  • 1. Data: 2006-09-18 07:18:04
    Temat: Jak interpretować zapis umowy (pytanie z logiki?)
    Od: Michał Zarzycki <m...@i...pl.usun>

    Witam!
    Mam następujące pytanie: w jaki sposób należy interpretować zapis umowny
    mówiący, że jedna ze stron umowy powinna wykonać czynność "A" lub "B"
    wraz z "C".

    Zgodnie z zasadami logiki matematycznej wydaje mi się, że powinna zostać
    wykonana albo sama czynność "A" albo równocześnie "B" i "C". Czy takie
    same zasady należy stosować do zapisów prawnych?

    pozdrawiam,
    Michał

  • 2. Data: 2006-09-18 07:21:39
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Michał Zarzycki napisał(a):
> [...]
    > wykonana albo sama czynność "A" albo równocześnie "B" i "C". Czy takie
    > same zasady należy stosować do zapisów prawnych?

    raczej tak, ale interpretacja umowy nie polega na językowej
    interpretacji wyrwanego z kontekstu zdania...

    KG

  • 3. Data: 2006-09-18 08:42:53
    Od: greg <g...@p...edu.pl>

    kam napisał(a):

    > raczej tak, ale interpretacja umowy nie polega na językowej
    > interpretacji wyrwanego z kontekstu zdania...
    >
    > KG
    mogę sie mylić ale ja bym to zinterpretował nieco innaczej:
    czynność "A" wraz z "C" lub "B" wraz "C"

  • 4. Data: 2006-09-18 09:06:27
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    greg napisał(a):
    > mogę sie mylić ale ja bym to zinterpretował nieco innaczej:
    > czynność "A" wraz z "C" lub "B" wraz "C"

    Tylko IMHO do tego musialby byc nawias (A v B) ^ C

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 5. Data: 2006-09-18 12:16:43
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 18-09-2006 o 10:42:53 greg <g...@p...edu.pl> napisał(a):

    > mogę sie mylić ale ja bym to zinterpretował nieco innaczej:
    > czynność "A" wraz z "C" lub "B" wraz "C"

    Tez bym taka wersje zaryzykowal. Gdyby miala byc ta pierwsza w zapisie
    bylo by:
    << wykonać czynność "A", lub "B" wraz z "C" >>

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 6. Data: 2006-09-18 12:32:23
    Od: "mr.all" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Zarzycki" <misioz@
> [...]
    > wykonana albo sama czynność "A" albo równocześnie "B" i "C". Czy takie
    > same zasady należy stosować do zapisów prawnych?

    Interpretowac sie bedzie, jak wygodniej temu, kto sporzadzil umowe... to
    jest logika zapisow prawnych.
    ;-)
    Podpisujacy powinni sprawdzic szczegoly umowy przed podpisaniem i wniesc
    poprawki, uszczegolowienia etc.

    --
    --pozdr.czes
    www.mrtechnik.pl

  • 7. Data: 2006-09-18 15:13:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Osmanski" <p...@c...gdzies.net.pl> napisał w
    wiadomości news:eelngp$dj5$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Tylko IMHO do tego musialby byc nawias (A v B) ^ C

    A przynajmniej przecinek: "(...)powinna wykonać czynność "A" lub "B", wraz z
    "C"."

  • 8. Data: 2006-09-18 16:55:00
    Od: "kompad" <k...@m...icpnet.pl>

    Użytkownik "Michał Zarzycki" <m...@i...pl.usun> napisał w wiadomości
> [...]
    > wykonana albo sama czynność "A" albo równocześnie "B" i "C". Czy takie
    > same zasady należy stosować do zapisów prawnych?

    słowo "lub" mogłoby sugerować alternatywę łączną czyli że "dobrze będzie
    "gdy jedna ze stron wykona czynność "A" oraz może też wykonać czynność "B" w
    powiązaniu z "C" i też będzie ok , natomiast "źle będzie" gdy nie wykona
    ani czynności "A" ani "B" wraz z "C"

    Słówko "albo" które użyłeś rzeczywiście oznaczałoby alternatywę rozłączną
    czyli że jest ok tylko wtedy gdy jedna ze stron wykona czynność "A" i
    wówczas nie może już wykonać czynności "B" wraz z "C" a l bo odwrotnie jak
    wykona czynnośc "B" wraz z "C" to nie może wykonać czynności "A" . Słowo
    "albo" nie zostało użyte w umowie więc...raczej to pierwsze czyli
    alternatywa łączna :)

    Tyle co w tym temacie z ćwiczeń z logiki sobie przypominam...

    Pozdr.
    A.

  • 9. Data: 2006-09-19 09:19:49
    Od: "Maverick31" <m...@w...o2.pl>

> [...]

    To co napisano nalezy to interpretowac nastepujaco:

    -strona moze wykonać "A"
    -strona moze wykonać "B", ale tylko razem z "C"
    -strona moze wykonać "A","B","C"

    Tyle logika.
    Maver

  • 10. Data: 2006-09-20 11:45:10
    Od: Bungo <b...@g...pl>

    Maverick31 napisał(a):
    > Użytkownik "kam" <#k...@w...pl#> napisał w wiadomości

    > To co napisano nalezy to interpretowac nastepujaco:
    >
    > -strona moze wykonać "A"
    > -strona moze wykonać "B", ale tylko razem z "C"
    > -strona moze wykonać "A","B","C"

    umowa nie jest zadaniem logicznym z matematyki. Umowe nalezy
    interpretowac zgodnie z prawem, jej trescia i zamiarem stron.

    nie znajac tresci, a tylko oznaczenie "A" "B" czy "C" nie sposob
    dokonac zadnej rozsadnej analizy.

    pozdrawiam:-)

    ==> Bungo:-)