    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak na podstawie terminu porodupracodawca..... błagam
    Date: Tue, 30 Nov 2010 16:20:45 +0000 (UTC)

    mvoicem wrote:

    > Przy okazji ciężarnej żony zorientowałem się że arytmetyka ciążowa
    > jest skomplikowana i ciutkę odmienna od tej stosowanej w powszechnym
    > użyciu.
    >
    > Od lekarza mamy 3 dane - termin porodu, początek ciąży i obecny
    > tydzień ciąży - i nijak jedne do drugich nie pasują. Jak dla mnie
    > rozrzut jest ze 2 tygodnie.

    To zależy do czego się ten czas bierze.

    I tak:
    przy analizowaniu rozwoju płodu, warto odnosić się do realnego czasu
    trwania ciąży, czyli od dnia poczęcia (czyli praktycznie owulacji), bo
    przy liczeniu wg normalnego terminu, czyli od ostaniej menstruacji to
    dodają nam się te dwa tygodnie.
    Jak implantacja jaja płodowego ma być po 5-7 dniach, to trudno by to
    odnosić do tego "ustawowego liczenia".

    Ponieważ jednak daty poczęcia nie da się precyzyjnie ustalić, jedyną
    ewidentnie znaną jest data rozpoczęcia ostatniej menstruacji.

    Natomiast de facto czas rozwoju płodu średnio wynosi 38 tygodni. Ddoaje
    się "typowo" dwa tygodnie (czas od początu menstruacji do owulacji) i
    wychodzi 40 tygodni.

    Z tym że oczywiście nie każda kobieta ma cykl te 28 dni... A jeśli ma
    krócej/dłużej to skraca/wydłuża się właśnie faza folikularna, i z tych
    dodatkowych 2 tygodni może się zrobić 12 albo 16 czy 18 dni.

    Są metody obliczania uwzględniające krótszy/dłuższy cykl, ale imho to
    sztuka dla sztuki, bo znacznie większy wpływ ma osobnicza zmienność w
    rozwoju płodu. Te parę dni w tą czy w tamtą...

    --
    Pozdro
    Massai