą terminu następuję wygaśniecie przysługującego mu prawa.
    Fakt ten jest uwzględniany z urzędu przez sąd lub inny organ powołany do
    rozpoznania danej sprawy. Termin zawity ustanawia się najczęściej dla realizacji
    celów o ogólnospołecznej doniosłości lub dla silniejszej ochrony dłużników.

    W prawie cywilnym można wyróżnić trzy typy terminów zawitych:
    - terminy do dochodzenia roszczeń przed organem państwowym,
    np. terminy dochodzenia roszczeń
    ( np. art. 344 § 2 k.c.- samowolne naruszenie posiadania ),
    terminy dochodzenia stanu cywilnego (np. art. 63 k.r.o -
    powództwo męża matki o zaprzeczenie ojcostwa ), terminy o wytaczanie powództw
    o ukształtowanie lub ustalenie praw majątkowych (np. art. 534 k.c.-
    uznania czynności prawnej dokonanej z pokrzywdzeniem
    wierzycieli za bezskuteczną )
    - terminy do dokonywania czynności pozasądowych, np.
    Terminy do wykonywania praw kształtujących o charakterze
    majątkowym albo niemajątkowym (art. 88 k.c. - uchylenie się od skutków
    prawnych oświadczenia woli, które zostało złożone innej osobie pod
    wpływem błędu lub groźby ), terminy do wykonywania zawiadomień
    (np. art. 563 § 1 k.c. - uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy )
    , terminy do dochodzenia praw członkowskich,
    - terminy wygaśnięcia praw podmiotowych (np. art. 293 k.c. -
    wygaśnięcie służebności gruntowej).

    Autor: Krzysztof Gonerski

  • 4. Data: 2005-12-09 07:06:19
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    albo zobowiazany zaplaci sam dobrowolnie albo uprawnieni pojda do komornika

    pozdr
    Łukasz

  • 5. Data: 2005-12-09 09:00:12
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Zb. Drwiega napisał(a):

    > Sąd rozsądził sprawę zachowków.
    > Nakazał wpłacić określone kwoty kilku osobom.
    > Odsetki biegną od dnia zasądzenia.
    > Jak(za czyim pośrednictwem) wpłacać te kwoty?

    Osobiście w miejscu zamieszkania tych osób za pisemnym potwierdzeniem.
    Przelewem bankowym na wskazane przez nich konta.

    > Kto naliczy odsetki?

    Ty.

    > Nie jest określony termin zapłaty....

    Jest. Skoro odsetki biegną od dnia zasądzenia, to taki jest też termin
    zapłaty.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 6. Data: 2005-12-09 12:24:23
    Od: Zbig.Drwiega <l...@w...pl>

    W artykule <d2f4f$439947a2$d4ba5985$31056@news.chello.pl>
    Beniamin napisal(a):

    > Osobiście w miejscu zamieszkania tych osób za pisemnym potwierdzeniem.
    > Przelewem bankowym na wskazane przez nich konta.

    1. Niektóre z tych osób(uprawnionych do zachowków)
    już wcześniej otrzymały pewne kwoty za pokwitowaniem
    (w zamyśle-a konto zachowku).
    Sąd PRZED wyrokiem był o tym fakcie powiadomiony-
    i nie wziął tego pod uwagę.( z nieznanych na razie względów).

    2. Inne osoby z kolei-(w rozumieniu zobowiązanego do wypłaty zachowków)
    _zalegają_ _zobowiązanemu_ pewne kwoty.
    (tzw. zobowiązania wzajemne).
    Nawet dość znaczne- porównywalne z kwotą zachowku.
    Sąd również i do _tego_ faktu się nie ustosunkował
    przy ferowaniu rozstrzygnięcia.
    Mimo powiadomienia.

    Czy słusznie?
    Co radzilibyście w takiej sytuacji?

    Gdybym chciał wydłuzyc termin zapłaty- mam pisać odwołanie do Sądu?
    Z wnioskiem o wydłuzenie terminu?
    Np.pół roku?

  • 7. Data: 2005-12-09 16:32:51
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Zbig.Drwiega napisał(a):
> [...]
    > Sąd PRZED wyrokiem był o tym fakcie powiadomiony-
    > i nie wziął tego pod uwagę.( z nieznanych na razie względów).

    trzeba było wystąpić o uzasadnienie, to byś się dowiedział

> [...]
    > (tzw. zobowiązania wzajemne).
    > Nawet dość znaczne- porównywalne z kwotą zachowku.
    > Sąd również i do _tego_ faktu się nie ustosunkował

    Oprócz powiadomienia trzeba było jakoś wykazać wolę potrącenia tych
    wierzytelności.
    Nie wspominając o udowodnieniu ich istnienia i wysokości.

    > Czy słusznie?
    > Co radzilibyście w takiej sytuacji?
    >
    > Gdybym chciał wydłuzyc termin zapłaty- mam pisać odwołanie do Sądu?
    > Z wnioskiem o wydłuzenie terminu?
    > Np.pół roku?

    pisać możesz, papier wiele wytrzyma, zapłacisz wpis
    termin zapłaty negocjuj z uprawnionymi

    KG

  • 8. Data: 2005-12-09 17:27:01
    Od: Zbig.Drwiega <l...@w...pl>

    W artykule <dncbfk$9h5$1@inews.gazeta.pl> kam napisal(a):

    Dzięki za zainteresowanie.
    Ale........

    > trzeba było wystąpić o uzasadnienie, to byś się dowiedział

    zawsze mnie dziwi, skąd w ludziach- rodakach
    (mam do czynienia przede wszystkim z rodakami-Polakami)
    taka napastliwość.
    To jest nasza cecha narodowa nabyta, czy wrodzona?
    I ta szaleńcza skłonność do ferowania niesprawdzonych wyroków/opinii.
    Ton twojej wypowiedzi każe mi przypuszczać, że masz o coś do mnie pretensje.
    O to,że mam zachowki wypłacić? czy o to,że ktoś mnie obdarował?
    A może przypuszczasz, że kogoś zabiłem?!

    O uzasadnienie wystąpiłem,i je otrzymałem.
    W uzasadnieniu są podane kwoty,komu-ile.
    I punkt ostatni:"dalej idące powódzctwo oddala się"
    Rozumiem,że _jedno_,konkretne powódzctwo.

    Ja nie składałem powódzctwa.
    Złożyłem w sądzie w trakcie rozprawy _wniosek_ o potrącenie tych sum
    z zachowków.

    > Oprócz powiadomienia trzeba było jakoś wykazać wolę potrącenia tych
    > wierzytelności.

    Znów ta paskudna cecha napastliwo-uszczypliwa....
    Może lepiej by _zapytać_, _czy_ aby nie wykazałem tej woli?
    niż zakładać z góry, że jej nie było??!

    Było pismo (z potwierdzeniem odbioru) nakazujące realizować płatności
    na bieżąco.

    > Nie wspominając o udowodnieniu ich istnienia i wysokości.
    Nie wspominajac(znów) o moim powyższym..

    Wykazałem podstawy(dowody) ich zaistnienia.

    > pisać możesz, papier wiele wytrzyma, zapłacisz wpis
    daruję sobie.

    > termin zapłaty negocjuj z uprawnionymi

    Nie ma co negocjować.
    Zażyczyli sobie natychmiastowej wykonalności.
    A termin poczatkowy naliczania odsetek sąd podał sprzed roku.
    Gdy wniesiony został pozew, a nie- gdy zapadło rozstrzygnęcie.

    PS.
    Życzę wiary, co góry przenosi,i nadziei w ludzi.
    --
    Pozdr. Zbig.Drwięga
    Linux Reg.User #166848

  • 9. Data: 2005-12-09 20:30:30
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Zbig.Drwiega napisał(a):
> [...]
    >
    > Ja nie składałem powódzctwa.
    > Złożyłem w sądzie w trakcie rozprawy _wniosek_ o potrącenie tych sum

    I? Nie wiem co jest w uzasadnieniu, ale powinno z niego wynikać dlaczego
    takie sumy zachowku i czy te kwoty zostały uwzględnione. Jeśli nie
    wynika, to pozostaje zaskarżyć wyrok i liczyć na to, że sąd drugiej
    instancji uzasadni lepiej... ;)

    > Znów ta paskudna cecha napastliwo-uszczypliwa....
    > Może lepiej by _zapytać_, _czy_ aby nie wykazałem tej woli?
    > niż zakładać z góry, że jej nie było??!

    A gdzie widziałeś to założenie

    > Było pismo (z potwierdzeniem odbioru) nakazujące realizować płatności
    > na bieżąco.

    Pismo... Wynikało z niego, że potrącasz te kwoty?

    > Wykazałem podstawy(dowody) ich zaistnienia.

    a jak ocenił to sąd?

    > Nie ma co negocjować.
    > Zażyczyli sobie natychmiastowej wykonalności.
    > A termin poczatkowy naliczania odsetek sąd podał sprzed roku.
    > Gdy wniesiony został pozew, a nie- gdy zapadło rozstrzygnęcie.

    I słusznie, zapłacić powinieneś i bez wyroku, więc trudno liczyć termin
    od rozstrzygnięcia.
    Obowiązek zapłaty nie wynika z wyroku, a z obowiązujących przepisów,
    wyrok stanowi tylko potwierdzenie tego obowiązku.

    KG

  • 10. Data: 2005-12-09 23:10:08
    Od: Zbig.Drwiega <l...@w...pl>

    W artykule <dncpd7$841$1@inews.gazeta.pl> kam napisal(a):

> [...]

    > Obowiązek zapłaty nie wynika z wyroku, a z obowiązujących przepisów,
    > wyrok stanowi tylko potwierdzenie tego obowiązku.

    Mylisz się. Jeśli uprawniony w ŻADEN sposób się nie zwraca/-ł o zachowek,
    _własnej_ inicjatywy wcale ani _nie muszę_ wykazywać (ani - _powinienem_),
    i NICZEGO wypłacać z własnej inicjatywy również nie MUSZĘ.

    Prawo mówi- że uprawniony " się zwraca" o zachowek.

    Zechcieli się zwracać do Sądu.
    Ich prawo. I przyjemność.
    ======

    No i co wynikło z tej wymiany poglądów?
    Zwykła "popyskówka", nie porada.
    Zwłaszcza _Rzeczowa porada_- która byłaby cenną.

    Typowe zachowanie , jak to zwykle na "forach"......

    Na razie szkoda było mojego czasu.

    --
    Pozdr. Zbig.Drwięga
    Linux Reg.User #166848