    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.comp.os.linux,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Hacking...
    Date: Sat, 16 Feb 2013 23:32:20 +0100

    On 16.02.2013 22:36, o...@p...wroc.pl wrote:

    > Tak interpretując to żadne zabezpieczenia nie istnieją.

    Nie do końca - masz np zrobioną sieć osiedlową. Dostęp do panelu
    administracyjnego z zewnątrz wymaga podania hasła a następnie robi
    redirect. I teraz:
    - odpalasz jakiegoś brute-force czy nawet słownik i okazuje się, że
    hasło to było dupa.8 - zostało przełamane zabezpieczenie
    - wpinasz się kablem do drugiego "po drodze" swicha w piwnicy i logujesz
    bez hasła, bo z klasy wewnętrznej - zostało ominięte zabezpieczenie
    - robisz injecta qwe' or '1'=='1 - zostało ominięte zabezpieczenie
    - wchodzisz bezpośrednio na stronę admin.php, która nie wymaga hasła
    ciężko tu mówić, żeby ta strona była zabezpieczona

    > W końcu każdy
    > request wysłany za pomocą dowolnego protokołu to prośba o coś co serwer
    > podaje.

    > Dlaczego według Ciebie błąd administratora polegający na
    > pozostawieniu danego pliku po instalacji czy błąd programisty który
    > zostawił sql incjection chcesz traktować surowiej niż pozostawienie
    > jakiejś innej podatności wymagającej więcej wiedzy przy "przełamywaniu"
    > czy "omijaniu"?

    Nie - łagodniej. Ktoś kto się mieni programistą czy administratorem nie
    powinien popełniać takich błędów - to jest poziom porównywalny z
    właścicielem, który zapomina wieczorem zamknąć sklep więc ciężko mówić o
    _przełamaniu_ czegokolwiek [1]

    > Czy jak zostawię otwarty samochód z kluczykiem w środku i ktoś nim
    > odjedzie to nie będzie już kradzież?

    Zależy co z nim dalej zrobi, ale:
    - nie będzie to kradzież _z włamaniem_
    - może to być też Art. 289
    - w przypadku 289 i odstawienia samochodu na miejsce, bez uszkodzeń,
    ubytku paliwa, i w sytuacji gdy nie uniemożliwiło ci to skorzystania z
    niego może zachodzić Art. 1. § 2. - czyn był zabroniony, ale
    przestępstwa brak

    > A jak nie przypnę roweru którym
    > przyjechałem do pracy? Oczywiście w obu przypadkach sam sobie jestem winien.
    > Raczej nie mam prawa narzekać na to jacy to źli złodzieje. Mam natomiast prawo
    > nazwać ich złodziejami.

    Weź tylko pod uwagę, że informację ciężko jest "ukraść", chyba, ze razem
    z jedynym nośnikiem.

    To, że ktoś uzyska dostęp do Twoich danych jest może i frustrujące, ale
    nie jest kradzieżą per se. Do tego kradzież do 250pln to wykroczenie a
    nie przestępstwo.

    W przypadku większości "hackerskich wybryków" o ile nie kończy się to
    krzywdą(publikacja wrażliwych danych)/zniszczeniami(usunięcie
    czegoś)/etc(DOS)[2] powinien mieć zastosowanie Art. 1. § 2 - gdyż nie ma
    szkodliwości społecznej - jest co więcej społecznie korzystne, że
    osobnik, który dostał się na serwer doprowadził do wykrycia luki zanim
    dostanie się tam ktoś kto np. postanowi skorzystać z tych numerów
    kart... Można by tu nawet (gdy sprawca od razu poinformuje
    administratora a nie uzyska dostęp tylko dla "szpanu") zastanowić się
    nad Art. 26.

    [1] A jak wyświetlanie błędów jest włączone to w ogóle zostawia drzwi
    szeroko otwarte - ['] leży tak blisko [RETURN], że naprawdę wiele sql
    injectów znalazłem przypadkiem wklejając adres i dostając:
    "you have an error in your sql syntax near ... treść ' zapytania"
    toż to się aż prosi o and 1==0 union select ...
    [2] W kk jest "zapis _istotnej_ informacji" ale "do danych
    informatycznych"(jakichkolwiek) więc podpada pod to dowolna modyfikacja.
    Imo mały deface (np w formie newsa) nie upośledzający w inny sposób
    działania serwisu powinien być legalny - bo się łapie pod Art 1 §2 czy
    Art. 26.

    Michoo