  • 1. Data: 2009-06-12 10:01:29
    Temat: Hipoteka przymusowa a odsetki i koszty postępowania
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Sąd wydał nakaz zapłaty (5000 zł należności głównej, odsetki od dnia x
    do dnia zapłaty oraz 1200 zł kosztów procesu) a następnie nadał mu
    klauzulę wykonalności. Na tej podstawie wierzyciel chce złożyć wniosek o
    ustanowienie hipoteki.Jak sformułować wniosek?
    W przypadku należności głównej i kosztów wierzyciel powinien wnioskować
    o ustanowienie hipoteki przymusowej w kwocie 6200 zł (5000 zł+1200 zł)?
    Co z odsetkami? Czy można ustanowić jakiś rodzaj hipoteki przymusowej
    dla ich zabezpieczenia?

  • 2. Data: 2009-06-12 10:43:20
    Od: kuba <j...@g...com>

    wombi pisze:
> [...]
    > o ustanowienie hipoteki przymusowej w kwocie 6200 zł (5000 zł+1200 zł)?
    > Co z odsetkami? Czy można ustanowić jakiś rodzaj hipoteki przymusowej

    Hipoteka zwykła obejmuje należności uboczne i koszty postępowania. Jak
    uzyskasz wpis na 5000 zł, to i tak będziesz mógł egzekwować do tej
    sumy+koszty+odsetki.

    pozdrawiam
    kuba

  • 3. Data: 2009-06-12 11:31:51
    Od: wombi <w...@o...eu>

    kuba pisze:

    > Hipoteka zwykła obejmuje należności uboczne i koszty postępowania. Jak
    > uzyskasz wpis na 5000 zł, to i tak będziesz mógł egzekwować do tej
> [...]

    Dzięki za odpowiedź, którą jak rozumiem opierasz na art.69 ustawy o
    księgach wieczystych i hipotece?
    Na stronie:
    http://www.nieruchomosci.beck.pl/index.php?mod=m_akt
    ualnosci&cid=34&id=304
    znalazłem omówienie uchwały SN z 20.05.2005 r., III CZP 24/05. Wynika z
    niej jakoby hipoteka zwykła nie zabezpieczała odsetek za opóźnienie
    ustalonych w umowie kredytowej wg zmiennej stopy procentowej. Stopa
    procentowa odsetek za opóźnienie w wysokości ustawowej też jest zmienna.
    Wobec tego czy odsetki przyznane nakazem zapłaty będą zabezpieczone w
    sposób o którym pisałeś?

  • 4. Data: 2009-06-12 12:28:31
    Od: "LA" <m...@i...pl>

    > Wobec tego czy odsetki przyznane nakazem zapłaty będą zabezpieczone w
    > sposób o którym pisałeś?

    Najlepiej jest skapitalizować odsetki w pozwie, jeśli oczywiście da się to
    zrobić. Wpisu dokonujesz na podstawie tytułu wykonawczego ikwoty zasądzone
    to mogą zostać wpisane do KW jako hipoteka przymusowa. Co do dalszych
    odsetek to zgłaszasz je we wniosku o wszczęcie egzekucji, także później
    przed planem podziału.

  • 5. Data: 2009-06-12 13:46:30
    Od: kuba <j...@g...com>

    wombi pisze:

> [...]
    > procentowa odsetek za opóźnienie w wysokości ustawowej też jest zmienna.
    > Wobec tego czy odsetki przyznane nakazem zapłaty będą zabezpieczone w

    Tak sądzę, w przeciwnym razie ten przepis nie miałby żadnego sensu w
    zakresie w jakim odnosi się do odsetek.

    pozdrawiam
    kuba

  • 6. Data: 2009-06-12 17:34:18
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kuba pisze:

    > Tak sądzę, w przeciwnym razie ten przepis nie miałby żadnego sensu w
    > zakresie w jakim odnosi się do odsetek.

    Przepis jest tylko odesłaniem do przepisów szczególnych - art. 1025 §3
    kpc. Tak samo by było gdyby go nie było. Czyli przepis jest całkowicie
    bezsensowny ;)

    --
    @2009 Johnson